Annons

Ipad Pro för bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
Igår var det ju ett nytt event för Church Of St Jobs med sedvanliga presentationer av lite smått och gott. Bl a visades den nya Ipad Pro upp. En värsting med 12.9" skärm med fem-miljoner-någonting pixlar och den nya A9X-processorn på sedvanliga 64 bitar.

Då jag själv tillhör sekten och använder MacBook Pro, Ipad, Iphone och Apple-TV väcktes några tankar under eventet. Går vi mot en trend där surfplattor tar över mer och mer av "seriös" bildbehandling? Vi har ju fått både Photoshop Mix och Lightroom Mobile till iOS och dessutom ytterligare ett antal ganska kompetenta bildbehandlngsappar som ex Snapseed, Enlight med flera.

Jag tänker så här; I dessa tider där bilder och video sköljer över oss allt snabbare och behoven, framförallt givetvis inom nyhetsbevakning, att få upp materialet till beskådan, kanske datorn är på väg att fasas ut? I de fallen är ju normalt bildinnehållet viktigare än bildkvalitet.

Men även vid annan bildbehandling. Räcker kanske en Ipad Pro för att bedöma bilder vid ex studiofotografering eller ute på en natursafari?

Vad säger ni, kommer surfplattorna att "ta över" alltmer? Är det dags att skrota laptopen?

http://www.apple.com/ipad-pro/
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag ser det mer som komplement.
Det är inte precis svar på din fråga, men jag har en laptop som troligen är snabbare än Ipad Pro, och den funkar någorlunda okej för bildredigering (i vanliga Lightroom), men prestandamässigt blir den fullständigt krossad av min stationära dator.
Så sitter jag hemma och ska jobba med en hel bunt bilder skulle jag absolut inte vilja vara utan, eh, eldkraften i mitt tunga artilleri. Men ute på fältet med lite nättare arbetsbördor kommer man nog långt med en Ipad Pro, eller Surface Pro eller motsvarande.
 

bjorso

Aktiv medlem
Vad säger ni, kommer surfplattorna att "ta över" alltmer? Är det dags att skrota laptopen?
Jag tror det är som vanligt, olika prylar passar vid olika tillfällen. En iPad Pro kommer säkert att fungera bra ibland men att den skulle ersätta en laptop generellt tror jag inte alls på. Hemma är det stationär dator och stor skärm som gäller.

//Björn
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tror att surfplattor kommer att användas mer och mer allt eftersom, och klassiska datorer allt mindre.

Dock så saknas mycket idag i iOS för att helt kunna ersätta en dator i alla lägen.

Finns i dagsläget tex ingen färgprofilering eller hantering i iOS som motsvarar den i min MBP och i OS X (eller på min Surface Pro i Windows). Även filsystemet och filhantering är lite klumpigt i iOS i dagsläget (jämfört med i OS X och Windows), även om det går att trixa sig runt med lite jobb.

På sikt som iPad och iOS används till mer kreativt skapande, så tror jag säkert att de kommer att bygga ut iOS med mycket av de funktioner som idag finns i OS X. På sikt så tror jag att det tom kan närma sig varandra (dvs att mycket ifrån iOS även flyttas till OS X).

På riktigt lång sikt så är det inte helt uteslutet att Apple kanske gör som Microsoft, och slår samman sina två operativsystem till ett enda. Då lär det inte vara så mycket hinder för att ersätta Mac:en med en avancerad och framtida mer kraftfull iPad Pro om man föredrar det.

På lite kortare sikt: samtidigt som datorn kommer att i allt större grad fortsätta att ersättas av mobila produkter, så tror jag som sagt att skillnaderna kommer att bli allt mindre emellan systemen (iOS allt mer avancerat, och OS X allt mer förenklat), och de skarpa gränserna vi har idag emellan olika fysiska enheter kommer att suddas ut allt mer.

För att komma tillbaka lite själva produktlanseringen; ser verkligen fram emot att testa denna nya Pro-versionen av iPad - riktigt spännande och intressant med en aktiv digitizer/penna!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Finns i dagsläget tex ingen färgprofilering eller hantering i iOS som motsvarar den i min MBP och i OS X (eller på min Surface Pro i Windows).
Det är tack och lov inte sant. Du kan profilera skärmen på din Ipad eller Iphone med verktyg från Xrite eller Spyder, precis som med en traditionell dator från Apple.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Det är tack och lov inte sant. Du kan profilera skärmen på din Ipad eller Iphone med verktyg från Xrite eller Spyder, precis som med en traditionell dator från Apple.
Jag trodde man "bara" kunde profilera apparna från dessa leverantörer, dvs apparna profileras att visa bilderna korrekt, men däremot så var det ingen generell skärmprofilering liknande den man gör på datorn, där alla program kan utnyttja att skärmen är profilerad.

