Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X-H1 är lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Det var bara min syn på den nya X-H1.

Jag gillar X-T20 med dennes begränsningar och fördelar. Kanske skulle valt X-T2 (bättre ergonomi fast inte mycket större och tyngre) plus vädertätning. Men eftersom bägge hade samma AF och sensor blev ändå X-T20.

jag kommer att uppgradera till kommande X-Txx om de får det bättre med AF och AF känsligheten blivit bättre än dagens 0,5 EV för X-T2. Eller om NIKON kommer med vettig spegelfri kamera :)

D750 klarar -3 EV och D850 -4 EV.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det var bara min syn på den nya X-H1.

Jag gillar X-T20 med dennes begränsningar och fördelar. Kanske skulle valt X-T2 (bättre ergonomi fast inte mycket större och tyngre) plus vädertätning. Men eftersom bägge hade samma AF och sensor blev ändå X-T20.

jag kommer att uppgradera till kommande X-Txx om de får det bättre med AF och AF känsligheten blivit bättre än dagens 0,5 EV för X-T2. Eller om NIKON kommer med vettig spegelfri kamera :)

D750 klarar -3 EV och D850 -4 EV.
Personligen tror jag inte det finns den där fantastiska kameran som fixar allt och samtidigt knappt märks när man in the använder den.
Det är väl därför jag både har en X-PRO2 och en X-T2 Ett val som jag är mycket nöjd med.
Fast även solen har fläckar.
Vi får väl var och en hitta vår kompromiss.
Jag skulle inte lägga för mycket krut på att läsa tekniska siffror. Det är mer fråga om hur dessa siffror får kameran att prestera i verkligheten.
Min 5Ds r var enligt specen mycket bättre än Fuji X-T2. Fast i verkligheten var de väldigt lika när det gäller följande fokus. Jag hade cirka 80% skarpa bilder med båda kamerorna vid bra ljus. I dåligt vinterljus hade båda kamerorna stora problem. Nu hade jag en svart hund som testmotiv och jag måste ligga på 1/2000 för att få skarpa bilder av en snabb hund. Så tro inte att gräset är grönare på andra sidan. Testa först innan du byter. Att byta system är extremt dyrt.
 

smislo

Aktiv medlem
Personligen tror jag inte det finns den där fantastiska kameran som fixar allt och samtidigt knappt märks när man in the använder den.
Det är väl därför jag både har en X-PRO2 och en X-T2 Ett val som jag är mycket nöjd med.
Fast även solen har fläckar.
Vi får väl var och en hitta vår kompromiss.
Jag skulle inte lägga för mycket krut på att läsa tekniska siffror. Det är mer fråga om hur dessa siffror får kameran att prestera i verkligheten.
Min 5Ds r var enligt specen mycket bättre än Fuji X-T2. Fast i verkligheten var de väldigt lika när det gäller följande fokus. Jag hade cirka 80% skarpa bilder med båda kamerorna vid bra ljus. I dåligt vinterljus hade båda kamerorna stora problem. Nu hade jag en svart hund som testmotiv och jag måste ligga på 1/2000 för att få skarpa bilder av en snabb hund. Så tro inte att gräset är grönare på andra sidan. Testa först innan du byter. Att byta system är extremt dyrt.
Nej, vi bara diskuterar fritt. Det som jag saknar är AF prestanda i dålig ljus, hoppas det blir bättre med kommande modeller. Jag har medvetet valt X-T20 eftersom fördelar vägde tyngre än nackdelar.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja men den som tex för några år sedan köpt sig en D750 och har 3-4 objektiv till den, kanske något mer objektiv från en tidigare version, har köpt på sig någon blixt och lite tillbehör, allt betalt och sitter nöjd och belåten rent generellt, den kan ju vara dumt att sälja den, så varför inte köpa en modern spegelfri kamera som extra kamera som är lite mindre och smidigare och som passar bättre för andra fototillfällen, Fotonörden har väl i alla tider köpt sig någon kompaktare kamera att alltid ha med sig, och för att det är roligt att byta kamera i bland när det kan passa bättre.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ja men den som tex för några år sedan köpt sig en D750 och har 3-4 objektiv till den, kanske något mer objektiv från en tidigare version, har köpt på sig någon blixt och lite tillbehör, allt betalt och sitter nöjd och belåten rent generellt, den kan ju vara dumt att sälja den, så varför inte köpa en modern spegelfri kamera som extra kamera som är lite mindre och smidigare och som passar bättre för andra fototillfällen, Fotonörden har väl i alla tider köpt sig någon kompaktare kamera att alltid ha med sig, och för att det är roligt att byta kamera i bland när det kan passa bättre.
Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Visst går det köpa en liten extra kamera om man vill, men då är X-H1 inte det kompaktaste och billigaste alternativet.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Visst går det köpa en liten extra kamera om man vill, men då är X-H1 inte det kompaktaste och billigaste alternativet.
Ja det är ju sant förstås, nu blev det inte bara X-H1 i tråden utan även andra Fuji och många byter tydligen ut sina FF-DSLR till en Fuji, vet ingen statestik hur det ligger till dock. Nu kanske det kan bli X-H1 som senare kompleteras med någon mindre modell.
 

