Annons

Rädd nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

katarina w

Medlem
Hej alla fantastiska fotografer!

Jag som skriver är en helt ny färsking, både inom foto och på Fotosidan. Jag har en fundering när det gäller Fotosidan, som jag för övrigt tycker är en guldgruva av kunskap och erfarenheter! Det har dröjt ett tag innan jag alldeles nyss själv vågat ladda upp min första bild här. Under min första tid här på sidan har jag istället ägnat mig åt att titta på andras bilder och kommentarer samt läst diverse forumdiskussioner.

Till saken: när jag nu precis laddat upp min allra första bild här så känner jag magen snörpas åt av rädsla, hjärtat dunkar snabbare och jag känner mig stressad. Har jag drabbats av akut hjärtattack? Panikångest? Maginfluensa? Nej, jag är bara livrädd för att jag och mina eventuella bilder inte ska duga här! Jag har ännu inte vågat kommentera någon annans bild heller, eftersom jag är rädd för att det ska uppfattas som "fel", inte tillräckligt seriöst, inte konstruktivt eller vad ni vill.

Dessa känslor har jag fått av att läsa diverse kommentarer på bilder samt olika debatter om vad Fotosidan ska användas till.

Så...vad vill jag med det här då? Jag vet inte, kanske jag bara vill uppmärksamma någon på att det ibland kan kännas aningen nedslående att läsa att Fotosidan svämmas över av skräpbilder eller att bilder av en viss typ inte är något att ha...Kanske behöver jag söka mig någon annastans?

Jag gillar i alla fall tanken med "mjukstartskritiken" och jag har tydligt märkt att ansvariga för Fotosidan verkligen försöker göra sitt yttersta för att få till en sida som passar både nybörjare och erfarna. Och det tackar jag för.

Med alldeles fantastiskt varma hälsningar Katarina
 

EvaJ

Aktiv medlem
Hej Katarina! Jag känner igen mig själv så väl, precis lika nervös var jag när jag la upp min första bild här - och då hade jag inte ens läst så mycket om skräpbilder mm i diskussionerna. Hade jag läst dem, vete tusan om jag hade vågat ladda upp någon bild! ;)

För min del tycker jag att det är just blandningen av allt från väldigt duktiga fotografer till oss nybörjare som gör Fotosidan till den succé det är. Jag tycker om den generösa inställningen de flesta här har, både när det gäller att svara på "dumma" frågor och att hjälpa andra med tips på förbättringar i bilder, eller med uppmuntrande ord eller bara tankar om hur bilden upplevs. Så fungerar faktiskt Fotosidan för det mesta, diskussionerna till trots, så låt inte dem skrämma dig - som nyfiken fotograf som vill utvecklas är du lika välkommen som alla andra med både bilder och kritik!

Själv har jag lärt mig massor och framförallt låtit mig inspireras av alla fantastiska bilder man får se här från både garvade och nybörjare - önskar dig detsamma! :)
 

Andy-Pandy

Aktiv medlem
Hej Katarina och välkommen till FS! Inte ska du gå och ha de dära obehagliga känslorna inför publiceringen av bilder, och dessutom inte heller inför din möjlighet att kommentera andras bilder. Försök istället att se det hela som något kul och lärorikt som ger dig en chans att utvecklas. Folket på FS är nämligen oftast väldigt trevliga och snälla. :)

Börja, som du själv säger, i kritikpoolen "mjukstart". Om du känner ytterliggare behov att förklara din nivå/rädsla så skriv även detta under bilden (det är alltid bra med folk som skriver vilken typ av kritik de främst är ute efter). Med tiden kommer du säkert att vilja ha hårdare kritik och då är det bara att "avancera" när du känner dig redo.

Du bör dessutom komma ihåg att alla kommentarer är subjektiva. Enligt min mening finns det därför inget rätt eller fel i de kommentarer som ges. Om en person uppfattar en viss bild som "tråkig" så gör personen det, punkt slut. Däremot bör det finnas en anledning till att personen i fråga uppfattar bilden som "tråkig" och det är just den anledningen som är intressant och givande. Därefter är det du som bildskapare som avgör om åsikten är befogad eller inte. Det samma gäller när du själv ger kommentarer. Uppfattar du bilden på ett visst sätt så gör du det, oavsett hur länge du hållt på med fotografering, därför kan ingen komma att säga att du har rätt eller fel. Du har, precis som alla andra, rätt till en åsikt.

Så än en gång, välkommen till FS och lycka till med fotograferandet i framtiden! Själv hade jag tänkt ta mig en titt i ditt album och kommentera. Om du själv vill "träna" på att kommentera så får du gärna göra det på någon av mina bilder. Din åsikt är nämligen lika rätt och betydelsefull som någon annans.

//Andreas
 

katarina w

Medlem
Lugn nybörjare nu

Å TACK alla ni för era vänliga och uppmuntrande kommentarer! Så skönt det var, Eva, att läsa att jag inte var ensam om min nybörjarångest! Tack för det!

Som ni skriver så är ju de allra flesta här alldeles förträffligt snälla och hjälpsamma, tack och lov! (Och det är ju därför jag blivit medlem - för att kunna få lite hjälp då och då av de med mer erfarenhet och kunskap.) De andra får jag väl försöka strunta i! ;)

Hälsar en betydligt gladare och lugnare Katarina
 

Clouseau

Aktiv medlem
Ganska kul tråd det här. Mycket för att ´jag tror att många känner igen sig. Det VAR jobbigt att ladda upp första bilden. Det VAR jobbigt att ge första kommentarerna. Men det släpper efter sisådär 1000 kommentarer och 1000 foruminlägg ;o)
Det man ska veta är att FS är fullt av förståsigpåare och besservissrar (undertecknad inräknad) och det är ju helt fantastiskt för är det något dessa människor älskar så är det att få dela med sig av sitt vetande så vill man ha hjälp är det bara att fråga så får man )minst så mycket hjälpa man vill ha :eek:)
Tips när det gäller att vara nybörjare och ge kommentarer kanske vara att hålla det lite basic. Skriva vad man tycker om och vad man inte tycker om och gärna varför men hålla sig ifrån att ge förbättringsförslag som "gör si och gör så" tills man i alla fall själv vet hur "si och så" funkar. (det har hänt att jag har fått förbättringsförlag från folk som har läst på något forum om någon teknik man kan använda men aldrig gjort det själv). En annan god regel (som jag själv tycker i alla fall) är att man behöver inte motivera possitiv kritik alla gånger (ibland vill man bara säga något possitivt för att man tycker om bilden och kan inte fotografen i fråga uppskatta det är det i mina ögon en högfärdig jäkel) men om man ger en negativ kommentar så ska man f-n i mig motivera sin åsikt. He he... och även jag erbjuder dig att kommentera fritt på mina bilder i övningssyfte ;o)

H
 
ANNONS