Annons

Datorprogram ftp

Produkter
(logga in för att koppla)

hbg-bild

Aktiv medlem
Söker ett program ( kanske finns i PhotoMecanic) där mina råkonverterade jpg-bilder hamnar i en mapp, och förskriven bildtext automatiskt appliceras,och bilden sedan skickas automatiskt till förinställd ftp-server ! någon som vet ett sådant program för pc ?
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Söker ett program ( kanske finns i PhotoMecanic) där mina råkonverterade jpg-bilder hamnar i en mapp, och förskriven bildtext automatiskt appliceras,och bilden sedan skickas automatiskt till förinställd ftp-server ! någon som vet ett sådant program för pc ?
Oj, sådana program har funnits sedan datorns barndom på 1960-talet då det är ett av de äldsta överföringsprotollen som existerar.
kolla på https://filezilla-project.org/download.php?type=server
så kan du ladda ner programmet gratis.
Förutom detta programmet finns det säkert i några tusen program till för alla upptänkliga OS. Man kan säkert knåpa ihop ett skript som tar inkomna filer och skickar dem automatiskt till förinställd plats.
 

Visom

Aktiv medlem
Oj, sådana program har funnits sedan datorns barndom på 1960-talet då det är ett av de äldsta överföringsprotollen som existerar.
kolla på https://filezilla-project.org/download.php?type=server
så kan du ladda ner programmet gratis.
Förutom detta programmet finns det säkert i några tusen program till för alla upptänkliga OS. Man kan säkert knåpa ihop ett skript som tar inkomna filer och skickar dem automatiskt till förinställd plats.
"råkonverterade jpg-bilder hamnar i en mapp, och förskriven bildtext automatiskt appliceras,och bilden sedan skickas automatiskt till förinställd ftp-server" låter inte ett dugg som filezilla(?)

Använder själv filezilla men jag tror ts är ute efter något helt annat än en renodlad ftpserver/client. Snarare ett Lightroomliknande program med möjlighet att automatiskt skicka bilder (via ftp) till något ställe när de är färdigediterade(?)
 

stefanp

Medlem
Söker ett program ( kanske finns i PhotoMecanic) där mina råkonverterade jpg-bilder hamnar i en mapp, och förskriven bildtext automatiskt appliceras,och bilden sedan skickas automatiskt till förinställd ftp-server ! någon som vet ett sådant program för pc ?
Du kommer säkert få fler mer detaljerade svar men Photo Mechanic + CrowzNest låter som en lösning för dig. Lägg på bildtext vid import av foton i PM -> Bildurval -> Råkonvertera -> Exportera JPG till mapp som bevakas av CrowzNest.

Edit: Crowznest + Captain FTP
http://captainftp.xdsnet.de/crowznest/description.html
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Söker ett program ( kanske finns i PhotoMecanic) där mina råkonverterade jpg-bilder hamnar i en mapp, och förskriven bildtext automatiskt appliceras,och bilden sedan skickas automatiskt till förinställd ftp-server ! någon som vet ett sådant program för pc ?
Hej!

Hm, hur kopplas bildtexterna till bilderna?

Bortsett från det låter det som något som flera olika program eller kombinationer av program klarar.
 

hbg-bild

Aktiv medlem
Förklara mig ; Min arbetsgång är nu ,redigera i capture one,spara jpg och lägga samma text på samtliga bilder i photomechanic, sedan skicka bilderna med ftp
Vill följande ; redigera i capture one, sedan skall bilderna vartefter de trillar in i mappen "skicka" få iptc-bildtext (somjag skrivit i förväg) och sedan efterhand sändas med ftp till angiven mottagare. Allt skall ske medautomatik !
På detta sätt spar jag många minuter och handgrepp
Häösningar
stefan på Helsingborgs-Bild
 

stefanp

Medlem
Vad jag vet finns det inget program som både lägger på IPTC och bevakar mappar för att ladda upp. Därför måste du kombinera olika program. Du behöver egentligen bara byta plats på Capture One och Photo Mechanic i ditt arbetsflöde för att spara åtminstone lite tid.

1. Importera bilderna från minneskortet till Photo Mechanic (ingest). Samtidigt läggs din IPTC-text till.
2. Markera bilderna du vill öppna i Capture One (eller Lightroom, Camera Raw etc.) och välj edit photos (cmd+E på Mac).
3. Redigera bilderna och spara i en mapp som du markerat som "Hot" med CrowzNest. Captain FTP laddar då upp bilden åt dig.

På detta sättet jobbar tex många sportfotografer och det bör vara ett av de snabbaste sätten att göra det du vill.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vad jag vet finns det inget program som både lägger på IPTC och bevakar mappar för att ladda upp. Därför måste du kombinera olika program. Du behöver egentligen bara byta plats på Capture One och Photo Mechanic i ditt arbetsflöde för att spara åtminstone lite tid.

1. Importera bilderna från minneskortet till Photo Mechanic (ingest). Samtidigt läggs din IPTC-text till.
2. Markera bilderna du vill öppna i Capture One (eller Lightroom, Camera Raw etc.) och välj edit photos (cmd+E på Mac).
3. Redigera bilderna och spara i en mapp som du markerat som "Hot" med CrowzNest. Captain FTP laddar då upp bilden åt dig.

På detta sättet jobbar tex många sportfotografer och det bör vara ett av de snabbaste sätten att göra det du vill.
Det här låter som en fungerande lösning, jag trodde först du ville lägga in olika bildtexter till varje bild på något automatiskt sätt, det lät svårt :)

Men med en standardiserad bildtext låter Stefans lösning som en plan.
 

hbg-bild

Aktiv medlem
Tack Stefan o andra för snabbt svar ! skall testa denna lösning !
Med vänlig hälsning. Stefan L
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Stefan Tror du detta fungera med pc också (jobbar inte med mac )
Hälsningar
Stefan L
Det kan det absolut göra!
Vet att det finns motsvarande program till Crownest för "PC"/Windows.
Men det får någon annan hjälpa dig med.

Vill bara rillägga en sak angående Photo Mechanic.
Det har en funktion som heter "auto ingest".
Som går ut på att du bevakar en speciell mapp.
När någon fill kommer till den mappen kan du dels byta namn på den. Dels applicera den IPTC du vill.
För att sedan få bildfilen flyttat till en annan mapp.
Genom att låta lämpligt FTP-program bevaka "mapp 2", där Photo Mechanic lägger filerna efter "bearbetning". Så får du precis det du frågar efter.
 
Senast ändrad:
ANNONS