Annons

Att tänka på när man reser med kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Många reser bort över julhelgerna. Därför tycker jag att en diskussion kring vad man ska tänka på när man reser med sin kamera är på plats.

Jag inleder med några frågor som jag funderar på:

Hur minimerar man risken att kameran blir stulen? Bör man undvika att ha den hängande runt halsen om man reser i vissa länder?

Om den blir stulen vad säger försäkringar? Hemförsäkring/försäkring genom kortet man bokade resan med.

Hur ser man hela tiden till att ha backup på sina bilder?

Dela gärna med er av erfarenhet, historier och tips om vad som hänt med din fotoutrustning under resor eller dina bästa råd för att minimera risker.
 

Kwanit

Medlem
Haj. Här är ett intressant ämne att diskutera :)
Jag reser då och då på mini backpackar budget resor. Stannar ofta på hostels. Har lärt mig ett och annat via andra och tips på nätet.

1: Skulle jag ha kameran utanför väskan så har jag alltid axelremen runt en kroppsdel. Handen eller halsen så att ingen kan springa förbi och rycka med sig kameran.

2: På väskan har jag en extra gänga på blixtlåset så det blir lite klurigt att få upp om det skulle komma en ficktjuv när man åker tunnelbanan och det är trångt.

3: Svart eltejp har jag alltid med mig. En räddare i nöden om byxorna skulle spricka och jag har täckt alla kamera märken loggar på utrustning så dom inte drar åt sig uppmärksamhet.

4: Nu sviker minnet mig. Kommer inte ihåg om bara hemförsäkringen räcker för saker som blir stulet på resan. Men en sak måste man alltid göra om man blir bestulen utomlands och det är att göra en polisanmälan i det landet man befinner sig. Försäkringen vill alltid ha nån form av polisanmälan som bevis att det har skett.

5: På varje minnekort har jag alltid som första bild fotat en lapp där det står tydligt min adress ifall jag skulle tappa det och nån vänlig person som hittar det skickar tillbaka den till mig.

Ska bli kul att få läsa vad ni andra har för tips och tricks eller historier som ni delar med er :)
 
Senast ändrad:

JKON

Aktiv medlem
Haj. Här är ett intressant ämne att diskutera :)
Jag reser då och då på mini backpackar budget resor. Stannar ofta på hostels. Har lärt mig ett och annat via andra och tips på nätet.

1: Skulle jag ha kameran utanför väskan så har jag alltid axelremen runt en kroppsdel. Handen eller halsen så att ingen kan springa förbi och rycka med sig kameran.

2: På väskan har jag en extra gänga på blixtlåset så det blir lite klurigt att få upp om det skulle komma en ficktjuv när man åker tunnelbanan och det är trångt.

3: Svart eltejp har jag alltid med mig. En räddare i nöden om byxorna skulle spricka och jag har täckt alla kamera märken loggar på utrustning så dom inte drar åt sig uppmärksamhet.

4: Nu sviker minnet mig. Kommer inte ihåg om bara hemförsäkringen räcker för saker som blir stulet på resan. Men en sak måste man alltid göra om man blir bestulen utomlands och det är att göra en polisanmälan i det landet man befinner sig. Försäkringen vill alltid ha nån form av polisanmälan som bevis att det har skett.

5: På varje minnekort har jag alltid som första bild fotat en lapp där det står tydligt min adress ifall jag skulle tappa det och nån vänlig person som hittar det skickar tillbaka den till mig.

Ska bli kul att få läsa vad ni andra har för tips och tricks eller historier som ni delar med er :)
Bra tips! Hoppas fler hakar på.

Nr 3. Tyvärr lyser ju Nikonremmen lång väg med sin gula text. Kanske hade varit värt att skaffa ny...

Nr 5. Kaonontips! En så enkel grej som jag säkert hade missat att göra.
 

kaoriblast

Aktiv medlem
Ett ganska bra tips kan vara att skaffa en black rapid strap med tillbehöret Protectr, så får du en stålförstärkt rem som inte är så lätt att tex skära av.

