Annons

Någon som läst tidningen Kryp & Kräl (fråga om fotografer)

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Den tidningen är rätt ny. Påkostad på kanonpapper tydligen och påstår sig använda fotografier av toppkvalité.

Jag är nyfiken på om de som skriver/fotograferar tycks vara många eller få. Om någon här t.ex. vet namn på någon fotograf utanför redaktionen och hur många fotografer/skribenter per nummer det rör sig om. Jag skulle helst vilja veta om någon har koll på ersättning till dessa (om de alls finns i form av frilansare utanför redaktionen.)

Infon önskar jag för att kunna förstå och svara på en fråga från dem.
 

lottawe

Aktiv medlem
Bumpar med att det är denna tidningen frågan rör.

http://www.krypokral.se/

Liten upplaga och förmodligen liten budget också som de säger. Eftersom den är ny.. Men är den fin? Och har de anlitat frilansare till tidigare nummer? (Det bordekunna synas på byline isf.)

De är intresserade av något jag har och för rätt sak kan även jag också tänka mig sänka priser, men är detta rätt sak? Och hur betalar de andra ev. frilansare?
 

lottawe

Aktiv medlem
Ingen? Då är den nog pytteliten iaf..

Jag mejlade iaf tillbaks och ställde några frågor direkt till dem också, men ett utlåtande om någon här läst tidningen vore intressant ändå.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Jag har sett den på Pressbyrån i Göteborg. Jag tror det var första numret jag såg. Som jag minns det såg den ganska proffsig ut. Det var inget litet hemmatryckt tvåsidesblad direkt utan kanske kring 70 sidor.

Men med tanke på ämnet på tidningen så kan jag tänka mig att det måste vara lite av ett hobbyprojekt.Man reagerar ju när man ser en svensk påkostad tidning om kräldjur...

Tyvärr har jag inga uppgifter om vilka som bidragit till tidningen.

/David
 

lottawe

Aktiv medlem
Tack David:) Det låter ju rimligt att det är ett hobbyprojekt med tanke på att målgruppen nog inte är allt för stor och är det så kanske man ska vara snäll om det är fin kvalité och något man vill gynna på marknaden.

Men det jag tycker är lurigt är att trycket sägs vara kanon på bästa papper och att sådant ju kostar ganska rejält. Det får mig att undra om trycket är prion framför innehållet. Om den stora kostnaden läggs där. Eller om det ändå inte borde finnas en ok ekonomi bakom när man kan kosta på det.

Nåväl, iband är jag snäll och jag får väl tänka över dagen på om jag bör vara det även här.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Målgruppen är mycket större än man kanske tror. Massor av folk har akvarier och/eller terrarier -- och majoriteten av dem är närmast besatta entusiaster.

För övrigt är ett projekt liknande den här tidningen dödsdömt om man inte satsar på hög teknisk kvalité -- bra bilder, perfekt tryck, tjockt papper. Och sånt kostar inte alls lika mycket i dag som för ett par decennier sedan.
 

lottawe

Aktiv medlem
Vem är snäll eller vem utnyttjar vem?

Jag hade nästan bestämt mig för att faktiskt låta nämnda tidning få vad de ville. Om det nu handlade om ett hobbyprojekt och ekonomin inte var så uppbyggd.. Tidningen såg vid en anblick (kollade den idag) fin ut ju och jag kan tycka att det är ok att gynna nytt på marknaden ibland.. Men nu har jag ångrat mig.

Jag fick inget svar på mina frågor utan bara ett par rader om att de hade viljat publicera, och anledningen lät då plötsligt som att det var för att vara snälla mot mig. Men jag har ärligt talat lite svårt att se det snälla? Jag uppfattar med det korta svaret snarare det de ägnar sig åt som ett fult utnyttjande av frilansresurser. Hur uppfattar ni det?

På deras intresse svarade jag:
"Hej.
Normalt sett brukar jag tillämpa SFFs prislista, men jag har förstått att ni är en liten och även relativt ny tidning så jag tror på dig när du påtalar obefintlig budget.

Men jag har inte läst er tidning själv än. Därför är jag nyfiken på om och hur jag själv skulle kunna ha något utbyte av att lämna bilderna till er? Hur stort marknadsför ni er t.ex. och hur stor är upplagan? Jag vet att du själv är fotograf och tror därför att du förstår mina funderingar.

Jag kan tänka mig ett symboliskt pris i vissa läggen och donation i vissa, men jag vill veta lite mer om er för att kunna fatta ett beslut."


Och fick som enda svar:
"Hej Lotta
Det var du som kontaktade oss vill du inte ha bilderna publicerade så är det okey.
Vi behöver inte bilderna , vi tyckte bara att de var kul och tillräckligt bra för att vi skulle kunna göra något.
Du får väl titta på tidningen, den finns bland annat i pressbyrån
Ha en bra dag"


MEN flera andra har redan betalat för samma bilder som rent av tycks vara skapligt attraktiva på marknaden så jag har inget att vinna på att skänka som jag en stund övervägde som jag kan se det. Jag behöver också mat på bordet, därför erbjuder jag självklart olika tidningar m.fl. att köpa det jag kan erbjuda, så ja.. Jag kontaktade dem, men inte för att jag ville donera utan för att man ju måste visa vad man har för att kunna sälja..

Men det är helt OK för mig med om folk inte vill köpa. Däremot blir jag trött när användandet förutsätts få ske till noll kostnad.

Om konsten att ta betalt!
 
Senast ändrad:

Allemyr

Aktiv medlem
Det skulle vara intressant att se det två första breven i mail konversationen.

Dock kan jag hålla med om att mailet du fick tillbaks som du postade här var lite speciellt å inte speciellt trevligt från deras sida.
 

tannler

Aktiv medlem
Så fort jag nämner "prislista" så upphör intresset. Jag förväntas;

• vara just,
• vara snäll och
• vara billig.

De två första punkterna har jag inga problem med att uppfylla, men när folk rakt ut kräver att jag ska jobba gratis för några osnutna brats som spenderar MSEK på sitt bröllop, men inte är neredda att bertala för fotografering - "Det kan väl bli en bra merit?" - då blir jag förbannad och tillämpar prislistan slaviskt.

Merit? Att plåta brats gratis? Sällan!
 

Swappo

Aktiv medlem
Jag hade en del bilder med i första numret.
Jag fick inget betalt utan vi skrev ett avtal där jag gav dem tillåtelse att publicera bilderna i tidningen och i marknadsföring för tidningen om jag inte minns fel.

Jag är amatör och såg det som att hjälpa tidningen att förhoppningsvis kunna etablera sig på marknaden, samtidigt som det naturligtvis är roligt att få sina bilder publicerade.

Jag fick dock ett betydligt trevligare svar än vad du fick Lotta.
 

Bilagor

ANNONS