Annons

Canon 7D Mark II

ErlandH

Aktiv medlem
Är det inte också så att ju längre tele ett objektiv har tex 100-400 så minskar urvalet med antalet fokuspunkter man kan välja in, alla case går inte att välja vid kraftiga telen.
Det tror jag inte. Däremot är det bara vissa (om några) fokuspunkter som funkar med objektiv som har största bländare f/8.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jo, så är det för vissa objektiv. Canon har långa utredningar om exakt hur olika objektiv fungerar tillsammans med kamerans fokuspunkter i bruksanvisningen och i sina AF-guider. Detta drabbar framförallt objektiv som kombineras med teleförlängare, men i vilken grad man kan använda all punkter, och om de är korsformade och/eller har normal eller hög precision varierar en hel del även när teleförlängare inte används.
 

Bengf

Aktiv medlem
Har inte detta med bildvinkeln att göra, 400mm eller dom numera så populära 150-600mm, det blir väl ganska så snävt där framme, så för stora klossar av sensorpunkter kan inte få plats liksom.


//Bengt.
 

apersson850

Aktiv medlem
AF-sensorn sitter i kameran, inte långt fram i objektivet. Men olika objektiv presterar på olika sätt, och det märks uppenbarligen.

1DX AF guide

Här kan man från sidan 39 se listan över hur olika objektiv kan utnyttja AF-punkterna i en 1DX, som exempel. Exempelvis är det inte alla objektiv med maxbländare på f/2,8 som stödjer alla punkter som kräver maxbländare på f/2,8.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
AF-sensorn sitter i kameran, inte långt fram i objektivet. Men olika objektiv presterar på olika sätt, och det märks uppenbarligen.

1DX AF guide

Här kan man från sidan 39 se listan över hur olika objektiv kan utnyttja AF-punkterna i en 1DX, som exempel. Exempelvis är det inte alla objektiv med maxbländare på f/2,8 som stödjer alla punkter som kräver maxbländare på f/2,8.
Din länk verkar inte fungera.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Jo, så är det för vissa objektiv. Canon har långa utredningar om exakt hur olika objektiv fungerar tillsammans med kamerans fokuspunkter i bruksanvisningen och i sina AF-guider. Detta drabbar framförallt objektiv som kombineras med teleförlängare, men i vilken grad man kan använda all punkter, och om de är korsformade och/eller har normal eller hög precision varierar en hel del även när teleförlängare inte används.
Är det någon som vet varför det är såhär? En autofokussensor för fasdetektering är ju konstruerad efter bländaröppningsens diameter. Vad är det som begränsar att vissa 2,8 objektiv inte kan nyttja punkterna fullt ut?
 

jeduven

Aktiv medlem
Är det någon som vet varför det är såhär? En autofokussensor för fasdetektering är ju konstruerad efter bländaröppningsens diameter. Vad är det som begränsar att vissa 2,8 objektiv inte kan nyttja punkterna fullt ut?
En "guide" till hur fasdetekterande af fungerar och vilka problem som kan uppstå med ljusstarka objektiv. Förklarar också varför objektiv med ljusstyrka f/8 kan ställa till problem.

AF och dess grundfunktioner
 

Pocca

Aktiv medlem
soft

Hej 7D2-rävar!

Köpte 7D2 förra fredagen tillsammans med ett Tamron 24-70. 24-70 har motsvarat mina förväntningar och då tillsamman med min 6D.

Tyvärr så kan jag idag inte säga det om 7D2an. Först tyckte jag fokuseringen inte satt som den skulle med Tamronen men det la jag inte så stor vikt bid då det går att justera troligen och jag hade inte fått "ordning" på de avancerade AFinställningarna, dvs troligen skit bakom kameran

Värre är att jag tycker den levererar softa bilder. Idag tog jag med den runt så fort jag kom hem och plåtade stillastående objekt på bländare mellan 4 och 9 med mitt Tamron 90 som leverat knivskarpa bilder på 550D, 7D, 5Dmk2 och 6D. Har också testat lite mer actionbetonade bilder med min 70-200L IS 2 på hund som springer och barn som springer och leker och det är samma sak där. Om man kollar med skärpemaskeringen i ACR så ska skärpan sitta, iallafall godtagbart. . Har tittat igenom arkivet med bilder och bilder tagna med samma objektiv med 7Dmk1 ser bättre ut. Inte alls lika softa.

