Annons

Mängdpris på arkivbilder som bildreportage?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Hur gör ni? Gångra ihop styckpriset och dra av viss procent? Räkna antal sidor om det är i t.ex. en tidning? Annat?

Jag använder mig normalt av SFFs lista för riktpriser men finner inte riktigt svar på det smartaste för detta ändamålet där. Och så är jag mer van att arbeta med uppdragspriserna än med arkivbilds också. Snälla, hjälp!

Och snabb hjälp välkomnas extra..
 

lottawe

Aktiv medlem
Ok, jag formulerar om frågan ifall att det kanske blir lättare då. Eller i hopp om att fler vill svara:)

Stryker "Hur gör ni?" och frågar nu i stället:
Hur skulle ni göra? (i sitsen ovan)
 

lottawe

Aktiv medlem
I detta fallet 12 st. Det tycks inte heller finnas liknande serier med samma kompletta innehåll någonstans på google och intresse från flera håll har visats.. (Dock är de inte exklusiva på det sätt att någon friköper dem.)

Bilderna det handlar om finns i min blogg med titeln "Akrobatisk sexakt" (Snigelporr typ;))
 

ErlandH

Aktiv medlem
Dels är det en bildserie, dels en ganska speciell bildserie. Jag skulle definitivt sätta ett paketpris -- men om det sedan ska vara högre eller lägre än 12xlistpris för arkivbild beror helt på förhandlingsläget, vilka de eventuella köparna är osv.
 

lottawe

Aktiv medlem
Mmm, detta är svårt. Särskilt som jag inte ens är värst kunnig om innehållet så att jag lätt kan gissa/bedöma hur intresset borde ligga. Medie som visat intresse för köp hittills är tidningar.

Jag kanske gör kväll och funderar längre på priset tills i morgon då fler som fått presentationen med bilderna börjar jobba och bedömer utgångsläget först därefter.

Sketasvårt att prissätta ju.
 

Photosession

Aktiv medlem
Om denna parningsakt mellan dessa sniglar aldrig hamnat på bild tidigare torde ju intresset vara riktigt stort.

Vilket borde medge att du kan utgå från arkivbild x 12 bilder och kanske dessutom plussa på lite om du känner för det. Ju unikare bilder ju högre pris.

Så fungerar det ju på andra marknader och fotobranschen borde väl inte vara något undantag.

Lycka till oavsett hur du gör.

/Leif
 

ErlandH

Aktiv medlem
Photosession skrev:
Vilket borde medge att du kan utgå från arkivbild x 12 bilder och kanske dessutom plussa på lite om du känner för det.
Fast jag har svårt att tro att någon tidning vill publicera alla 12 bilderna. Troligare att de när de väl gör layouten väljer ut 3-5 av bilderna. Kör man styckpris blir det då ganska små pengar.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Lite sent kanske, men hade inte en annan variant kunnat vara att skriva en artikel? Text och bilder och sen försöka sälja hela paketet.
 

lottawe

Aktiv medlem
WFS) (Graylingman skrev:
Lite sent kanske, men hade inte en annan variant kunnat vara att skriva en artikel? Text och bilder och sen försöka sälja hela paketet.
Det känns som det gått riktigt vägen ändå:) Men iden är inte tokig alls. Dock skulle jag nog behöva anlita hjälp, söka kompanjon för att fixa det med tanke på hur okunnig på motivområdet jag själv är.. Men det vore kanske något att erbjuda för de som inte svarat än vid senare tillfälle ändå? Jo, det är det. Bra ide!

Annons:
Artikelförfattare med kunskap om Leopardsniglar sökes:) (Själv har jag faktiskt bara sett en enda i hela mitt liv innan dessa två.) Kontaktalänken leder till mejl som läses.

Fast det jag vet om dessa sniglar nu har jag iaf skrivit ner i en liten text som bifogats med bilderna förstås. Att deras parningssättt är speciellt även för sniglar i denna storleken och att de skiljer sig åt från andra som snarare stoppar in organen än låter dem hänga utanpå o.s.v... Men ingen riktig artikel, bara en liten text utöver den rena säljtexten. Hittills finns tre intressenter av typ 10 kontaktade. Skapliga odds tror jag:)
 
Senast ändrad:
ANNONS