Annons

Nikon 50mm 1.8 eller 1.4

Produkter
(logga in för att koppla)

annaej

Ny medlem
Hej!

Jag ska köpa ett nytt fast objektiv till min Nikon D7000. Har ett 35mm/1.8 i dagsläget men är sugen på ett 50mm nu. Frågan är bara om ett 1.4 är så mycket bättre än ett 1.8 med tanke på prisskillnaden? Vilket ska man satsa på? Eller finns det något annat förslag på ett objektiv som är skarpt, ljusstarkt och prisvärt? Jag fotar mycket porträtt och naturbilder.

Tack på förhand :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tamrons 24-70/2.8 vc
Nikons 50 1, 4 är slö i af. Jag hade hellre valt 50/1, 8 det skall vara snabbare än 1, 4.
Kanske Sigmas 50/1, 4 är snabbare?
 

Berglund03

Medlem
Vill du har mindre skärpedjup, så välj 1.4. Eller behöver mer ljus, ta 1.4.
Men är du nöjd med din 35mm 1.8 som du har, så har du nog svaret, ifall du skall ta 1.8 eller 1.4. ;)
 

eskil23

Aktiv medlem
Men om man ska ta 1.8 då, vad är då den största skillnaden mellan AF och AF-S? Är det att AF-S är bättre för porträtt?
Det har inget med porträtt att göra. AF-S objektiv har inbyggd ultraljusdmotor och fungerar även på instegskameror som inte har egen AF-motor.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det har inget med porträtt att göra. AF-S objektiv har inbyggd ultraljusdmotor och fungerar även på instegskameror som inte har egen AF-motor.
Men om vi nu pratar om de två objektiven AF 50/1,8D och AF-S 50/1,8G, vilket är sannolikt, så är det helt olika objektiv. Att bara svara att det är motorn som är skillnaden blir då missledande, även om det är en av skillnaderna.

AF-S 50/1,8G är bättre på det mesta. Skarpare och bättre kontrast på stora bländaröppningar, lugnare utseende på sådant som inte är i fokus, liksom bättre antireflexbehandling t ex. Där det är lite sämre än AF-varianten är distorsion (inget dramtiskt, men AF-varianten är i princip spikrak), storlek och att det inte ger mycket till stjärnor runt ljuskällor nedbländat (om man vill ha det, annars fördel...).
 

AWid

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska köpa ett nytt fast objektiv till min Nikon D7000. Har ett 35mm/1.8 i dagsläget men är sugen på ett 50mm nu. Frågan är bara om ett 1.4 är så mycket bättre än ett 1.8 med tanke på prisskillnaden? Vilket ska man satsa på? Eller finns det något annat förslag på ett objektiv som är skarpt, ljusstarkt och prisvärt? Jag fotar mycket porträtt och naturbilder.

Tack på förhand :)
Jag tycker att AF-S 50 1,8 G är bäst rent optiskt. Och det är väl det som är viktigast. Skillnaden mellan 1,4 och 1,8 är ett halvt steg och enligt min mening inte värt prisskillnaden. För att få lite stuns i 1,4-objektivet behöver det dessutom bländas ner något steg, så då försvinner fördelen med något större blänfdare i alla fall. Dessutom börjar skärpedjupet bli för kort med f 1,4.
Kolla detta test så får du själv se.
Anders W
 

eskil23

Aktiv medlem
Men om vi nu pratar om de två objektiven AF 50/1,8D och AF-S 50/1,8G, vilket är sannolikt, så är det helt olika objektiv. Att bara svara att det är motorn som är skillnaden blir då missledande, även om det är en av skillnaderna.

AF-S 50/1,8G är bättre på det mesta. Skarpare och bättre kontrast på stora bländaröppningar, lugnare utseende på sådant som inte är i fokus, liksom bättre antireflexbehandling t ex. Där det är lite sämre än AF-varianten är distorsion (inget dramtiskt, men AF-varianten är i princip spikrak), storlek och att det inte ger mycket till stjärnor runt ljuskällor nedbländat (om man vill ha det, annars fördel...).
Jag gav ett generellt svar på skillnaden mellan AF- respektive AF-S objektiv, inte specifikt skillnaden mellan AF 50mm f/1,8D och AF-S 50mm f/1,8G.

Jag har inte provat AF-S 50mm f/1,8G, men väl ett AF-S 50mm f/1,4G som jag fick låna av en kollega och ett AF 50mm f/1,8D som kom med posten för ett par dagar sedan. Har man en kamera med AF-motor så skulle jag helt klart föredra AF-objektiven. De fokuserar snabbare (vilket var en överraskning för mig), de är billigare (kostar runt hälften), lättare och smidigare. Någon märkbar skillnad i kontrast eller bokeh har jag inte kunnat märka, men AF-S objektivet var något skarpare.
 

Nordgren11

Medlem
Nikon 1.8 -1.4.

Hade samma fråga för ett par månader sen. Fastnade för 1.8 pga att de flesta tyckte prisskillnaden var för stor. Jag är jättenöjd med mitt 1.8. Kan rekommendera det skarpt. Billigt och snabb fokus och skarpt. Har ifs inte testat 1.4 men är super nöjd med 1.8.
 
ANNONS