Annons

Från E-3 till GH3

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har ingen OMD, men min E-520 (samma sensor som E-3) skrev jag ut A4 iso 800 med samma resultat som E-5 iso 1600. Så det _borde_ synas skillnad vid högre känsligheter när det gäller brus. Men knappast när det gäller upplösning. Jag kunde inte se skillnad i upplösning vid utskrift i A4 mellan E500 (8MP) och E-5, men definitivt på bildskärmen. Trots 50% fler pixlar.

Det är 60% fler pixlar med OMD vs E-3, men jag tvivlar att du kommer att se det vid utskrifter på A4-A-3 iso 100-400. ISO800+ tror jag däremot du kommer att se skillnader vid.
Det var ju ändå trevligt att höra. Då kan jag fortsätta att glatt fota med E-3 ett bra tag till (håller mig på max ISO 800) och se om Oly kommer med något hus framöver som ger PD-AF med 4/3 gluggarna. Pro och Top pro är ju tämligen bra!
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Beställt OM-D

Härligt! ja jag kommer fota med E-3'an också. Gillar den. Får hoppas de kommer med nåt nytt 4/3 hus senare. Det är ju inte omöjligt.

Men nu har jag beställt....

  • OM-D hus, silver
  • Panny 20/1.7
  • MMF-3 4/3 adapter
ca 15 lax fattigare. Men då får jag en chokladbit i paketet som tröst :)

Usch då. Men nu behöver jag inte fundera på vad jag ska köpa till födelsedagen sedan eller till jul. Det är redan avklarat.

Återkommer med lite bildjämförelser och snabbrecension också, för att försöka bidra med något jag med! Tack för hjälp alla!! Var ju nära att köpa en GH3 där men nu när jag surfat kameror mycket i helgen så känner jag att denna OM-D lär passa som fisken i vattnet.
 

PMD

Aktiv medlem
+ Samma sensor till lägre pris (OM det nu är det, OBS!!!)
OM-D E-M5 har bästa sensorn i klassen, hittills. Jag tror inte att du blir missnöjd med den.
(Hur sensorn i GH3 presterar vet vi väl inte än, men det är förstås tänkbart att den kan vara lite vassare. Jag tror dock inte att det kommer att vara några signifikanta skillnader åt vare sig ena eller andra hållet.)
 

PMD

Aktiv medlem
- Lite sämre att filma med, "bara" 1080i60 som värst men det är nog säkert ändå helt ok, 30p finns ju iaf! Om man ska filma seriöst är nog GH3 ett bättre val dock!
Ja, om du mest ska videofilma så ska du nog välja GH3.

- Mindre och ska enligt uppgift vara lite pillig om man har stora händer eller handskar på sig. Men jag tror den ändå är i en rätt "ok" storlek ändå jämfört med en vanlig liten kompaktkamera.
Det finns ett extragrepp att köpa till om man tycker att kameran är för liten att hålla i. Greppet är fiffigt tvådelat så att man kan slippa ha den undre delen (som fungerar som vertikalgrepp och batterikammare) monterad om man tycker att kameran plötsligt blev för stor. :)

Extragreppet hjälper förstås inte till ett dugg för att åtgärda knapparnas storlek. De är alldeles för små för att hanteras med handskar. Det är dock inte så ofta man behöver pilla på knapparna när man har två rattar.

Finns mycket mer såklart men det här var det första jag tänkte på. Den kanske funkar ihop med den gamla IR-fjärren jag har till E-3'an, så det är ju ett plus till isf.
Tyvärr tror jag inte att den gör det.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
OM-D E-M5 har bästa sensorn i klassen, hittills. Jag tror inte att du blir missnöjd med den.
(Hur sensorn i GH3 presterar vet vi väl inte än, men det är förstås tänkbart att den kan vara lite vassare. Jag tror dock inte att det kommer att vara några signifikanta skillnader åt vare sig ena eller andra hållet.)
nä precis vad jag tänkte. Har kollat en del bilder och det verkar vara riktigt bra. Om nu GH3 har samma så visst, kanon! :) men om det råkar vara ett uns bättre i GH3 så är nog skillnaden minimal.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Testskott

Fick den idag.