Men jag kan ha missförstått eller sitta på gammal info ;)
 

Leaflet

Aktiv medlem
Jag trodde man "bara" kunde profilera apparna från dessa leverantörer, dvs apparna profileras att visa bilderna korrekt, men däremot så var det ingen generell skärmprofilering liknande den man gör på datorn, där alla program kan utnyttja att skärmen är profilerad.

Men jag kan ha missförstått eller sitta på gammal info ;)
Upplysande av Erland där. Jag var inte heller helt uppdaterad. Men det är fasen inte så lätt heller, utvecklingen går ju blixtsnabbt....
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag trodde man "bara" kunde profilera apparna från dessa leverantörer, dvs apparna profileras att visa bilderna korrekt, men däremot så var det ingen generell skärmprofilering liknande den man gör på datorn, där alla program kan utnyttja att skärmen är profilerad.
Alla andra appar KAN utnyttja profilen, men få måste förstås apptillverkaren inkludera profilhantering i appen. Jag vet inte vilka/hur många som har gjort det.
 

PMD

Aktiv medlem
Igår var det ju ett nytt event för Church Of St Jobs med sedvanliga presentationer av lite smått och gott. Bl a visades den nya Ipad Pro upp. En värsting med 12.9" skärm med fem-miljoner-någonting pixlar och den nya A9X-processorn på sedvanliga 64 bitar.
Apple är långsammare med utvecklingen av surfplattor än vad OSXDaily spådde för fem år sen. :)

Vad säger ni, kommer surfplattorna att "ta över" alltmer? Är det dags att skrota laptopen?
Inte riktigt än för min del. Det går väl inte att ansluta en extern skärm på något vettigt sätt?

Dessutom är en så stor surfplatta ohanterbar utan tangentbord. Jag tycker redan att 10-tummare är för stora och har själv därför en 7-tummare. Och eftersom jag ändå vill ha ett tangenbord anslutet för att arbeta med en skärm större än 7 tum så vinner jag inte mycket på att inte ha en laptop.
 
Apple är långsammare med utvecklingen av surfplattor än vad OSXDaily spådde för fem år sen. :)


Inte riktigt än för min del. Det går väl inte att ansluta en extern skärm på något vettigt sätt?

Dessutom är en så stor surfplatta ohanterbar utan tangentbord. Jag tycker redan att 10-tummare är för stora och har själv därför en 7-tummare. Och eftersom jag ändå vill ha ett tangenbord anslutet för att arbeta med en skärm större än 7 tum så vinner jag inte mycket på att inte ha en laptop.
Tangentbord finns till iPad Pro.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Och eftersom jag ändå vill ha ett tangenbord anslutet för att arbeta med en skärm större än 7 tum så vinner jag inte mycket på att inte ha en laptop.
När man jobbar med bilder på en pekskärm har man nog ett arbetssätt som gör att man inte har så stor nytta av tangentbord. Och med pennan och force touch tror jag man kan göra ganska många moment, typ byta o justera verktyg, ganska enkelt och intuitivt.
 

PMD

Aktiv medlem
När man jobbar med bilder på en pekskärm har man nog ett arbetssätt som gör att man inte har så stor nytta av tangentbord. Och med pennan och force touch tror jag man kan göra ganska många moment, typ byta o justera verktyg, ganska enkelt och intuitivt.
Kanske, men just den här plattan är så stor att man förmodligen behöver ha en arbetsyta att lägga den på, och åtminstone jag skulle knappast köpa en iPod Pro enbart för bildbehandling, så tangentbord vore nog obligatoriskt.
 

gladers

Aktiv medlem
Igår var det ju ett nytt event för Church Of St Jobs med sedvanliga presentationer av lite smått och gott. Bl a visades den nya Ipad Pro upp. En värsting med 12.9" skärm med fem-miljoner-någonting pixlar och den nya A9X-processorn på sedvanliga 64 bitar.

Då jag själv tillhör sekten och använder MacBook Pro, Ipad, Iphone och Apple-TV väcktes några tankar under eventet. Går vi mot en trend där surfplattor tar över mer och mer av "seriös" bildbehandling? Vi har ju fått både Photoshop Mix och Lightroom Mobile till iOS och dessutom ytterligare ett antal ganska kompetenta bildbehandlngsappar som ex Snapseed, Enlight med flera.

Jag tänker så här; I dessa tider där bilder och video sköljer över oss allt snabbare och behoven, framförallt givetvis inom nyhetsbevakning, att få upp materialet till beskådan, kanske datorn är på väg att fasas ut? I de fallen är ju normalt bildinnehållet viktigare än bildkvalitet.

