Annons

Zuiko 70-300 ED

Produkter
(logga in för att koppla)

klerk

Aktiv medlem
Så kom då äntligen mitt hett eftertraktade Zuiko 70-300 ED som skulle ge mej bättre chans på djur i natur.

När jag plockade på det på min e-300 så hände inget annat än att den blå sensorrengöringslampan lyste heltid. Gick ej att stänga av kameran. Jag ut med batteriet och testade igen. Likadant. Satte batteriet på laddning ifall det skulle vara svagt och inte orka med. Inget händer med nyladdat batteri heller. Plockar på ett av mina gamla objektiv och allt är som det ska. Testar en sista gång med 70-300 och samma fel uppstår.

Nån annan som upplevt detta? Det är väl bara att returnera till Cyberphoto och invänta ett annat... Det tar ju bara sån tid! Olympus verkar ha lite leveransproblem... Mitt blev nog en och en halv månad försenat från första leveransdatum. Då är ju sommaren snart slut (äh, nästan i alla fall...)
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Hej!

Har du kollat om det finns någon firmwareuppdatering till objektivet? Det kan kanske lösa probemet.

Trist när sånt händer. Dessvärre inget man kan skydda sig mot oavsett vilket märke på gluggen.

MVH Uffe
 

klerk

Aktiv medlem
Hur?

Jag får ju inte ens igång kameran med objektivet på... Näe det blir nog en snabb retur till C-photo verkar det som. Eftersom det ju är garanti. Ville bara se om nån annan råkat ut för samma fenomen.
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Har du provat? Du startar ju inte kameran fören du har kopplat in usb-sladden.

Men du får hålla med om att det var en bra idé :)

//Uffe
 

klerk

Aktiv medlem
Nix smuts!

Inget hjälper. Det är nog nåt större vajsing. Tack för era förslag i alla fall!
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Låter som ett firmware problem

Gamla E-300:an (har en själv) brukar vara robust, men den kan behöva uppdateras.

Du har inte berättat vilken firmware din kamera har. Förmodligen behöver du bara installera den senaste, dvs. version 1.5 som kom i höstas.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Vilken f/w har du på din E-300?

Du har fortfarande inte svarat på vilken f/w din E-300 har.

Alternativt om du har möjlighet att kolla objektivet på ett annat Four Thirds hus, så kan det klargöra om du har en gammal f/w på din E-300, eller om det är objektivet det är fel på.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Re: Enligt alla uppgifter?

Just nu verkar det som om de som försöker hjälpa och frågeställaren pratar förbi varandra.

Om du ringer till Olympus supporten, så är de följande två diagnostik-frågorna förmodligen de absolut första de ställer. Hoppas att du har ett informativt svar till de då.

Fråga 1: Har kamerahuset E-300 firmware rev 1.5?

Fråga 2: Har objektivet ZD ED 70-300mm/F4-5.6 firmware rev 1.1?
 

klerk

Aktiv medlem
Tack!

Ja kameran har 1,5 det vet jag. Hur objektivet har det vet jag inte/kan jag inte få fram då allt slås ut när kameran startas. Får inte fram något via datorn heller...
 

klerk

Aktiv medlem
YES!

Nu har jag rengjort kontakterna ytterligare (inte med YES, dock...) och allt verkar funka. Skönt! Bara ut och fota så får vi se.

Tack för all hjälp. Slipper ju skicka tillbaka och vänta på ett nytt mitt i grodsäsongen!
 

klerk

Aktiv medlem
Absolut! Ska ut i grodträsk i helgen. Då får vi se. Hittills verkar det vädigt gediget och hyfsat snabb AF. MF funkar riktigt bra. Fotade en kanadagås i flykten med MF med riktigt bra resultat. Men jag återkommer efter helgen.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Kul att höra att du fick liv i objektivet. Är också intresserad av att höra hur det är även vid närbildsfoto. Stora fåglar käkar grodor, så det kanske främst är ett objektiv för att fota sådana dock.

De flesta standard-zoomar har filtergängan 58mm, så t.ex. en Soligor akromatisk närbildslins på +5 dioptrier kan vara ett bra tillägg, för den som behöver lite extra förstoring.
 

Per S

Aktiv medlem
Efter två månader vägrade min nya (februari 2008) 70-300/4-5,6-glugg utan förvarning att fokusera på avstånd under 10 meter. Över 10 meter gick det fortfarande bra.

Nu ligger gluggen hos Olympus för reparation, så det är bara att vänta till den kommer tillbaka.

I övrigt är jag helnöjd med gluggen. Den är kompakt och smidig och välbalanserad (på E-3), och gör det den ska göra med bra resultat, och till ett löjligt lågt inköpspris. Här är en bild tagen med gluggen:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1264789.htm

/Per
 

klerk

Aktiv medlem
Helt ok!

Har nu fotat lite med objektivet och det har fungerat helt klanderfritt. Känns otroligt gediget och 600 mm är verkligen ett lyft mot mitt tidigare 300 (i 35 mm tal alltså). Nu är jag inte speciellt van fågelfotograf och bilden som jag (om det funkar) bifogar är tagen med manuell fokus.

Har upptäckt att manuell fokus fungerar mycket bra, men att det ligger "steg" mellan vissa fokuseringar. Det går inte att få fokus exakt på rätt punkt i alla lägen. Detta är inte fallet med autofokusläget.

Är helnöjd med detta objektiv. Speciellt för dom pengarna!
 

Bilagor

klerk

Aktiv medlem
Närbild

Och en liten närbild. Funkar helt ok det också, men det är ju inte riktigt macro. Tillräckligt för att vara ett så kraftigt tele i alla fall.
 

Bilagor

Knight Palm

Aktiv medlem
Fina och stilrena bilder bägge två - ser ut att vara ett bra objektiv för flera motivtyper.

Kodaksensorn i E-300 plockar fint fram blåfärgen i bakgrunden på bilden med grågåsen. Bilden på vitsippan med det poetiskt klingande latinska namnet Anemone nemorosa), kontrasterar mjukt mot bakgrunden.

Avbildningsskalan 0.5:1 för Olympus-zoomen motsvarar 1:1 i 135-film, så visst tycker jag man kan kalla det makro.
 
ANNONS