Sen angående backup så finns det ju flera ultrakompakta SSD-diskar som får plats i fickan. Perfekta att ha med på resan helt enkelt, och sen är det bara att backa upp dit varje kväll innan läggdags.
 

djungel

Aktiv medlem
Lite tips jag kan koma på efter sammanlagt ca 2 års resande i 30 länder i fem världsdelar varav mest backpacking.

Tipsen är olika beroende på resmål.
Guatemala city - ta inte med kamera alls.
Serrengetti - ta med minst två kameror.
Europa - precis som hemma.

Undvik synlig kamera på kvällar och nätter. Fyllestölder händer. Alla länder.
Finns det limsniffande barn i området tar du ingen kamera alls med dig. Syd/Centralamerika.

Ofta är det större stöldrisk på eller nära turistområden än på andra platser. Många tänker helt fel i detta sammanhang.


Backup- om kan ha två minneskort i kameran kan man ta jpeg + RAW. Förvara dessa åtskiljda.

Ta många mindre minneskort och byta ofta så du kan gömma undan de fyllda korten.

Utgå inte från att du kan maila hem eller tanka upp bilder på molnet. I många länder är uppkopplingarna extremt långsamma om man överhuvudtaget hittar någon.

I många länder bl.a. i Östafrika är det mycket riskfyllt att fotografera polis. Europa knappast något problem utom kanske Vitryssland.

Min vanliga hemförsäkring har alltid täckt upp för stölder mm men nedskrivningen kan vara ganska snabb på kameror.
 

JKON

Aktiv medlem
Ett ganska bra tips kan vara att skaffa en black rapid strap med tillbehöret Protectr, så får du en stålförstärkt rem som inte är så lätt att tex skära av.

Sen angående backup så finns det ju flera ultrakompakta SSD-diskar som får plats i fickan. Perfekta att ha med på resan helt enkelt, och sen är det bara att backa upp dit varje kväll innan läggdags.
Har du någon länk till en sådan?
 

JKON

Aktiv medlem
Lite tips jag kan koma på efter sammanlagt ca 2 års resande i 30 länder i fem världsdelar varav mest backpacking.

Tipsen är olika beroende på resmål.
Guatemala city - ta inte med kamera alls.
Serrengetti - ta med minst två kameror.
Europa - precis som hemma.

Undvik synlig kamera på kvällar och nätter. Fyllestölder händer. Alla länder.
Finns det limsniffande barn i området tar du ingen kamera alls med dig. Syd/Centralamerika.

Ofta är det större stöldrisk på eller nära turistområden än på andra platser. Många tänker helt fel i detta sammanhang.


Backup- om kan ha två minneskort i kameran kan man ta jpeg + RAW. Förvara dessa åtskiljda.

Ta många mindre minneskort och byta ofta så du kan gömma undan de fyllda korten.

Utgå inte från att du kan maila hem eller tanka upp bilder på molnet. I många länder är uppkopplingarna extremt långsamma om man överhuvudtaget hittar någon.

I många länder bl.a. i Östafrika är det mycket riskfyllt att fotografera polis. Europa knappast något problem utom kanske Vitryssland.

Min vanliga hemförsäkring har alltid täckt upp för stölder mm men nedskrivningen kan vara ganska snabb på kameror.
Yucatanhalvön Mexiko är aktuellt för mig, något tips då?
 

djungel

Aktiv medlem
Jag har tyvärr inte varit i just Mexiko med däremot Guatemalasidan. Ett tips som får ses som en gissning är att om du skall fotografera några av Mayaruinerna så var på plats innan soluppgång både för ljusets skull och för att försöka få bilder utan andra turister.

I övrigt vågar jag inte ge några tips om just denna del av Mexiko. Möjligen att dej största stöldrisken troligen är i Mexico City om det är dit du flyger.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Läste tips någonstans att man skall bära kameran i en kasse med smutskläder etc isf. för kameraväska så det väcker ingen uppmärksamhet.
 

iSolen.se

Guest
...
1: Skulle jag ha kameran utanför väskan så har jag alltid axelremen runt en kroppsdel. Handen eller halsen så att ingen kan springa förbi och rycka med sig kameran.
I de länder där stöld från motorcykel/moped förekommer ska man vara lite försiktig med att vara ikrokad på ett oväntat sätt. Läs på om det landet du ska till. Jag offrar hellre kameran än att bli släpad efter.