Men även vid annan bildbehandling. Räcker kanske en Ipad Pro för att bedöma bilder vid ex studiofotografering eller ute på en natursafari?

Vad säger ni, kommer surfplattorna att "ta över" alltmer? Är det dags att skrota laptopen?

http://www.apple.com/ipad-pro/
Microsoft har sedan ett antal år Surface Pro. Konceptet fungerar utmärkt även för bildbehandling i "fält", jag vet av egen erfarenhet. Surface Pro är dessutom en fullblodsdator med ordentlig processor; i7, i5 och i3. Jag tror att framtiden ligger här i tillämpliga delar.
 

martinot

Aktiv medlem
Alla andra appar KAN utnyttja profilen, men få måste förstås apptillverkaren inkludera profilhantering i appen. Jag vet inte vilka/hur många som har gjort det.
Problemet är att man helst skulle vilja ha stöd i systemet (iOS) för detta innan man helt kan ersätta ett professionellt datorsystem baserat på OS X (eller Windows).

Ett praktiskt och vardagligt enkelt exempel på detta är att du inte kan surfa runt och se på någon portfolio med foton (tex på Fotosidan, eller din egna portfoliosida) med någon webbläsare på iOS då den inte hanterar färgprofiler/färgrymder korrekt.

Samma problem som IE har på Windows att inte klara färghantering korrekt, men där man kan iaf byta webläsare och renderingsmotor. På iOS så måste alla webläsare använda Apples Safari-rendering i botten, och får inte ha sina egna renderingsmotorer (som tex på OS X, Windows, Android och Linux).

Jag tror att iPad och iOS kommer bli allt mer avancerat med åren och få riktig färghantering, och mycket annan funktionalitet ifrån sina kusiner på desktop (och OS X förenklas emot iOS), men tyvärr så är vi inte helt där i dagsläget.

Som andra påpekat så finns nog även behov för professionella att kunna ansluta en extern skärm (som tex är större, och även klarar färgrymder som AdobeRGB) innan man kan skrota sin MacBook Pro (eller vad man nu kör) för att helt gå över till en iPad.

Även det kommer dock säkert med tiden. Jag tror personligen som sagt att på en 5-10 års sikt så har apple förenat iOS och OS X till ett enda system (det är det mest logiska). Den dagen så kan vi absolut droppa datorn för att även jobba helt professionellt på en mobil platta.

Denna iPad Pro är ju ett steg i rätt riktning emot detta tycker jag. Men idag är den nog som andra påpekat mer ett intressant och vettigt komplement, än en 100%:ig ersättare för de datorer som de som jobbar professionellt med foton använder.
 

patrikmalmberg

Aktiv medlem
Jag tänker så här; I dessa tider där bilder och video sköljer över oss allt snabbare och behoven, framförallt givetvis inom nyhetsbevakning, att få upp materialet till beskådan, kanske datorn är på väg att fasas ut? I de fallen är ju normalt bildinnehållet viktigare än bildkvalitet.
Jag tror nyckeln ligger här. I många fall, och framförallt framåt kommer den som får upp bilden/videon snabbast att "vinna", dessutom i allt fler tillfällen än för nyhetsbevakning. Utöver det tror jag att bättre bildbehandling på tablets kommer att göra att minsta-nivån höjs, kanske över "good enough" nivån i de flesta fallen. Med detta tror jag också att komposition, innehåll osv kommer bli ännu viktigare än teknisk kvalitet.

Med lite tur kan detta leda till att kraven på professionella bilder höjs och det kommer att fortsätta gå att tjäna pengar på att vara lite bättre fotograf än amatören som har samma verktyg.

Framtiden blir spännande!
 

fiolmattias

Aktiv medlem
Surface Pro är dessutom en fullblodsdator med ordentlig processor; i7, i5 och i3. Jag tror att framtiden ligger här i tillämpliga delar.
Problemet är inte processorn, i Geekbench är en Surface pro 3 i7 ca 35% snabbare än en iPad Air 2 (enligt geekbench) så en iPad Pro kommer att vara "nästan dubbelt" (enligt apple) så snabbt som iPad Air 2.

http://browser.primatelabs.com/geekbench3/search?dir=desc&q=surface&sort=multicore_score
http://browser.primatelabs.com/geekbench3/search?dir=desc&q=ipad&sort=multicore_score

Problemet är snarare operativsystemet. En Pro platta som ska kunna konkurrera med en normal dator borde ha ett OS som konkurrerar med. Typ Mac OS eller nått.
Apple skjuter sig själva i foten nä de säger att denna kan ersätta en laptop och sedan inte tillåter att du gör samma saker som i deras laptops. Ex, virtualiserade miljöer & programmera (gäller även deras egna Swift).
 
ANNONS