Vet att man inte kan kräva pulitzer vinnare varje gång men just nu känns det som att jag kunde lika gärna köpt en begagnad mk1a istället och spart 10.000 kr.

Dock efter allt jag läst om mk2an måste nåt vara fel antingen på inställningarna (snälla låt det vara jag som klantar mig) eller nåt fysiskt fel på kameran.

Nån som stött på nåt liknande?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Standardkollarna: Har du provat med att sätta kameran på stativ och ställa in skärpan noggrant med liveview - blir det fortfarande "softa" bilder då? Om det blir skarpt då så ligger kamerans AF-system inte tillräckligt noggrannt injusterat. Om de äldre APS-C kamerornas AF klarar att ge skarpa bilder, så borde ju 7D Mark II också kunna göra detta.

Ifall du kör i JPEG - har du kollat olika inställning av skärpan?

Om du kör i RAW - har du provat med olika mycket skärpning i bildbehandlingsprogrammet?

Samt, som du redan har upptäckt - det är verkligen komplicerat att lära sig ställa in denna kameras AF.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Dat händer ju att det är fel på AF i kameran. Så om alla objektiv ger softa bilder så kan ju kameran behöva kalibreras. Har du provat med olika fokuspunkter? Ibland är det bara någon fokuspunkt som sitter fel.
Canon fixar kalibrering gratis av kameran plus canonobjektiv om kameran är under 1 år gammal.
 

Pocca

Aktiv medlem
Dat händer ju att det är fel på AF i kameran. Så om alla objektiv ger softa bilder så kan ju kameran behöva kalibreras. Har du provat med olika fokuspunkter? Ibland är det bara någon fokuspunkt som sitter fel.
Canon fixar kalibrering gratis av kameran plus canonobjektiv om kameran är under 1 år gammal.
Testade standard inställningar först. Sen ändrade jag till AF med 8 fokuspukter rint den i mitten (tror det passar mitt sätt att plåta fotboll och hund) och sen när man la in manuel fokus så dåg jag att det automatiskt blev mittpunkten. Borde vara nog varierande.
 

jeduven

Aktiv medlem
AF på 7D2 är enkelt att använda trots alla inställningsmöjligheter.

Några tips. AF Case 1 eller ev AF Case 2. Ställ in objektivets IS på läge 2 och behåll det läget som standard oavsett AF Case.

Använd AF Case 3 tillsammans med många fokuspunkter när du snabbt vill ha fokus på närmaste objekt.

Använd Case 4 tillsammans med få fokuspunkter när det är enkelt att följa något som rör sej flera meter mot eller från dej.

Använd AF case 5 och 6 vid långa panoreringar där objektet rör sej flera meter irrationellt kors och tvärs och hit och dit.

Långa panoreringar kräver god swingteknik så öva mycket. Då blir IS läge 3 en tillgång också.

Använd få fokuspunkter vi snåriga tillfällen och fler när du har få hinder mellan kameran och objektet.

Vid AI Servo använd alltid seriebildstagning.

Använd IS läge 1 med singelbildstagning, One Shot med en fokuspunkt.
 

Pocca

Aktiv medlem
Standardkollarna: Har du provat med att sätta kameran på stativ och ställa in skärpan noggrant med liveview - blir det fortfarande "softa" bilder då? Om det blir skarpt då så ligger kamerans AF-system inte tillräckligt noggrannt injusterat. Om de äldre APS-C kamerornas AF klarar att ge skarpa bilder, så borde ju 7D Mark II också kunna göra detta.

Ifall du kör i JPEG - har du kollat olika inställning av skärpan?

Om du kör i RAW - har du provat med olika mycket skärpning i bildbehandlingsprogrammet?

Samt, som du redan har upptäckt - det är verkligen komplicerat att lära sig ställa in denna kameras AF.
Ska kolla med stativ imorgon. Samtidigt körde jag "makrobildstesterna" idag med slutartid under 1/1000 sekund och flerbildsläge för att motverla handskak och rörelse. Sen brukar vibrationer ge speciell oskärpa och det är inte sådan jag talar om här. Mer test imorgon så allt är klart tills på tisdag då jag är ledig...:)
 

Pocca

Aktiv medlem
ska skickas in

Var hos SP på norrmälarstrand idag. Jo, nåt är det med bilderna. Skickar in kameran med objektiv till Canon nästa vecka så får de kolla upp den.

Avd update.....
 
ANNONS