2: På väskan har jag en extra gänga på blixtlåset så det blir lite klurigt att få upp om det skulle komma en ficktjuv när man åker tunnelbanan och det är trångt.
I såna situationer är kameraväskans regnskydd mycket bra.

3: Svart eltejp har jag alltid med mig. En räddare i nöden om byxorna skulle spricka och jag har täckt alla kamera märken loggar på utrustning så dom inte drar åt sig uppmärksamhet.
De går mer på tillfället än om det står D300 eller D810 på remmen eller kameran. Dessutom ser det suspekt ut. Fult också och inte kul få klister i loggan.

4: Nu sviker minnet mig. Kommer inte ihåg om bara hemförsäkringen räcker för saker som blir stulet på resan. Men en sak måste man alltid göra om man blir bestulen utomlands och det är att göra en polisanmälan i det landet man befinner sig. Försäkringen vill alltid ha nån form av polisanmälan som bevis att det har skett.

5: På varje minnekort har jag alltid som första bild fotat en lapp där det står tydligt min adress ifall jag skulle tappa det och nån vänlig person som hittar det skickar tillbaka den till mig.
Det är bättre att skriva adressen och telefonnumret på korten. Då behövs ingen kortläsare och raw-konverterare.

Ska bli kul att få läsa vad ni andra har för tips och tricks eller historier som ni delar med er :)
 

iSolen.se

Guest
Ett ganska bra tips kan vara att skaffa en black rapid strap med tillbehöret Protectr, så får du en stålförstärkt rem som inte är så lätt att tex skära av.

Sen angående backup så finns det ju flera ultrakompakta SSD-diskar som får plats i fickan. Perfekta att ha med på resan helt enkelt, och sen är det bara att backa upp dit varje kväll innan läggdags.
Som sagt, en vajer kan vara väldigt farlig, man vill ju inte bli medsläpad när avskärningen av remmen misslyckades och kameran i famnen på tjuven..
 

Lamby

Medlem
Yucatanhalvön Mexiko är aktuellt för mig, något tips då?
Om du flyger via Miami/Cancun ser jag inga problem att ha med din systemkamera.

I vissa kvarter kvälls/nattid bör du inte visa kameran men det gäller överallt antagligen även i din hemstad.

Kom ihåg att visa lite respekt för lokalbefolkningen, inte alla Mayaindianer uppskattar att bli fotograferade i eller runt sitt hem ...
Om du däremot frågar brukar det aldrig vara några problem och ge gärna en slant som uppskattning om de öppnat upp sitt hem för dig.

Solen är stark så du behöver lämpliga filter om du vill foto dagtid, vilket du kommer vilja göra.
(den speciella sanden reflekterar också på ett speciellt sätt)

Glöm inte minst en ljusstark glugg för kvällfotografering och grand cenotes (underjordisk grotta med vatten)

Mitt sista tips: ta en lokalbuss tex 8 hållplatser ut på landet och hoppa av där ... då kommer du få plåta det riktiga Mexico!
och äta mat som du inte trodde fanns :)

Lycka till
Lamby
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag antar att det är mer tur än skicklighet som gjort att man klarat sig hittills. Jag brukar ha en enkel och anonym ryggsäck för kameraprylarna. Men för det mesta är kameran ju framme om man ska få några bilder.
Jag har iofs inte varit på några "värre" ställen än t.ex. Palermo och "fel" kvarter i Barcelona där det har känts att risken varit något förhöjd. På sistone har jag nöjt mig med en god kompaktkamera på resor och den lockar förhoppningsvis inte habegäret hos skumma individer på samma sätt som en "fullsizekamera".
Flera mindre minneskort kan vara bättre än ett stort om något, t.ex. kameran, skulle försvinna, men samtidigt blir det fler saker som kan komma bort. Jag brukar inte göra backuper under resor, men det kan ju straffa sig.

