Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Tids nog kan vi få en koll på, hur WWII har påverkat den framtida marknaden för kameror. Vänta i ca. 50 år till, då finner vi svaret, allt annat är ren spådom, - då kan tråden fortsätta, med alla nu medverkade ..... :) :)
Om inte WWIII kommer innan vi lagt benen i vädret.

Bäst fortsätta med ursprungsämnet i tråden!
 

larsborg

Aktiv medlem
Om inte WWIII kommer innan vi lagt benen i vädret.

Bäst fortsätta med ursprungsämnet i tråden!
Du har helt rätt, Lennart!
Jag "kryddade" till det, i mitt tidigare svar, - men du läste rätt mellan raderna.
En tråd om framtiden för systemkameror, - flyter ut i en flod av krigshistoria .... va?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det här är en bra bild som beskriver utvecklingen.

2010 såldes ungefär 12,9 miljoner DSLR/Mirrorless, sen tog det fart och 2012 toppade marknaden med 21 miljoner enheter. De senaste tre åren har det legat still runt 11 miljoner, fast Mirrorless växer på bekostnad av DSLR.

Antalet sålda objektiv har haft en liknande utveckling.

Det segment som tappat mest dramatiskt i antal enheter är kompaktkameror.

Det verkar också som om marknaden i Japan är svagare än i Europa och Nordamerika.

Eftersom jag från andra källor förstår att Nikon och Canon tappat lite mer än marknaden är det rimligt att anta att Sony och kanske Fujifilm fortsätter att ta andelar, troligen för att de tidigare etablerat sig inom spegelfritt.

https://nikonrumors.com/2019/02/11/2018-camera-industry-infographics.aspx/#more-132346
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Eftersom jag från andra källor förstår att Nikon och Canon tappat lite mer än marknaden är det rimligt att anta att Sony och kanske Fujifilm fortsätter att ta andelar, troligen för att de tidigare etablerat sig inom spegelfritt.
Fanns det inte en referens i något tidigare inlägg i denna tråd som visade flest sålda spegelfria (i Japan?) under 2018 med Olympus på tredjeplats?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Fanns det inte en referens i något tidigare inlägg i denna tråd som visade flest sålda spegelfria (i Japan?) under 2018 med Olympus på tredjeplats?
Det fanns ett diagram över försäljningen av spegellösa FF-kameror, som visade att Sony tappat nästan 40 procent av sin marknadsandel i Japan. Men där var inte Olympus med.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det fanns ett diagram över försäljningen av spegellösa FF-kameror, som visade att Sony tappat nästan 40 procent av sin marknadsandel i Japan. Men där var inte Olympus med.
Nej, det visade bara Canon, Nikon och Sony. Min personliga hypotes är att Sony tappat mycket mindre i antal sålda enheter för jag tror att marknaden växt, eftersom många väljer Canon och Nikon spegelfria istället för DSLR. Nikon skrev någonstans att spegelfria sålt lite grann bättre än plan, men DSLR har minskat mer än planerat.
 

Bilagor

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nej, det visade bara Canon, Nikon och Sony. Min personliga hypotes är att Sony tappat mycket mindre i antal sålda enheter för jag tror att marknaden växt, eftersom många väljer Canon och Nikon spegelfria istället för DSLR. Nikon skrev någonstans att spegelfria sålt lite grann bättre än plan, men DSLR har minskat mer än planerat.
Precis. Eftersom Sony var ensamma (bortsett från beskedlig Leicaandel) med spegellösa systemkameror hade de 100%. Då konkurrenter kommer måste ju andelen falla. Detta säger inget om volymer.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det här är en bra bild som beskriver utvecklingen.

2010 såldes ungefär 12,9 miljoner DSLR/Mirrorless, sen tog det fart och 2012 toppade marknaden med 21 miljoner enheter. De senaste tre åren har det legat still runt 11 miljoner, fast Mirrorless växer på bekostnad av DSLR.

Antalet sålda objektiv har haft en liknande utveckling.

Det segment som tappat mest dramatiskt i antal enheter är kompaktkameror.

Det verkar också som om marknaden i Japan är svagare än i Europa och Nordamerika.

