Annons

Soligor 19-35mm

Produkter
(logga in för att koppla)

SvHe

Aktiv medlem
Jag undrar om detta objektiv är något att ha. Jag tänkte använda det till min Canon 40D, då jag inte hittar säskilt mycket vettigt om objektivet så undrar jag hur det står sig med dagen objektiv (Canons motsvarigheter först och främst). Jag har fått ett erbjudande om att få köpa ett för 500:- är det värt det?
 

klerk

Aktiv medlem
Kanon åtminstone till analogt!

Jag har en sån till min Minolta 800si och har haft ett par till flera analoga kameror och bättre för pengarna kan du nog inte hitta. I digitalt vet jag inte hur brännvidden förändras, men analogt är det kanon med denna brännvidd! Visst, byggkvaliten är inte Canonklass, men det är inte priset heller... Lycka till!
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Jag har en sån till min Minolta 800si och har haft ett par till flera analoga kameror och bättre för pengarna kan du nog inte hitta. I digitalt vet jag inte hur brännvidden förändras, men analogt är det kanon med denna brännvidd! Visst, byggkvaliten är inte Canonklass, men det är inte priset heller... Lycka till!
Förmodligen är det jag kommer med likvärdigt med att svära våldsamt i en kyrka, men den risken tar jag.

Brännvidden är densamma oavsett om objektivet sitter på en analog kamera eller en digital. Att den skulle variera beroende negativ-/sensorformatet är en välodlad myt.

Vad det handlar om är att med en mindre sensor så utnyttjas en mindre del av bildcirkeln. Det är alltså den utnyttjade bildvinkeln det handlar om. Inte en ändring av objektivets brännvidd.
 

SvHe

Aktiv medlem
Förmodligen är det jag kommer med likvärdigt med att svära våldsamt i en kyrka, men den risken tar jag.

Brännvidden är densamma oavsett om objektivet sitter på en analog kamera eller en digital. Att den skulle variera beroende negativ-/sensorformatet är en välodlad myt.

Vad det handlar om är att med en mindre sensor så utnyttjas en mindre del av bildcirkeln. Det är alltså den utnyttjade bildvinkeln det handlar om. Inte en ändring av objektivets brännvidd.
Joo detta är jag medveten om, på en 1.6 crop sensor så motsvarar en 19-35mm 30-56mm.

Tack för svaret. Har någon prövat objektivet på en 1.6 crop eller antar jag att den klarar sig bra?

Jag har hört att det är väldigt lik/likadan som Tokina 19-35mm stämmer detta? För Tokina 19-35mm har jag hört och läst mycket gott om.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Joo detta är jag medveten om, på en 1.6 crop sensor så motsvarar en 19-35mm 30-56mm.

Tack för svaret. Har någon prövat objektivet på en 1.6 crop eller antar jag att den klarar sig bra?

Jag har hört att det är väldigt lik/likadan som Tokina 19-35mm stämmer detta? För Tokina 19-35mm har jag hört och läst mycket gott om.
Jag har en sådan som jag kör hela tiden på min d70 500:- är den ju lätt värd.

M
 

dumbo

Aktiv medlem
Joo detta är jag medveten om, på en 1.6 crop sensor så motsvarar en 19-35mm 30-56mm.

Tack för svaret. Har någon prövat objektivet på en 1.6 crop eller antar jag att den klarar sig bra?

Jag har hört att det är väldigt lik/likadan som Tokina 19-35mm stämmer detta? För Tokina 19-35mm har jag hört och läst mycket gott om.
Jag är osäker på om Tokinan är samma objektiv, men jag tror att det iaf säljs under Cosinas namn åxå.
Cosinas 19-35:a har jämförts med Canon 17-40L med mycket lika resultat. (Sen är ju inte 17-40:n det bästa som kan köpas för pengar, men det är ju inte dåligt.)
 

klerk

Aktiv medlem
Cosina, Soligor och en till som jag inte kommer ihåg just nu, är samma objektiv. Tokinan är en annan konstruktion. Jag upplever Tokina som bättre i byggkvalite, men optiskt har jag läst att Cosinan är minst lika bra optiskt.
 

deregna

Aktiv medlem
Cosina, Soligor och en till som jag inte kommer ihåg just nu, är samma objektiv. Tokinan är en annan konstruktion. Jag upplever Tokina som bättre i byggkvalite, men optiskt har jag läst att Cosinan är minst lika bra optiskt.

Kan det vara Tamron du tänker på? Har ett Tamron 19-35 3,5-4,5, gissar på att det är samma konstruktion som Soligor/Cosina. Använder det i huvudsak på F4 och F90X, där tycker jag det funkar utmärkt med fin vidvinkel. På mina APS-C kameror tycker jag brännviddsomfånget är tämligen begränsat och trist men rent optiskt är det fint. Var egentligen ute efter ett Tokina men fick tag på detta till bra pris och är nöjd med det. Tror dock att Tokina har bättre byggkvalitét än Tamron som känns aningen plastigt. AF´en är lite velig men det spelar inte mig någon större roll då jag oftast kör manuellt på vidvinkel.
 
ANNONS