Kreditkortsförsäkringarna kan vara en falsk trygghet. Kolla villkoren noga innan.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Hemförsäkringar är olika!

Du måste kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller i ditt fall. Det finns tilläggsförsäkringar de kan erbjuda som bättre täcker riskerna vid resa.
 

iSolen.se

Guest
Jag antar att det är mer tur än skicklighet som gjort att man klarat sig hittills. Jag brukar ha en enkel och anonym ryggsäck för kameraprylarna. Men för det mesta är kameran ju framme om man ska få några bilder.
Jag har iofs inte varit på några "värre" ställen än t.ex. Palermo och "fel" kvarter i Barcelona där det har känts att risken varit något förhöjd. På sistone har jag nöjt mig med en god kompaktkamera på resor och den lockar förhoppningsvis inte habegäret hos skumma individer på samma sätt som en "fullsizekamera".
Flera mindre minneskort kan vara bättre än ett stort om något, t.ex. kameran, skulle försvinna, men samtidigt blir det fler saker som kan komma bort. Jag brukar inte göra backuper under resor, men det kan ju straffa sig.

Kreditkortsförsäkringarna kan vara en falsk trygghet. Kolla villkoren noga innan.
1 Rån.
5 incidenter.
100 resor.
0 personskador.

15 år med dyra grejer.

Edit: 6 incidenter. Glömde svenska stölden av min nya D810 där jag tog tillbaka kameran.
 

PMD

Aktiv medlem
Glömde svenska stölden av min nya D810 där jag tog tillbaka kameran.
Även om det gick bra(?) för dig så är det kanske inte något man ska rekommendera generellt. Om rånaren är beväpnad kan det gå illa.

Jag antar att du tog tillbaka den i omedelbar anslutning till stölden ("å färsk gärning"). Annars kanske du gjorde dig skyldig till egenmäktigt förfarande. Tråkigt, men sån är lagen.
 

cofra

Medlem
Har varit runt en hel del. Det här är väl ungefär det jag lärt mig:


-Det finns definitivt tillfällen då det är bättre att bara ha nåt kompakt i fickan, som tex. en smartphone med skaplig kamera, i synnerhet fattiga delar av Sydamerika, slumområden mm.

-Överväg kvalitetskompakt eller spegellös om du känner att du är en sådan som ibland (ofta) blir bekväm och lämnar grejorna hemma.

-Ha någon form av försäkring som täcker prylarna om de är av ett betydande värde.

-Checkar aldrig in kameraprylar, bär dem alltid i handbagaget.

-Har alltid med extra batterier.

-Tänk igenom objektivval. Allt för ofta så överarbetar man saker genom att ha med för många.

-En annan grej som kan vara bra att komma ihåg är att kolla upp om tex. evenemang tillåter systemkameror, vid konserter och idrottsevenemang så är det inte alltid tillåtet.

-Kom ihåg att fota människor. Det är ofta de bilderna man sedan tycker det är roligast att ha kvar.

-Väder kan vara bra att tänka på. Att ha en plastpåse redo om man inte har en vädertätad kamera. Just den anledningen var en av de stora till att jag en gång i tiden valde Pentax framför andra märken, att det gick att köpa vädertätat till rimligt pris. Nu är dock alternativen fler än då.

I övrigt så är det viktigaste att inte se ut som att man bär på dyr utrustning, jag har kört med antingen en liten anonym brun axelväska eller en svart Fjällräven Kånken som jag köpte en kamerainsats till ifrån Ebay, vadderad med fack. Det har funkat väldigt fint och väcker liten uppmärksamhet.
 

iSolen.se

Guest
Även om det gick bra(?) för dig så är det kanske inte något man ska rekommendera generellt. Om rånaren är beväpnad kan det gå illa.

Jag antar att du tog tillbaka den i omedelbar anslutning till stölden ("å färsk gärning"). Annars kanske du gjorde dig skyldig till egenmäktigt förfarande. Tråkigt, men sån är lagen.
Ur händerna på tjuven, räcker det :) ?

Hade monopoden monterad just för att få lite bättre koll på kameran och det lönade sig, kände när den rörde på sig.
 
ANNONS