Första intrycket var när jag fick paketet och undrade om de inte gav mig fel paket. Så litet med kamera, objektiv och adapter! Skyndade hem och slet upp den och pillade lite... sedan en snabb fotorunda och några mer förstahandsintryck, väldigt ovetenskapligt, men ändå:

  • Smidigt format, som förväntat rätt liten och behändig utan att vara för liten. Det samma med knapparna då :)
  • Byggkvaliten, kanske något plastigare än på bilderna men ändå bra. Framförallt vikten var ju förunderligt, hur har de lyckats få den att väga så gediget. Lite tyngre än väntat, det är väl dock en fördel, känns bättre tillsammans med de gamla 4/3-objektiven (fast adaptern var lite ynklig).
  • Den surrar lite, undrar vad det är för ljud, en fläkt på sensorn? Hörs dock bara om det är tyst i rummet och man håller huvudet bredvid.
  • Vilken skön display! Och att man kan vrida sådär, helt rätt konstruktion till skillnad från det "gamla" stuket på E-3'an där man måste vända ut den först för att kunna vinkla. Och själv brukade jag ändå aldrig vända displayen inåt.
  • EVF'en funkar bra.
  • Så skönt att kunna ha den i fickan bara! Lagom portabel för mig, som sagt, vill jag ha smidigare kör jag med bara mobilen. Men usch vad dåliga bilder det blir med den i dåligt ljus.
  • Hög ISO-prestanda. Makalöst! Jag fotade i auto bara och såg sedan att alla var i ISO 1600. Men väldigt lite brus, det som fanns var rätt snällt också och går säkert lätt att trolla bort.
  • AF-prestanda med 20/f1.7-objektivet var inte imponerande. Det var väl ok. Varken mer eller mindre :)

Riktigt nöjd. Testade fota med mitt fisheye (med adaptern) också och tyckte det blev riktigt bra. Känns som jag nu kommer ta med kameran på mina dagliga promenader :)

Lite testbilder här, alla fotade i auto och alla i ISO 1600 (!!!!).












Också slutligen en bild med kameran bredvid min gamla E-3, med en förhållandevis "liten" glugg bredvid och utan motljusskydd för en ganska "rättvis" jämförelse. Obs! Hemsk fotokvalitet :)

 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Den surrar lite, undrar vad det är för ljud, en fläkt på sensorn? Hörs dock bara om det är tyst i rummet och man håller huvudet bredvid.
Det är den magnetiska upphängningen av sensorn. Sensorn hänger "fritt" för att bildstabiliseringen ska kunna flytta den snabbt för att kompensera för skakningar.

Senaste firmwareupgraderingen ska visst minska surret. Jag har inte installerat den än så jag kan varken bekräfta eller dementera.

Känns som jag nu kommer ta med kameran på mina dagliga promenader :)
Jag har min E-M5 (och 6 m4/3-objektiv) i min datorryggsäck som jag bär med med varje dag. (Plus en "backupkamera" (antingen en Olympus E-PL3 eller en Panasonic GF3) och ett OM 50/3.5 Macro med adapter, samt clip-on-blixten och en lite större blixt).

OK, det är en kombinerad dator- och fotoryggsäck, men poängen är att jag kan ha en rejäl fotoutrustning med mig varje dag utan att knäcka ryggen.
 

Skarström

Aktiv medlem
Det är den magnetiska upphängningen av sensorn. Sensorn hänger "fritt" för att bildstabiliseringen ska kunna flytta den snabbt för att kompensera för skakningar.

Senaste firmwareupgraderingen ska visst minska surret. Jag har inte installerat den än så jag kan varken bekräfta eller dementera.
Bekräftar att "hummet" är borta med senaste fw.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
ok, min var redan v1.2, men nu uppdaterade jag den till v1.5, men samma ljud. Jag tror dock ni menar något som låter mer, för det är inte mycket till ljud jag snackar om :) testade filma lite idag också och det hördes inte i filmen tyckte jag.

Men usch vad bra den är. Jag fotade idag och ställde upp auto-ISO till 3200, och testade även manuellt med 10000. Det blev ruggigt bra alltså! Ok, kameran har säkert ställt om till brusreducering själv för det syns inget brus alls! Men helt otroligt att man kan fota på en nattsvart gångbana mha bara promenadbelysningen, se nedan.

Filmerna blev också klockrena. Den AF'ar inte jättesnabbt med den här gluggen så när jag ska filma helikopterflygning får jag köra manuellt men det går nog bra det..


Lite mer snabba synpunkter...


- Konstig USB-kontakt, varför inte standard (eller är det nån standard som jag missat kanske, har mini och micro här, men nu en tredje)

- Lite bökiga menyer. Men blir nog bra när jag lärt mig att göra en egen meny eller nåt.

- Fantastiskt med pekskärm när man ska välja fokuspunkt.

- Lite kort rem, får nog skaffa en ny.

- Härlig med rattarna, välja mode och sedan de två andra verkar ganska smart också att de lagt funktioner där som passar beroende på vilket mode man är i. Sedan går det väl säkert att ändra om man vill.

- IS när man filmar verkar hur bra som helst, vilken tur jag tog den här kameran! Det är som att filma i sirap typ, inga microskakningar alls. Kommer bli ett sant nöje att filma med denna!


