Annons

Förlängare, konverterare?

Produkter
(logga in för att koppla)

therre

Aktiv medlem
Jag kan inte riktigt de här termerna... Men om jag har en Canon 400D och ett objektiv som har 300 mm brännvidd, kan jag då köpa till något för att få ännu längre brännvidd när jag ska fota t.ex fåglar och natur på långt avstånd? (förutom ett större objektiv :p)
 

superboy77

Aktiv medlem
Jag kan inte riktigt de här termerna... Men om jag har en Canon 400D och ett objektiv som har 300 mm brännvidd, kan jag då köpa till något för att få ännu längre brännvidd när jag ska fota t.ex fåglar och natur på långt avstånd? (förutom ett större objektiv :p)
Ja, du kan köpa en extender/teleconverter. Canon har två olika extenders; 1,4x och 2x. Här kan du läsa ett ingående test av 1,4-varianten:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-Extender-EF-1.4x-II-Tele-Converter-Review.aspx
 

MixPix

Aktiv medlem
Jag kan inte riktigt de här termerna... Men om jag har en Canon 400D och ett objektiv som har 300 mm brännvidd, kan jag då köpa till något för att få ännu längre brännvidd när jag ska fota t.ex fåglar och natur på långt avstånd? (förutom ett större objektiv :p)
Vilket objektiv gäller det? Är det ett fast 300 funkar det nog, menar du tex en 70-300 zoom är det nog tveksamt...
 

andersli

Aktiv medlem
Som folk redan nämnt så kan du använda en så kallad "extender".

Canons egna fungerar bara ihop med vissa (dyra) objektiv, däremot så finns det andra tillverkare (Sigma, Kenko etc.) som gör andra som fungerar ihop med i stort sett alla objektiv.

Dock så finns det två stora nackdelar med extendrar:

- De kostar i ljussyrka. En x1.4 kostar ett bländarsteg, med en x2.0 förlorar du två steg.
- BIlden blir oskarpare, detta syns tydligt om du har ett billigare objektiv.

Ett fattigmans-alternativ är att beskära bilden i efterhand och plocka ut den delen som du är ute efter.
 

MixPix

Aktiv medlem
Som folk redan nämnt så kan du använda en så kallad "extender".

Canons egna fungerar bara ihop med vissa (dyra) objektiv, däremot så finns det andra tillverkare (Sigma, Kenko etc.) som gör andra som fungerar ihop med i stort sett alla objektiv.

Dock så finns det två stora nackdelar med extendrar:

- De kostar i ljussyrka. En x1.4 kostar ett bländarsteg, med en x2.0 förlorar du två steg.
- BIlden blir oskarpare, detta syns tydligt om du har ett billigare objektiv.

Ett fattigmans-alternativ är att beskära bilden i efterhand och plocka ut den delen som du är ute efter.
Sigmas funderar bara med de objektiv de listat som kompatibla. Soligor funkar med fler än så och jag tror kenko är detsamma?

Det kan ju även vara värt att tillägga att man inte får autofokus om den största möjliga bländaröppningen är mindre än F5.6 (förutom på proffshusen då).

Lättast vore nog om TS kan skriva vilket objektiv det ska vara till så slipper folk sitta o gissa vad som kan passa... :)
 

MixPix

Aktiv medlem
Skärp Dig - vilken typ av extender tror att hon är intresserad av? Tältpinneförlängare?
Har du ens läst inlägg #1 ? Kan du av det dra slutsats vilket märke på extender som sökes? Eller till vilket märke på objektiv den ska användas till?

Jag försökte hjälpa till samt ta reda på vilket objektiv som var i åtanke så att TS skulle slippa handla nåt som sen inte gick att använda.
 
Senast ändrad:

tannler

Aktiv medlem
Säg den väg som till himla bär - är samma väg en sannings väg, eller bara en futils?

I H H R M C
 
ANNONS