Annons

Hur köper jag tillbehör till F-stop???

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jag har ett par F-stopsäckar och nu behöver jag en ICU shallow small eller ICU pro small. Tyvärr har jag ingen mobil enhet så jag kan använda Mobilt bank-ID.
Hur ska jag kunna köpa en av dessa t.ex. från bergfreunde eller cameranu? Ingen i Sverige verkar saluföra detta utmärkta varumärke? Eller? Har googlat så att ögonen blöder.
Help!!!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Eftersom butikerna knappast kräver det svenska mobilt BankID så förstår jag inte riktigt frågan. Om det är din bank/kortutgivare som kräver dig på det vid betalning får du väl ställa frågan till denna?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Eftersom butikerna knappast kräver det svenska mobilt BankID så förstår jag inte riktigt frågan. Om det är din bank/kortutgivare som kräver dig på det vid betalning får du väl ställa frågan till denna?
Det är numera standard att de gör det (kanske enligt lag?). Vet dock inte om det gäller vid köp av alla utländska företag. (för något år sedan gick det fortfarande att handla från utlandet via kortet utan detta ID, kanske går det fortfarande från vissa ställen?) Det var enklare att handla online för något år sedan innan bankerna införde detta med mobilt bank ID (för de som inte har mobila enheter), då kunde man använda vanligt band-ID på fil på den stationära datorn. Kanske är det annorlunda med paypal?
Någon kanske vet mer om detta och om det krävs mobilt bank ID för att registrera och använda detta?
Om någon brukar handla fotoutrustning online från utlandet utan mobilt bank-ID kanske ni kan berätta varifrån och hur?!

PS det krävs inte (ännu) att man ska uppvisa någon form av ID när man handlar med kort med pinkod eller blip i butik men det kommer säkert snart det också.
 

SSD

Aktiv medlem
Jag har ett par F-stopsäckar och nu behöver jag en ICU shallow small eller ICU pro small. Tyvärr har jag ingen mobil enhet så jag kan använda Mobilt bank-ID.
Hur ska jag kunna köpa en av dessa t.ex. från bergfreunde eller cameranu? Ingen i Sverige verkar saluföra detta utmärkta varumärke? Eller? Har googlat så att ögonen blöder.
Help!!!
Googlat så ögonen blöder????? Snarare sprungit över ån efter vatten ;-)
Du går helt enkelt in på fstopgear.com och väljer att du finns inom EU och sedan köper du direkt av F-stops butik i Holland. Betalar med kreditkort. Köpt 2 ryggsäckar, flera ICU och diverse småtillbehör genom åren. Funkat både enkelt och bekvämt.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Enkelt?

Hittar inget ställe där man kan säga att man är från EU. Eftersom det inte är valt kan man inte beställa då sverige inte finns med på listan när man ska checka ut och betala. Jag kan mao inte säga om det behövs mobilt bank ID för kort i svensk bank vilket var huvudfrågan i tråden. Kanske någon som vet hur man ska gå tillväga för att beställa från f-stop via Holland?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Lägg ner

Ursäkta OT, men hur är det möjligt 2019 😮😮😮.
Har en äldre mobil som fungerar till det jag vill att den ska fungera till, nämligen att ringa. Har inget som helst behov av att köpa en smartphone (jo, tydligen ett verkar det som). Detta vill jag undvika eftersom det verkar som en onödigt stor utgift eftersom jag köper kontantkort för mindre än 100 kr/år med min gamla mobil.
PS man är tydligen obsolet ;)

PS. Kan väl tillägga att en av orsakerna till att det är inaktuellt med ny modern telefon är att det inte finns täckning i radioskuggans dal där jag bor (Björkenäsvägen 15 i Karlskrona kommun). Hujedamej när kopparnätet släcks ner i juni 2020.
 

SSD

Aktiv medlem
Hittar inget ställe där man kan säga att man är från EU. Eftersom det inte är valt kan man inte beställa då sverige inte finns med på listan när man ska checka ut och betala. Jag kan mao inte säga om det behövs mobilt bank ID för kort i svensk bank vilket var huvudfrågan i tråden. Kanske någon som vet hur man ska gå tillväga för att beställa från f-stop via Holland?
Vet inte vad du gör för tok men jag har inga problem att se produkterna i € och hitta Sverige i listan vid utcheckning, testade precis. Jag har Handelsbanken och emellanåt kommer ett SMS med en verifieringskod vid köp med kortet som jag ska ange. MobiltBankID har jag då aldrig behövt vid utlandsköp.

Prova den här länken, har lagt till både en Small Shallow och en Small i kundvagnen, tryck på ”remove för den du inte vill ha och gå vidare genom ”proceed to Checkout”
https://eushop.fstopgear.com/fstop_checkout/cart.ssp?whence=#cart
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bara...

Vet inte vad du gör för tok men jag har inga problem att se produkterna i € och hitta Sverige i listan vid utcheckning, testade precis. Jag har Handelsbanken och emellanåt kommer ett SMS med en verifieringskod vid köp med kortet som jag ska ange. MobiltBankID har jag då aldrig behövt vid utlandsköp.

Prova den här länken, har lagt till både en Small Shallow och en Small i kundvagnen, tryck på ”remove för den du inte vill ha och gå vidare genom ”proceed to Checkout”
https://eushop.fstopgear.com/fstop_checkout/cart.ssp?whence=#cart
Får bara upp en sida där det står "Your choping chart is empty"???
Får försöka igen från början.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Mitt VISA-kort kräver verifiering med mobilt Bank-ID oavsett om det gäller köp inom eller utanför Sverige. Samma system används kanske av andra kortutgivare också.

Du får väl leta upp någon bekant med mobilt Bank-ID som kan genomföra betalningen åt dig.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
verkar inte bättre

Ja, det verkar som det är enda vägen att gå (om det inte finns några svenska handlare där ofta Klarna/Svea eller direktbetalning via intenetbank är en option). Kommer dock att avvakta lite om det kommer in några konstruktiva råd i tråden här. Den amerikanska hemsidan verkar inte fungera som det ska hos mig.
 

martinot

Aktiv medlem
Har en äldre mobil som fungerar till det jag vill att den ska fungera till, nämligen att ringa. Har inget som helst behov av att köpa en smartphone (jo, tydligen ett verkar det som). Detta vill jag undvika eftersom det verkar som en onödigt stor utgift eftersom jag köper kontantkort för mindre än 100 kr/år med min gamla mobil.
PS man är tydligen obsolet ;)

PS. Kan väl tillägga att en av orsakerna till att det är inaktuellt med ny modern telefon är att det inte finns täckning i radioskuggans dal där jag bor (Björkenäsvägen 15 i Karlskrona kommun). Hujedamej när kopparnätet släcks ner i juni 2020.
Du kan köra med kontantkort även i en modern telefon.

Har du dålig telefonmottagning/täckning hemma så går det fint att koppla upp via WiFi.
 

Mirc

Aktiv medlem
Något som jag tycker fungerar väldigt bra är att ansluta kreditkkortet till Paypal som fungerar på nästan alla ställen jag handlat på utomlands. Enkelt och smidigt och fungerar utan bank-id. /Marie
 
ANNONS