Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måste med en licenserad produkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag gick den första omgången av bildbehandlingskursen på Högskolan i Jönköping, och jag har ingen aning om hur mycket handhavandet av PSP eller GIMP skiljer sig från hur man jobbar i PS, men jag tror att det kan bli lite knepigt att klara sig med något billigare alternativ. Att då inte ta chansen att med det låga studentpriset komma över på den vita sidan tycker jag ärligt talat är lite dumsnålt :)
 

therre

Aktiv medlem
Jag gick den första omgången av bildbehandlingskursen på Högskolan i Jönköping, och jag har ingen aning om hur mycket handhavandet av PSP eller GIMP skiljer sig från hur man jobbar i PS, men jag tror att det kan bli lite knepigt att klara sig med något billigare alternativ. Att då inte ta chansen att med det låga studentpriset komma över på den vita sidan tycker jag ärligt talat är lite dumsnålt :)

Personligen då jag använt båda tycker jag att man kan göra det mesta i båda programmen (åtminstone den slags redigering jag håller på med - kameran ska ju göra mesta jobbet ;)), men smaken är väl som baken. Enda grejen är väl att det skiljer sig lite från menyerna bara.

På den vita sidan är jag redan, jag laddar aldrig ner film, musik, spel eller liknande :) Trodde dock bara att man köpte program PLUS licens, men licensen kanske följer med produkten alltså.
 

Danyael_X

Aktiv medlem
cinepaint är även det ett mycket kompetent program, utmärkt för HDRI. Det är open source under GNU och används av flera stora filmstudios. Det används inom filmbranchen för att redigera bildrutor i filmer. LOTR är en av många stora filmer som använt det.

Funkar utmärkt till fotoarbete med.

GIMP har dock fler plugins och annat kul. klarar även av fråformat genom UFRaw eller DCraw addons. Själv använder jag UFRaw pluginet då det även arbetar med ICC profiler genom LittleCMS. Sen använder jag Pandora för panorama biler i gimp.

Våga vägra Adobe =D (skämt, jag gillar Adobe men det finns alternativ som är mycket bra utan stora kostnader)
 
ANNONS