Annons

Vilken färg på studiorummet?

Produkter
(logga in för att koppla)

therre

Aktiv medlem
Hej!

Vi har haft en diskussion jag och några vänner huruvida väggarna i en fotostudio ska vara svarta eller vita. Jag har alltid trott att de ska vara vita för att få mycket ljus då inte fönster finns, men fick sedan höra att de ska vara svarta för att bara blixtjusen ska synas.

Vad stämmer? :)
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Hej!

Vi har haft en diskussion jag och några vänner huruvida väggarna i en fotostudio ska vara svarta eller vita. Jag har alltid trott att de ska vara vita för att få mycket ljus då inte fönster finns, men fick sedan höra att de ska vara svarta för att bara blixtjusen ska synas.

Vad stämmer? :)
En ateljé i Norrköping målade väggarna svarta för länge sedan av just den anledningen. Men de målades vita ganska kvickt; ungarna blev rädda i ett rum med svarta väggar. Psykologiskt helt fel.

Jag har aldrig varit i en studio, vare sig för porträtt eller annat, med svarta väggar. Jag har heller inte i de tre studior jag haft upplevt några problem med vita väggar heller.
 

erro.se

Aktiv medlem
Det beror nog mycket på hur stor studion är. En liten studio med vita väggar får lättare problem med oönskat ljus som reflekteras, än en stor studio. Svarta draperier kan ju vara en lösning isåfall?
 

pellepiano

Aktiv medlem
En del har vita väggar men svarta draperier man kan dra för, delvis eller helt, för att kontrollera mängden spilljus mm
 

flossy666

Aktiv medlem
Tycker det är mycket lättare att kontrollera ljuset i en svart studio med vita reflektorer än tvärt om. Som någon sa, smaksak.
 
ANNONS