Bengf

Aktiv medlem
Håller med Samir om en fri diskussion, man kan inte alltid få allt, och man kan önska olika så klart om det nu är en bättre AF/ON eller ett något större grepp, Mats var LÄTT bekymrad över att det låter som att alla borde välja Fuji, därför mitt lilla inspel om man redan har en annan kamera vilket ofta då kan vara en FF-modell av något slag, tillverkarna slog ju hårt på reklamtrummorna för några år sedan och släppte nya FF-kameror som överraskade med bra priser, samtidigt som C/N dröjde med nya efterföljare till sina kända APS-C kameror.

Det vanliga för några år sedan var ofta en FF-modell följt av en APS-C för fågel crop nytta och också någon mindre kompakt som kunde bli en Spegelfri variant efterhand som dom blev bättre. Fujis nya serie lockade väl mera än den gamla, men man kanske inte behöver sälja av allt för snabbt en redan betald kamera. X-H1 öppnar kanske för en ny väg att gå, man får bättre EVF som troligen inte hade gått att åtgärda genom FW, så nya modeller måste nog släppas även från Fuji, det kan ju bli så att rejäla APS-C av X-H1 typen D500 och liknade blir dom nya ersättarna för FF, objektiv utbudet för APS-C kan vara avgörande för vilket märke som då väljs.

Det kom in frågan från en som var sugen på att byta sin D500 mot en X-H1, därav lite inspel om att det är inte lätt att välja till något nytt, eller om det blir vettigt ur ekonomisk synvinkel, eller vad man vinner på marginalen, och att man redan har köpt på sig passande objektiv för den nuvarande kameran, Sökaren i en D500 kan den bli så mycket bättre egentligen till en kommande ersättare, EVF i spegelfria kommer nog att förbättras ytterligare i kommande modeller, någon börjar med en miljon ytterligare punkter extra i EVF så följer dom andra efter.
 
Senast ändrad:

curtf

Aktiv medlem
Vad ger batterigreppet till X-H1?

Jag har försökt på fram vad batterigreppet (i boost-läget) ger i form av förbättrade prestanda för AF samt blackouttiden i sökaren för stillbildstagning jämfört med kameran utan greppet men i boost-läge.

Jag har ställt frågan till Fujifilm i Sverige för över en vecka sedan, men ännu inte fått något svar överhuvudtaget. Jag har också ställt frågan på DPReviews forum men inte hellar där fått svar från någon som vet.

När jag jämför min X-T2 med och utan batterigreppet märker jag ingen skillnad, men det betyder ju inte att det ändå finns en skillnad.

Någon som sett uppgifter om detta eller själv upplevt någon förbättring i dessa avseende med batterigreppet?
 

Astacus

Aktiv medlem
Batterigreppet gör väl ingenting i det avseendet!?
Det enda som batterigreppet tillför är att möjliggöra 11 bilder per sekund i "boost"-läget (mot normala 8).
Det finns också ett "boost"-läge i Power Management-menyn som kan användas utan batterigrepp. Denna gör följande:
AF-performance speed: Från "Normal" till "Fast"
Viewfinder display quality: från "Normal" till "High"
Viewfinder frame rate: Från 60 fps till 100 fps

Jo, en sak till som batterigreppet verkligen tillför:
Avtryckaren i batterigreppet har samma känslighet som en vanlig, d.v.s. helt jämförbar med X-T2 och andra. Avtryckaren i X-H1:s kamerahus är minst sagt problematisk att hantera. Nästan omöjligt att hålla den halvt nedtryckt för att exponera & ställa skärpan. Bilderna brinner av direkt, extra irriterande om man har serietagning på.
Kan möjligen vara en vanesak men för mig kommer det att bli svårt eftersom jag använder flera olika kamerahus och just bara denna utmärker sig.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Batterigreppet gör väl ingenting i det avseendet!?
Det enda som batterigreppet tillför är att möjliggöra 11 bilder per sekund i "boost"-läget (mot normala 8).
Det finns också ett "boost"-läge i Power Management-menyn som kan användas utan batterigrepp. Denna gör följande:
AF-performance speed: Från "Normal" till "Fast"
Viewfinder display quality: från "Normal" till "High"
Viewfinder frame rate: Från 60 fps till 100 fps

Jo, en sak till som batterigreppet verkligen tillför:
Avtryckaren i batterigreppet har samma känslighet som en vanlig, d.v.s. helt jämförbar med X-T2 och andra. Avtryckaren i X-H1:s kamerahus är minst sagt problematisk att hantera. Nästan omöjligt att hålla den halvt nedtryckt för att exponera & ställa skärpan. Bilderna brinner av direkt, extra irriterande om man har serietagning på.
Kan möjligen vara en vanesak men för mig kommer det att bli svårt eftersom jag använder flera olika kamerahus och just bara denna utmärker sig.
Nu har jag inte ens känt på en X-H1. Fast det nya avtrycket verkar vara ett steg i rätt riktning. Avtrycket som finns på X-PRO2 och X-T2 är en svag punkt. Det är lätt att få något sandkorn eller annat skräp i det. Då kärvar det en aning och känns fel.
 

