Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljustätning Nikon FM

Produkter
(logga in för att koppla)

Jostein

Aktiv medlem
Jag har en gammal Nikon FM som verkar släppa in ljus. Finns det något bra "gör det själv" trick för att täta, eller behöver man köpa något särskilt tätningsmaterial?
 

mannbro

Aktiv medlem
Jag har en gammal Nikon FM som verkar släppa in ljus. Finns det något bra "gör det själv" trick för att täta, eller behöver man köpa något särskilt tätningsmaterial?
Brukar finnas till salu på eBay för några tior. Sök på "light seals".

Hittar du inte till din kamera, så går det att köpa universal och klippa till själv. Lite pilligare, men inte svårt. Finns videos på YouTube som visar hur man gör.
 

SM4FPD

Medlem
Ljustätning

När jag mekade med dessa fina mekaniska undervek gjorde jag ljustätningar genom att skära tunna lister från en musmatta.
Med en skalpell, eller brytbladskniv är det med linjal (helst stållinjal) lätt att skära lagom tunna listen.
Det svåraste är att få bort alla rester från de gamla murkna ljstätningskummen.
De brukar vara kladdiga av ålderskrämpor.
Med en tändsticka täljd för att fungera som ett spett kan man skrapa ut rännorna,
De nya listerna behöver ej limmas.
Välj en musmatta med svart tätt skumgummi.

de
Roy
 

SM4FPD

Medlem
Ljustätning

Jag förutsatte ljustätningen i bakstycket, men om trådstartaren gjorde så blir jag nu osäker om.
Dock finns det väl ingen annan ljustätning i en sådan kamera.

de
Roy
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Ville bara vara helt säker. Har precis börjat använda den efter 37 år.
Man kanske skulle täta luckan innan man tar bilder med dyr film ;-)
 

SM4FPD

Medlem
Du kan ju tejpa runt bakstycket vid första provfilmen.
Eller så tittar du helt enkelt på tätningsgummit.
Ser det kletigt och dåligt ut så är det kass.

de
Roy
 
ANNONS