Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera inför Australien

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixP

Ny medlem
Har kollat igenom olika trådar här på hemsidan men blir inte riktigt klok utav alla olika råd. Nu är det så att jag kommer leva på vägen ett par månader i Australien.och under denna tiden vill jag ha en så bra kamera som möjligt för ungefär 4000kr. begagnad kameror går hur bra som helst!
Det som jag är ute efter att fota mest utav är natur och djur.detta kommer vara många foton på större ytter i naturen men även close-ups på små djur och insekter.
Både under natt och dag.
Så jag antar att jag även kommer behöva tänka på att införskaffa olika linser?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Till det priset så kommer jag först att tänka på någon kompakt, vet dock inte hur bra just denna är för makro. Det finns andra modeller nu av RX100, köper du begagnat så kan du nog få en av de senare modellerna

Mitt andra alternativ är en mindre systemkamera, här en Nikon 3400 men den finns i många tidigare modeller som du säkert hitttar begagnat. Nikon har ett litet makro 40/2,8 som begagnat kan ligga på runt 1000:-, det är både litet och billigt, fast nackdelen är det har kort arbetsavstånd. Kanske därför bättre att ha en allround eller tele med s.k. makrofunktion, det är inte makro till 1:1 men kanske till 1:3 eller liknade och det är ändå bra och smidigare på resa. Tror att Sigma har någon 17-70 makro eller liknade, jag kan göra en sökning på dessa typer

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=rx100


https://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD34001855kit

Hittade faktiskt mer objektiv än jag trodde, så väljer du något i listan nedan så får du objektiv med med avbildningsskala upp till 1:3, så ett vettigt val kan vara att välja något från 18mm och uppåt från listan så får du både allround och makro och väljer du någon upp till 100-150 så har du bra korttele också. Listan är oberoende av tillverkare så du måste välja passande kamerahus

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s360660381&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ett annat alternativ är en bättre kompaktkamera med längre zoom. Nu tänker jag ffa på Panasonic FZ1000 med motsv 25-400mm och en i kompaktkamerasammanhang rätt så stor 1" sensor. Ny har den dykt upp för 5000kr men ligger oftast lite över 6000kr men beg ligger den närmre 3500kr.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det var en liten budget för annat än en kompaktkamera. Då får man kompromissa på alla områden.
På dagen är det ljust så det funkar med en äldre systemkamera (iso-mässigt) men att inom samma budget hitta även bra optik blir svårt .
 

Joakim88

Aktiv medlem
För det priset så är det nog en kompaktkamera som gäller. Annars en väldigt bra mobilkamera. Du vet att du kan köpa objektiv till din smartphone va? ;)

Annars så brukar det ju vara objektiven som "ger mest för pengarna"
 

rronnbac

Aktiv medlem
Här är ett förslag:

En begagnad Canon EOS 100D, de brukar gå att hitta för 2000-2500, inklusive kitobjektivet 18-55mm, se bara till att det är versionen som heter "STM". Till det kan du köpa ett teleobjektiv 55-250, också där ska du se till att det är STM-versionen. De kan du hitta för 1200-1500 spänn begagnat, men de kostar inte mer än 2200:- nya.

Det är dessutom en liten och lätt kamera och objektiv så den passar fint som resekamera.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Här är ett förslag:

En begagnad Canon EOS 100D, de brukar gå att hitta för 2000-2500, inklusive kitobjektivet 18-55mm, se bara till att det är versionen som heter "STM". Till det kan du köpa ett teleobjektiv 55-250, också där ska du se till att det är STM-versionen. De kan du hitta för 1200-1500 spänn begagnat, men de kostar inte mer än 2200:- nya.

Det är dessutom en liten och lätt kamera och objektiv så den passar fint som resekamera.
Såg det också att båda dessa objektiv hade bra närgräns och avbildningsskala om man tänker använda dem till närbildsfotografering
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fördelen med en kompakt är att man inte behöver/kan göra rent sensorn på resan. Vid objektivbyte kan man få damm på sensorn. Lätt fixat om man gjort det förr men har man inte kanske man drar sig.

Vill även lägga till möjligheten att köpa ett sk superzoomobjektiv till systemkameran så slipper man byta objektiv. Skriver man inte ut större bilder än A4 duger dessa också.

Alternativ då är t ex en Panasonic G5/G6 med 14-140 eller någon Nikon med en 18-200 VR (version ett går loss på ca 2000kr beg) eller Canon med någon superzoom. Rent byggkvalitetsmässigt föredrar jag Nikon 18-200 i någon version eller någon av Panasonics 14-140 över Canons 18-200.
 

Mwd

Aktiv medlem
En helt annan sak som måste nämnas är .....dammet !!!!!
I städer är det som hemma men om du kommer ut i vildmarken så kommer du att
stifta bekantskap med det "röda dammet".
Se till att ha med påsar som du kan försluta hermetiskt till hela utrustningen.
Både enstaka objektiv och sedan hela fotoväskan.
Att bara slänga in fotoväskan i bakluckan och dra iväg som hemma är helt uteslutet.
Se till att ha med rejäl utrustning för rengöring.
Du kommer att förstå vad jag menar...

Australien är ett helt underbart land att resa och fotta i.
Sjukt irriterande bara att kronan sjunker som en sten nu.

Ha en härlig resa.

// Mats W
 

PMD

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt vad du menar med "leva på vägen", men om du tänker sova mycket utomhus så är nog en vatten- och dammtät kamera att föredra. T.ex. en s.k. badkamera.

Kanske någon av dessa kameror?
 
ANNONS