Annons

D3100 m exponeringsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

sesses

Ny medlem
Hej!

Jag är fortfarande efter ett halvår inte kompis med min Nikon D3100. Jag fotograferar med kitobjektivet 18-55 (utan VR). Överlag överexponerar kameran oavsett vilken inteställning jag har: spot metering, matrix metering, slutar eller bländarpreferens. Jag har inte testat manuellt för den vet jag inte hur man använder.

Jag fotograferar mycket porträtt och är så trött på utbrända highlights. Normalt sett har jag exponeringskompensationen inställd på -0,3, men får ändå inte konsekventa resultat.

Nu börjar jag bli väldigt less (och ledsen) på det här. Jag har läst en del rescensioner och utlåtanden om den här kameran på nätet och överlag får den gott betyg vad gäller bildkvalitet etc. Men i en del fall har man sett att den tenderar att överexponera.

Finns det någon därute med samma eller liknande problem? Kan man komma till rätta med det, "överlista" kameran?

Eller är det jag som gör något grundläggande fel?

Tacksam för alla tips!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tror inte det är så konstigt, jag har min D90 alltid på -0.3, vet att andra har sin D90 alltid på -0.7.
Från denna min -0.3 så får jag ibland justera upp och ner.

En bra funktion är att sätta displayen att visa högdagar, detta är inte en standardinställning utan man får gå in i menyn och boka i om man vi ha detta val. Tror också att histogrammet också är ett eget val. Särskilt smidigt tycker jag att högdagar blinkningarna är man ser ganska snabbt om man har överexponering och om man vill justera ner detta

Är det enbart en sådan liten överexponering så är det nog "normalt"
 

sesses

Ny medlem
Hej igen!

Tack båda två för era svar!

Per: Det är inte datorskärmen då jag kollat på andra datorer. Histogrammet har jag i regel på, men är nog inte världsbäst på att tolka det ännu!

Peter: Tack för tipset, jag har nu bockat i highlights och hoppas att det ska hjälpa. Jag var lite rädd att min enklare kamera inte skulle ha den möjligheten, men det hade den alltså! Att ha -0,3 i hjälper inte i alla lägen, jag tycker inte kameran uppträder konsekvent och ibland blir bilderna underexponerade istället - men det kan ju också vara dilettanten bakom som inte är konsekvent.

Jessika
 

perstromgren

Aktiv medlem
Per: Det är inte datorskärmen då jag kollat på andra datorer. Histogrammet har jag i regel på, men är nog inte världsbäst på att tolka det ännu!
I ditt fall är det enkelt. Längst till höger visas hur många pixlar som är maximalt vita. Om du har en topp precis där, vet du att du har utbrända pixlar.

Här ser du ett exempel på vad jag menar:

http://www.digital-slr-guide.com/image-files/histogram-05.jpg

Källa: http://www.digital-slr-guide.com/how-to-read-a-histogram.html

Du kan titta på bildernas histogram i efterhand i datorn också, de flesta bildbehandlare har histogramfunktion. Visa gärna någon bild här också, så kan vi hjälpas åt!

Per.
 
ANNONS