Annons

Vilka regler gäller - F(A)-sedel + arbetssökande?

Produkter
(logga in för att koppla)

therre

Aktiv medlem
Eftersom att jag har FA-sedel undrar jag vad som händer nu när jag avslutat mina studier och vandrar ut i arbeslösheten. Jag upprätthåller ingen a-kasseersättning. Får jag ha kvar min FA-sedel utan att pausa mitt företagande, men förslagsvis driva det på 10% och sedan vara insökande på AF 90%? Jag kommer söka jobb största delen, men vill fortfarande kunna (jag har haft det mer som ett "hobbyintresse" och inte tjänat några större pengar) arbeta vidare med mitt företagande för att kunna utveckla det framöver.

Fungerar det eller kommer AF direkt att sätta stopp?

Kommer ringa AF imorgon för att höra hur det fungerar, men ville bara höra om någon är/har varit i samma sits så jag har lite argument om de motsätter sig något...
 

tgr

Aktiv medlem
Kolla med din A-kassa. Det finns nog info på deras hemsida.
Min A-kassa låter mig ha FA-sedel sålänge jag har låg omsättning eftersom jag drev den i samma omfattning under mina studier. Däremot får jag inte utöka verksamheten under arbetslöshet och bibehålla full ersättning.
Jag tror att det är lättast att få igenom drivandet av verksamhet på fritiden i liten omfattning vid sidan om 100% arbete eller 100% arbetslöshet. Annars kan de ju ifrågasätta varför jag inte arbetar 100% i min egna verksamhet istället.
 

therre

Aktiv medlem
Kolla med din A-kassa. Det finns nog info på deras hemsida.
Min A-kassa låter mig ha FA-sedel sålänge jag har låg omsättning eftersom jag drev den i samma omfattning under mina studier. Däremot får jag inte utöka verksamheten under arbetslöshet och bibehålla full ersättning.
Jag tror att det är lättast att få igenom drivandet av verksamhet på fritiden i liten omfattning vid sidan om 100% arbete eller 100% arbetslöshet. Annars kan de ju ifrågasätta varför jag inte arbetar 100% i min egna verksamhet istället.
Jag har studerat så många år jag har inte tillhört något A-kassa och gör inte det heller, frågan är bara om AF tillåter mig att få vara i sysselsättning med jobbsökande via dem, jobbcoach, praktik eller liknande trots att jag har eget företag (som jag driver på låg nivå).

Tack för ditt svar!
 
Jag får aktivitetsstöd trots att jag har företag,. men det är ju det att man måste skriva in sig och sen vänta 3 månader innan man får en kallelse, och kanske ännu längre innan man får några pengar,.
(jag kom in i jobbgarantin direkt, så jag vet inte vad som händer om man inte gör det)

Jag har under hela tiden varit väldigt tydlig med att jag har ett företag och har inte haft några problem med det alls. Jag har också sagt att mitt företag är en hobby och att ett jobb går före.
 

therre

Aktiv medlem
Jag får aktivitetsstöd trots att jag har företag,. men det är ju det att man måste skriva in sig och sen vänta 3 månader innan man får en kallelse, och kanske ännu längre innan man får några pengar,.
(jag kom in i jobbgarantin direkt, så jag vet inte vad som händer om man inte gör det)

Jag har under hela tiden varit väldigt tydlig med att jag har ett företag och har inte haft några problem med det alls. Jag har också sagt att mitt företag är en hobby och att ett jobb går före.

Att man måste vänta tre månader innan man får göra något handlar om åldern har jag för mig, under 25 år så är det dessa regler som gäller.

Ja, men så bra att det fungerar för dig, som du säger - att man säger att ett jobb går före så, man tycker att det man gör på sin fritid är ju ens ensak :) Och om det är på hobbynivå.

Tack för hjälpen!

Lycka till med arbetssökandet, och företagandet!
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Det verkar vara lite olika regler beroende på vilken A-kassa man tillhör,
att ha F-skatt och vara medlen i Ak bör gå bra så länge det inte är någon
aktivetet i företaget, dvs kombinera Ak med egen verksamhet går ej.

Det finns nog ett undantag om man har haft företaget som bisyssla innan
man börjar på AK, men planera retroaktivt är svårt.

Sen har skattemyndigheten åsikter om att företag utan verksamhet inte får förekomma,
men det är en annan sak.

I varje fall, ha väldigt klart med AK och helst skriftligt om du har verksamhet i ett
företag samtidigt som ersättning från AK.

//MW
 

therre

Aktiv medlem
Hej !

Det verkar vara lite olika regler beroende på vilken A-kassa man tillhör,
att ha F-skatt och vara medlen i Ak bör gå bra så länge det inte är någon
aktivetet i företaget, dvs kombinera Ak med egen verksamhet går ej.

Det finns nog ett undantag om man har haft företaget som bisyssla innan
man börjar på AK, men planera retroaktivt är svårt.

Sen har skattemyndigheten åsikter om att företag utan verksamhet inte får förekomma,
men det är en annan sak.

I varje fall, ha väldigt klart med AK och helst skriftligt om du har verksamhet i ett
företag samtidigt som ersättning från AK.

//MW
Tack alla för er hjälp!

Jag ringde AF's kundtjänst på morgon och det verkar ut grönt eftersom att jag inte upprätthåller någon A-kasseersättning och så länge jag är arbetssökande i första hand så det verkar som att jag får kombinera de två, och hoppas ju såklart att själva företagandet ökar :)
 

tobbj712

Aktiv medlem
Jag hade enorma problem med alfakassan under min tid som arbetslös, har fortfarande fått noll kronor i ersättning under mitt halvår som jag gick arbetslös. Jag var väldigt tydlig med att jag prioriterade att söka arbete före min verksamhet och skrev åtskilliga brev om att jag bedrev min verksamhet utöver de 40 timmar per vecka som jag sökte jobb.

Alfakassan är väldigt duktiga på att slarva bort papper, så se till att aldrig skicka in några orginal.
 
ANNONS