Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetsflöde Lightroom och Nik Collection

Produkter
(logga in för att koppla)

MTN

Aktiv medlem
Hej,
jag har laddat ner en provversion av Nik Collection och tycker att mycket i detta verkar bra. Men jag undrar om det påverkar mitt önskade arbetsflöde på ett sätt som jag inte vill?

Mitt arbetsflöde idag är: fota i RAW -> justering/redigering i i LR -> export till JPEG för webb eller utskrift. Detta innebär att jag senare kan gå tillbaka till bilden i LR och ta vid där jag slutade med mina justeringar. Historiken över mina ändringar finns kvar. Gör jag någon ytterligare justering så gör jag helt enkelt ytterligare en export till JPEG. Originalet så att säga är hela tiden RAW-filen.

Är det så att med Nik collection blir det fota i RAW -> grundläggande justering/redigering i i LR -> redigering/förändring i någon Nik-modul vilket med automatik skapar en TIFF eller JPEG -> jag har alltså nu en RAW-fil med lite grundläggande LR-redigeringar plus att jag har en TIFF eller JPEG som skiljer sig från "original"-RAW då jag gjort redigeringar i TIFF eller JPEG i Nik. Vill jag alltså redigera bilden senare så har jag inte hela historiken i LR för RAW-filen utan jag måste göra om NIK-redigeringarna utifrån mitt i LR redigerade RAW-"original"?

Blev lite krånglig frågeställning kanske men alltså: Är det så att med LR5 och Nik Collection så sparas inte redigeringshistoriken för det jag gör i Nik collection i Lightroom så att jag senare kan gå tillbaka och se vad jag gjort. Och jag har därmed min, i LR justerade RAW-fil, plus att jag kommer att ha en TIFF/JPEG med de ändringar (utan historik) jag hjort i Nik collection?

Mvh
Thomas
 

joakim d

Aktiv medlem
Som jag ser det med verktyg som Nik pluginer eller Photoshop där man redigerar externat och skapar en ny fil (TIFF, PSD, ...) så blir det en uppdelning av arbetsflödet där jag får se till att ha gjort helt klar den första delen innan jag går vidare till nästa eftersom jag jobbar med olika filer. Skulle jag behöva ändra något i min grundbearbetning av rawfilen i LR så får jag bita i det sura äpplet och göra om arbeter i den externa editorn.

Detta kan låta lite tråkigt men känns för mig som att det är det enklaste sättet ändå plus att det tvingar mig att ha ett mer fokuserat flöde där jag går från steg till steg utan att hatta fram och tillbaka.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Gör så mycket du kan i LR. Vissa delar kan du lämna helt reseted som ex skärpa och för mycket brusred (lite är bra).

Välj edit in och öppna i valfri plugin

Justera det du kan där och spara

Slutredigera och ev använd skärpa i LR och brusred i LR såvida du inte gjort detta i något plugin.

Exportera och använd slutskärpning som vanligt
 

MTN

Aktiv medlem
Tack för era svar.

Rommel:
Bara så att jag inte har missat någonting. Det arbetssätt som du beskriver (och som kanske är det enda möjliga?) leder väl till att jag när jag är klar har två filer för samma bild? En RAW-fil (med initiala grundjusteringar gjorda i LR) plus en TIFF eller JPEG (innehållandes ändringar gjorda i någon Nik-modulsamt ev förändringar därefter gjorda i LR)? Till detta kommer ev en export till JPEG efter att samtliga justeringar/redigeringar är gjorda?

Om jag fattat det hela rätt så får man leva med att varje bild där man vill använda lightroom tillsammans med Nik (eller annan plugin också för den delen) kommer att finnas i två versioner. Idag så har jag bara att handskas med min RAW-fil vilket jag tycker är smidigt och bra då den dessutom innehåller all historik. Jag hade väl trott att benämningen "plug in" skulle innebära ett större mått av integration så att även Nik-historiken fanns tillgänglig från LR. Men så verkar det inte vara :-(

Edit: tror -> trott
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Allt vad som gäller bildredigering utanför adobes ACR-motorer kommer leda till en extra fil ja.
Vad gäller export till jpg så existerar ju denna fil inte i LRs databas utan denna fil är ju för slutändamålet.

/Stefan
 

MTN

Aktiv medlem
Ok, då har jag inte missat något iaf :)

Men vad tycker ni andra? Ser ni det som ett problem att man får samma bild i flera versioner då man kör diverse plugins? Och om ni gör det, är det värt besväret? Jag är tveksam även om jag tycker att tex Nik verkar väldigt bra.

Ska väl tillägga att jag inte är så jätteroad av att sitta framför datorn och redigera. Fotar till och med i JPEG ibland för att få "färdiga" bilder (räcker ju tyvärr inte alltid).

/Thomas
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Vad i Nik collection är det du anser är värt besväret att lämna LR?
Kanske det räcker med LR ändå om du inte vill skapa fler filer.
Själv använder jag Nik collection en hel del vid Astroscapebilder, annars räcker LR bra till övrig typ av foto jag gör, ex makro, porträtt, bröllopm landskap etc. Enda gångerna jag måste gå vidare är avancerad kloning, panorma, HDR (tonmapping), komposit odyl och det är väldigt sällan.

/stefan
 

MTN

Aktiv medlem
Vad i Nik collection är det du anser är värt besväret att lämna LR?
Kanske ingenting eftersom arbetsflödet, enligt mig, blir lite bökigare.

Det hela började häromdagen när någon här tipsade om att Perfect Effects kunde köpas gratis under en begränsad tid. Vidare googling ledde mig till Nik Collection.

Av det lilla jag hunnit kolla på så verkar brusreduceringen i Dfine 2 samt skärpningen i Sharpener Pro 3 funka väldigt bra. Jag har sedan en tid tillbaka en Fuji X-trans- (heter det så?) kamera och jag tycker att filerna från denna är lite svåra att skärpa på ett snyggt sätt. Mycket svårare än vad NEF-filerna från min numera avsålda Nikon d300 är.

/Thomas
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Gällande skärpa och brusred så är det bara att lära sig reglagen ordentligt i LR så kan man få riktigt bra resultat. Nik Define använder jag bara ifall jag bildbehandlar hårt. Skärpning har jag i stort sett aldrig behövt göra i annat program än i LR.

/Stefan
 

llge

Aktiv medlem
Hej,
Om man har PS och kör med dess inbyggda raw program så behövs inga extra filer om man vill hoppa till NIK, så vitt jag vet!

LG
 

MTN

Aktiv medlem
Hej,
Om man har PS och kör med dess inbyggda raw program så behövs inga extra filer om man vill hoppa till NIK, så vitt jag vet!

LG
Så har jag också förstått det. Problemet är bara att jag inte har PS. Jag har heller inte för avsikt att skaffa det då det vore overkill för min bildredigering.

/Thomas
 
ANNONS