Astacus

Aktiv medlem
Nu har jag inte ens känt på en X-H1. Fast det nya avtrycket verkar vara ett steg i rätt riktning. Avtrycket som finns på X-PRO2 och X-T2 är en svag punkt. Det är lätt att få något sandkorn eller annat skräp i det. Då kärvar det en aning och känns fel.
Ok, det är ju naturligtvis inte så bra, låter ju som en dålig tätning/konstruktionsmiss på X-T2.
Har dock själv aldrig råkat ut för det på min. Personligen föredrar jag X-T2:ans avtryck alla dar i veckan. I övrigt är X-H1 en fantastiskt trevlig kamera.
 

Bengf

Aktiv medlem
Batterigreppet till X-T2 kan ju fler saker, där fins det hörluruttag, som saknas på själva kameran plus att bostläget genom greppet ger 14 bps, undrar om inte det är samma på greppet till X-H1 fast där har man hörluruttag redan i kameran.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har både en X-PRO2 och en X-T2. Visst kan de ta mycket bra video i 4K. Fast det krävs helst en hel rigg för att få till det.
Så eftersom jag snart kommer starta ännu en seglings vlog letar jag lösningar.
Funderade på att uppgradera till X-H1 men efter lite undersökning tog jag en enklare lösning.
Köpte istället en Panasonic HC-VXF9900. Kameran har en grym stabilisering och bra följande fokus.
Dessutom en mycket bra optisk zoom.
Förmodligen går det krama ur bättre kvalitet ur en X-H1 men kräver också mer.
Det skall till en extra skärm och en rigg för kunna zooma in med skärpa. Dessutom helst Fujis cinema objektiv som ger skärpa i hela zoomområdet.
Så jag bestämde mig för att ha Fuji för fotograferering och skaffa en billig Panasonnic för video.
Jag är dålig på video och har mycket att lära mig. Så jag har mycket att lära.
För det första att lära mig Final Cut och få till bra videos.
Därför känns det som överkurs att dessutom ha en komplicerad kamera.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fick häromdagen min Fringer adapter för Canon. Gjorde lite tester i kväll för att se hur bra det fungerar.
Började prova med X-T2. För de flesta objektiv fungerar det riktigt bra med singel-AF. Följande AF är däremot väldigt objektiv beroende. Vissa objektiv pumpar ordentligt medan vissa andra som 17-40/4, 70-200/4 IS och gamla 100-400/4-5,6 IS också fungerar bra.
Tog sedan X-PRO2 som jag tyckte fungerade lite bättre med vissa objektiv. AF är ju inte helt identiskt med X-Gamla 1§00/2,8 macro jagar otroligt med följande fokus. Fast fungerar med single fokus.
Mitt gamla Sigma 70-200/2,8 fungerade inte alls. Inte ens bländarinformationen.

Byter man från Canon till Fuji bör man kunna behålla vissa brännvidder.
Skall göra lite mer seriösa tester när vädret är trevligare.

X-H1 skall nu också vara kompatibel med Fringer adaptern.
 

afe

Aktiv medlem
Bara ett förslag: kan vi inte försöka hålla isär trådar om olika kameror så mycket som möjligt, i stället för att som i Sonyforat blanda allt hela tiden? Det underlättar för alla ...
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är lugnt i tråden, är inte önskan till en större kamera som X-H1 så där stor som man förledat sig att tro av många tidiga debatter, ( kanske inte så mycket i just Fuji trådar )- väntar man på någon ännu bättre sensor i kommande modeller, en stilla undran bara.
 

curtf

Aktiv medlem
Jag beställde en men skickade tillbaka den. Jag tittar i sökaren med vänster öga och AF-ON knappen sitter för nära sökaren för mig, tummen kom "in i ansiktet". Vidare blev mitt grepp om kameran med högerhanden mindre stadigt när tummen är placerad vid den knappen.

På XT-2 sitter AF-ON knappen långt ut på höger sida (sett från baksidan) vilket passar mig mycket bättre.

Jag annullerade också min order på ett 90/2 som jag hade tänkt ha på XH-1, jag tycker att 90:an skulle vunnit en hel del med det husets inbyggda stabilisering.

Så jag kör vidare med XT-2 och hoppas att XT-3 blir en bra uppgradering för mig!
 
ANNONS