Eftersom jag från andra källor förstår att Nikon och Canon tappat lite mer än marknaden är det rimligt att anta att Sony och kanske Fujifilm fortsätter att ta andelar, troligen för att de tidigare etablerat sig inom spegelfritt.

https://nikonrumors.com/2019/02/11/2018-camera-industry-infographics.aspx/#more-132346
Vore intressant att mappa in staplar över sålda telefoner med kamera i det diagrammet. Jag inbillar mig att fler har tillgång till någon form av digitalkamera idag än för tio år sedan.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Precis. Eftersom Sony var ensamma (bortsett från beskedlig Leicaandel) med spegellösa systemkameror hade de 100%. Då konkurrenter kommer måste ju andelen falla. Detta säger inget om volymer.
De har varit (nästan) ensamma på småbild, vilket väl är vad grafen avser. På APS-C och mindre är och har de varit långt ifrån ensamma.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Intressant om någon kan beskriva för mig hur andra världskriget kommer påverka den framtida marknaden för kameror.
När Japan fick på nöten och gav upp så bröt USA efter det upp framförallt en del av det militärindustriella komplexet i Japan (deras s.k. Saibatsus). De fick väl inte ens längre tillverka krigsmateriel och då tvingades de börja satsa på annat som exv. kameror, konsumentelektronik och fordon. På den vägen är det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad vill Sony med A6400?

Det du skriver om att ingen blir rik med att gödsla marknaden med billiga kompakter eller instegskameror tror jag visst att du har rätt i och att vi kommer att se ändringar där dom kommande åren. Sedan gissar jag starkt att vi ofta är trogna mot våra egna kamera val på det sättet att vi gärna väljer extra kameran av mindre lättare sort, så blir det samma märke som huvudkameran det liksom sker per automatik, så om Canon som har sålt överlägset flest kameror, så razzlar det på duktigt om tex japanerna gärna handlar någon M-kamera som snappshot kamera. men till och med Canon ägare med pengar har valt någon A7 som extra kamera, och jag tror att Erland har någon Fuji modell, han kan ju i och försig också ha någon M6 eller liknade också. Du hade förr om åren en Richo och jag hade en Sony W5, det var kameror med dom små sensorerna, nu går det att köpa relativt små med APS-C sensorer, det var det som gjorde Nexarna intressanta och senare då A6000.
Tyvärr finns inte M50 eller A6400 testade hos DxO ännu men det finns ju tidigare kameror i M-serien och A6XXX-serien och de sensorerna går ju möjligen att jämföra då åtminstone A6400 har samma sensor som de upp till tre år äldre A6300/6500. M6 kom under 2017 och M50 testades av dPreview under våren 2018. Sonysensorn har väl ca ett stegs bättre färgdjup och lika mycket bättre DR, en skillnad som även påpekas i den länk jag klistrat in med en jämförelse av M50 och A6400.

https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-M6-versus-Sony-A6500___1158_1127

https://youtu.be/dPW168lvIN4

M50 har påtagligt sämre bildkvalitet i 4K då den croppas till skillnad från 4K i A6400. Dessutom kopplar Canon ut AF av något skäl i vissa lägen. 1080 är väl mer jämförbart.

Jag undrar om Sony siktar på APS-C low end också och vill ge Canon en verklig match där med. Men även om A6400 har betydligt bättre bildkvalitet än M50 som det verkar och en klart vassare AF, så är det inte alls säkert att man vinner den fighten trots att testarna skulle rekommendera den före M50 (som man rekommenderat många innan) då priset är klart lägre. M50 sades ha ett pris på 626 U$ i videon men man påpekade att den reades nu för ca 500. Det är trots allt väldigt mycket billigare än A6400 som ju är helt ny och sades kosta 899 U$.

Jag har sett väldigt många exempel under mina år i IT-distributionsvärlden på att det är långtifrån säkert att marknaden väljer en tekniskt bättre produkt än en sämre. Ofta har man valt det som är tillräckligt bra till ett bättre pris. Det som upplevs som mest prisvärt. Med objektiv landar ju en A6400 ändå på 10 000 spänn och det är nog ganska många som inte är beredda att lägga det på en kamera.