Lite mer testfoton, direkt ur kameran! ISO3200:





ps. borde döpa om tråden :)
 

PMD

Aktiv medlem
- Konstig USB-kontakt, varför inte standard (eller är det nån standard som jag missat kanske, har mini och micro här, men nu en tredje)
Det är en kombinerad USB- och Audio/Video-kontakt. Jag har sett liknande kontakter på andra kameror.

- Lite bökiga menyer. Men blir nog bra när jag lärt mig att göra en egen meny eller nåt.
Läs gärna Dpreviews artikel om hur man bäst ställer in sin E-M5. Även om man inte håller med artikelförfattaren om hur kameran bör ställas in så får man en mycket bra uppfattning om hur inställningarna hänger ihop. Mycket bättre än manualen.

- Härlig med rattarna, välja mode och sedan de två andra verkar ganska smart också att de lagt funktioner där som passar beroende på vilket mode man är i. Sedan går det väl säkert att ändra om man vill.
Nästan allt är konfigurerbart på E-M5. Det är därför jag tycker att artikeln jag nämnde ovan är så bra. Manualen är tyvärr väldigt knapphändig.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Olympus Duel

Här fotar jag helt manuellt med samma objektiv och inställningar på båda kamerorna. Har tagit ut vald bit ur fotona i 100% och lagt bredvid varandra.
E-M5 har ju 60% större bilder och man ser även att det är lite mer detaljer i bilderna, skärpan bättre. Något sämre färg var det dock, fotade i råformat och försökte till det lite bättre iaf. Exponeringen var något mörkare på E-3'an så det har jag ökat en gnutta också.



(detta är ju alltså väldigt låg ISO, på högre ISO blir det helt annat, man blir ledsen i ögat av att jämföra då så det skippar jag :) ..)

Om någon skulle vara nyfiken på att kolla på råfilerna själv så har jag lagt upp dem nedan:
http://dl.dropbox.com/u/41264390/foto/olympusduel_rawfiles.rar



Sedan har jag här båda bilderna endast nedskalade till samma storlek, ingen annan efterbehandling.

E-M5


E-3





På dagens promenad ställde jag upp auto-ISO till 6400 eftersom det är så lite brus i sensorn och det funkade bra! Dessa tre är fotade i jpg utan brusreducering i kameran, samt skärpan nedställd (förutom andra då).

ISO 6400, ingen brusreducering! ingen skärpa! Bara nedskalat, annars direkt från kameran.


ISO 6400, brusreducering och skärpa efteråt, samt nedskalat.


Fotat i hissen på väg hem :)
ISO 1600 ingen brusreducering! ingen skärpa! Bara nedskalat, annars direkt från kameran.


(dessa tre kan dock vara förminskade av fil-hotellet, har dessutom haft lite mer komprimering på jpeg-bilderna här så ha det i åtanke. Det gäller även de tidigare posterna i tråden här. De i duellen här ska dock vara "korrekta" och inte nerskalade en gång till av fil-hotellet)
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
just det, några trick... endast mina egna personliga uppfattningar och ska inte tas som några riktlinjer alls :)

- Aktivera supermenyn i live view var ju riktigt bra (tack PMD för tipset).

- Ta bort dessa ringar på sidan och sedan använda typ BlackRapid-rem i bara en nyckelring på högersidan var ju rätt bra tycker jag. Alt en väska av nåt slag så man bara plockar upp den och fotar utan remmar/ringar.

- Kjell & Co displayskydd (3-pack 80 kronor). Verkar ju rätt nice för att bevara den fina displayen. Den här är lättapplicerad (dock klippa själv) och bra känsla.


...så, det var nog min sista post i denna tråd. Känns som övergången är klar nu. Dags å börja fota på allvar. Imorrn är det helikopterträff! Jag återkommer i någon mer passande tråd :)
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Här fotar jag helt manuellt med samma objektiv och inställningar på båda kamerorna. Har tagit ut vald bit ur fotona i 100% och lagt bredvid varandra.
E-M5 har ju 60% större bilder och man ser även att det är lite mer detaljer i bilderna, skärpan bättre. Något sämre färg var det dock, fotade i råformat och försökte till det lite bättre iaf. Exponeringen var något mörkare på E-3'an så det har jag ökat en gnutta också.



(detta är ju alltså väldigt låg ISO, på högre ISO blir det helt annat, man blir ledsen i ögat av att jämföra då så det skippar jag :) ..)
E-3 ger bra kvalitet på låga ISO. De senaste åren har jag använt den som studiokamera och alltid kört på 100 ISO. Det är när man måste öka ISO som det blir problem med brus och även bandning.
 
ANNONS