Annons

D800 vs. 5D MK III

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
Det här är visserligen ot; jag har en RX100 och den skulle inte vara mitt förstaval om man vill ha en jeansficka-anpassad kompakt.
Det beror ju på om bildkvalitet är av betydelse eller endast storleken, det finns ju kameror som får plats på tummen nu för tiden om det är det som är det viktigaste.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det beror ju på om bildkvalitet är av betydelse eller endast storleken, det finns ju kameror som får plats på tummen nu för tiden om det är det som är det viktigaste.
Nu har vi gjort en rejäl avstickare, men det är väl förmodligen inte någon aspekt i valet 5d3 vs D800 som inte avhandlats nu.

Det finns stora kameror med maximal bildkvalitet och små kameror som man alltid kan ha med. Visst kan jag tänka mig scenarion när vikten på min bästa kamera skulle vara viktig, men för mig är det vid 99% av tillfällena bildkvaliteten och hanterbarheten som är viktigast för mig på min bästa kamera och fickvänligheten på min lilla.

Skulle tänka mig att de som går i D800 eller 5D3 tankar tänker lite samma sak, i alla fall gällande sin bästa kamera.

/Karl
 

Frolicc

Aktiv medlem
Canon tar 5 tusen mer betalt för att kameran är så jäkla bra att vi kunder är villiga att betala vad som helst. =)
 

Photocon

Aktiv medlem
Du kanske ska köpa en Nikon Df? Eller en Sony A7(r)?
Verkar vara bra alternativ båda 2. Men läste FOTO:s test idag av Df och den var inte helt positiv tvärsöver.
Även jag reagerade över att man inte stoppat in en 24- eller 36 mp sensor i den. Men helt klart är samma sensor som i D4 inte kattskit heller.

A7r blir väl mer som en mini D800 fast med sämre (långsammare) AF och bps vid följande AF. På plussidan finns bättre display, behändigt format, focus peaking, en mängd adaptrar som gör att man kan köra med olika objektivfattningar och MF. Väldigt lätt att ställa skärpan manuellt spot-on med ljusstarka gluggar som f/1.4.
En hel del av plussidan med adpter försvinner dock om man ska köra sina större objektiv, typ enkilosklumparna 24-70/2.8, 14-24/2.8 m fl på den. Då balanserar en D800 bättre.

Men skarpt som f-n blir det med de dedicerade Zeiss 35/2.8 och Zeiss 55/1.8. Fast slutresultatet blir väldigt likt D800 då kamerorna har samma bas-sensor. Här blir det objektivet som ger skillnaden+hur slutbehandlingen görs.

Jag har kört både 5DMkIII och D800 en längre tid. Fastnade för D800 för min personliga fotografering. Å andra sidan är 5DMkIII enl mitt tycke en fantastisk allroundkamera.

Men eftersom jag prioriterar hög detaljering och DR så blev det D800. Fast en A7r skulle sannolikt passa mig väldigt bra också.

Nikon Df är väldigt snygg, men man kanske inte ska välja kameran efter utseende. Den lär dock ha enastående lågljusegenskaper. Sannolikt går den dock bort för en del då video saknas.

//Lennart
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Det beror ju på om bildkvalitet är av betydelse eller endast storleken, det finns ju kameror som får plats på tummen nu för tiden om det är det som är det viktigaste.
Ja, självklart. Men nu skrev jag just om kamerans egenskap som fickkamera. Vore det inte viktigt skulle jag inte använda annat än min D800.


Slut på ot från mig nu:)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Lekt med d800 ett par timmar enbart för astroscape, men den är knappast bättre än Canon för just det ändamålet.
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Någonting som slår mig här på fotosidan är många fotografers hänvisande till dxomarkt och andra liknande tester där allt baseras på "tabeller och diagram". Har studerat bilder här på Fs som är tagna med både D800 och 5D mk III, JAG kan inte se med mina ögon att D800 "ger" bättre bildkvalitet. Jag har ägt en D800 och av alla kameror jag haft så har den varit den mest svårarbetade kameran jag haft, visst den ger "fina" bilder men med mycket hårt arbete........................Ingen kamera jag kommer att köpa igen.
 

snap01

Aktiv medlem
ANNONS