Sedan är det ju långtifrån säkert att man inte hellre väljer en äldre FF-modell istället. Nu lanserar Canon en väldigt billig FF men precis som Sony fortfarande säljer den superbilliga APS-C modellen A6000 för 3500 spänn, så kan man få en ny A7 II för en spotstyver idag och spara x-antal 1000 om man köper en sådan istället för en ny billig FF-modell från Canon för 12-1300 U$ kanske. Det ska verkligen bli intressant att se hur det här kommer utveckla sig. Det kommer hårdna på alla segment.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Precis. Eftersom Sony var ensamma (bortsett från beskedlig Leicaandel) med spegellösa systemkameror hade de 100%. Då konkurrenter kommer måste ju andelen falla. Detta säger inget om volymer.
Det finns ju en siffror i diagrammet jag länkade till tidigare:

https://www.sonyalpharumors.com/sony-reports-increaed-sales-and-revenue-in-the-imaging-segment-in-newly-released-q3-financial-statements/

Vad jag kan se mellan 2017 och 2018 Q3 som tydligen i Japan motsvarar Q4 hos oss är att Sony landat på följande:

Försäljning i antal (alla typer av digitalkameror) : minus 18,5%

Försäljning i pengar: plus 3,8 %

Rörelseresultat: plus 31,5 %


De har alltså sålt klart färre kameror men trots det ökat både omsättning i pengar (marginellt) med knappt 4 % men tjänat världigt mycket mer pengar än året innan och det landade på 31,5 %. Förklaringen till resultatet är förbättringar i produktmixen (jag antar de menar att de fasat ut det som varit mest olönsamt som exv. kompakterna) och man säger även att man reducerat sina kostnader.

Om man följer länkar i diagrammet finns även tabeller med högre upplösning men jag orkade inte tröska igenom det nu.


Diagramrubriken var: "Sony reports increased sales and revenue in the Imaging Segment in newly released Q3 financial statements "
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vore intressant att mappa in staplar över sålda telefoner med kamera i det diagrammet. Jag inbillar mig att fler har tillgång till någon form av digitalkamera idag än för tio år sedan.
Men skulle man göra det och visa antalet sålda smartphones med kamera i samma diagram så skulle man nog knappt kunna se stapeln över huvudtaget för övriga typer av digitalkameror och om man kokade ner det till spegellösa APS-C och FF så blev de till flugskitar och knappt det. Vi jämför med vad de (Canon) forecastat till 5 miljoner ILC kanske med en miljardmarknad. Systemkameramarknaden är ju en flugskit och inte ens det i det sammanhanget. Det sambandet vet vi väl redan hur det ser ut efter Canons skrivning.
 

Bengf

Aktiv medlem
Men skulle man göra det och visa antalet sålda smartphones med kamera i samma diagram så skulle man nog knappt kunna se stapeln över huvudtaget för övriga typer av digitalkameror och om man kokade ner det till spegellösa APS-C och FF så blev de till flugskitar och knappt det. Vi jämför med vad de (Canon) forecastat till 5 miljoner ILC kanske med en miljardmarknad. Systemkameramarknaden är ju en flugskit och inte ens det i det sammanhanget. Det sambandet vet vi väl redan hur det ser ut efter Canons skrivning.

ANG inlägg Nr 395. Så sades det att Canon slängde in 4K i sista skedet med M50, och den kan inte använda dual pixel teknik i 4K, modellen är också som du skriver ganska så billig, bildkvaliteten lär vara högre än tex A6000, och Martin Agfors påstår allvarligt att bildkvaliteten är så pass bra att den hamnar bara snäppet under Fuji. Jag tycker nog att A6400 kunde varit billigare, ingen hörlursuttag, ingen IBIS osv.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Men skulle man göra det och visa antalet sålda smartphones med kamera i samma diagram så skulle man nog knappt kunna se stapeln över huvudtaget för övriga typer av digitalkameror och om man kokade ner det till spegellösa APS-C och FF så blev de till flugskitar och knappt det. Vi jämför med vad de (Canon) forecastat till 5 miljoner ILC kanske med en miljardmarknad. Systemkameramarknaden är ju en flugskit och inte ens det i det sammanhanget. Det sambandet vet vi väl redan hur det ser ut efter Canons skrivning.
Som diagrammet ser ut nu växer systemkamerornas marknadsandelar hejdlöst. Flugskit eller inte så är det ju den enda kameratypen som har en ljus framtid.
 
ANNONS