Annons

Jämförelse av videokvalitet, system el. videokamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej
Lumix GH5 är utan tvekan bra att filma med när man prioriterar hög bildkvalitet.
En videokamera däremot har andra fördelar som motorzoom, bra autofokus och stabilisering som gör den mycket lätt att handhålla och fånga situationer.
Skiljer det då mycket i bildkvalitet vid filmning?
En rulle där jag jämör GH5 mot HC-VXF990 under "vanliga" förhållanden:

https://youtu.be/o476AEjs28s
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Inte för att det är något fel med din jämförelse men jag tror att de som köper en GH5 för att filma med inte är ute efter att filma vardagliga händelser. I det sammanhanget står sig en moden mobilkamera rätt bra också. Jaag vågar nog dock påstå att bildmässigt ger GH5:an ett bättre resultat vid princip alla situationer.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det trodde jag också, men det stämmer inte. HC-VXF990 är faktiskt väldigt kompetent.
Självklart är en systemkamera med utbytbar optik bättre i många situationer med bättre känslighet i svagt ljus etc.
Men en videokamera har bl.a fördelen av stort zoomomfång, bra autofokus och utmärkt stabilisering. Och väldigt smidig hantering.
Sen beror det givetvis på vad man filmar och vad som menas med "vanlig" filmning och vardagliga situationer.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
dynamik

Lumixkamerorna har ett användbart dynamiskt område som klarar av hög kontrast.
Bildstil "dynamiskt område cinelike CNED".
Samtidigt klarar den stora sensorn av hög kontrast bättre än vad små sensorer i videokamerorna gör.

En kortis om dynamiskt område:
https://youtu.be/ATnADx5EI0Y
 

Bengf

Aktiv medlem
När video kom till systemkamerorna ( länge sedan ) så var debatten hög om just sämre hantering, vanan från dom då så populära videokamerorna satt väl förankrade, ofta ganska lätta behändiga filmverktyg, där flera också hade optiska imponerande zoomar som var lyckade för försäljningen, lite som med fler pixlar i kameror användes som argument att byta upp sig.

Allt bättre telefoner förändrade väl hela videovärlden också, allt i ett kameran slog väl två flugor i en smäll också med bättre och bättre video moduler, mängder av tillbehör bygger på systemkamerorna så dom ser ut som stora spindel djur som proffsen använder, Pannans GH serie blev väl nästan världsberömda och var tidigt godkända för TV-sändningar. Sedan tror jag det blir en kostnads fråga, dyra telefoner på runt 10000 kr ger inte utrymme för att handla på sig för mycket helt enkelt, telefonerna har gett oss filmer på Youtube som aldrig tagits ens av filmare som varit 20 år i tex Afrika.
 

Ventures

Aktiv medlem
Systemkameran har ju fördelen att man kan ha riktigt bra optik som en videokamera i amatörprisnivå aldrig kommer upp i.
Videokameran är så mycket enklare att hantera. Bara "peka och skjuta", medan systemkameran jag själv använder (Nikon D810) är nästintill hopplös att jobba med handhållen då autofokusen åker fram och tillbaka. Låser man den till manuell fokus så ser man inte på skärmen om man har fokus eller inte medan man filmar. När allt stämmer filmar systemkameran dock riktigt bra.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Allt eller inget.

Jag gillar båda mina kameror som jag filmar med.
Vad som förvånar mig är att en dedikerad videokamera med en väldigt liten sensor kan prestera så bra.
Det kan vara marigt att välja vilken kamera som ska med på en tur eller användas för en film.

Följer GH5 med så önskar jag ibland att videokameran också hade funnit tillhanda.

Om jag av bekvämlighet endast tar med videokameran så ångrar jag det pga. att jag saknar systemkamerans mångsidighet med framförallt tillgång till olika objektiv. Främst då möjligheten att kunna frilägga ett motiv mot en diffus bakgrund med kort skärpedjup. Men givetvis även för att få bättre bildkvalitet i en del tagningar.

Om ingen av kamerorna finns med så finns nästan alltid mobilen i fickan vilket kan rädda många situationer.
 

apersson850

Aktiv medlem
Någorlunda seriösa videokameror, för att inte tala om deras optik, får ju även toppmodeller bland DSLR att framstå som lockvaror på någon billighetsbasar.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Någorlunda seriösa videokameror, för att inte tala om deras optik, får ju även toppmodeller bland DSLR att framstå som lockvaror på någon billighetsbasar.
Jag har arbetat inom vården och uttrycket "good enough" passar väl bra på en bättre videokamera.
Är bildkvaliteten tillräckligt bra så tillför en dyrare och mer avancerad kamera 0.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Personligen uppskattar jag den flexibilitet som mina GH-kameror ger mig. Jag har svårt att se någon fördel med en kompakt videokamera för det jag gör. Motorzoom och autofokus i all ära men jag har inte sett en video där dessa två finesser blivit speciellt snyggt. För dokumentära filmningar är de säkert bra att ha men för egen del filmar jag inte på det sättet. Jag tar hellre manuella objektiv och hänger på en follow focus.

Om jag däremot var ute efter en renodlad videokamera skulle jag söka mig mot en Canon C100 eller BM Ursa Mini.

Var kamera har sin plats och visst får man hyggligt bra bildkvalitet ur dessa små kompakta videokameror. Men att jämföra mot exempelvis GH5:ans 10 bitar 4:2:2 i 400Mbit/s så bleknar det rätt fort vid efterredigeringen. Till syvende och sist är det ju verktyg som är bra på olika saker och man ska ju välja det som passar ens eget behov och arbetssätt bäst. En kamera som stannar hemma gör ju ingen nytta :)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Personligen uppskattar jag den flexibilitet som mina GH-kameror ger mig. Jag har svårt att se någon fördel med en kompakt videokamera för det jag gör. Motorzoom och autofokus i all ära men jag har inte sett en video där dessa två finesser blivit speciellt snyggt. För dokumentära filmningar är de säkert bra att ha men för egen del filmar jag inte på det sättet. Jag tar hellre manuella objektiv och hänger på en follow focus.

Om jag däremot var ute efter en renodlad videokamera skulle jag söka mig mot en Canon C100 eller BM Ursa Mini.

Var kamera har sin plats och visst får man hyggligt bra bildkvalitet ur dessa små kompakta videokameror. Men att jämföra mot exempelvis GH5:ans 10 bitar 4:2:2 i 400Mbit/s så bleknar det rätt fort vid efterredigeringen. Till syvende och sist är det ju verktyg som är bra på olika saker och man ska ju välja det som passar ens eget behov och arbetssätt bäst. En kamera som stannar hemma gör ju ingen nytta :)

Helt rätt Mattias.
Ikväll redigerar jag en lugn video från igår. Filmat i soligt väder och dynamisk bildstil med GH5, det ser bra ut.
Men när jag ska filma små barn som leker med en busig hundvalp, då går det undan. När det rör på sig och jag försöker hänga med, då är videokameran avgjort bättre för min del.
 

j3n5

Aktiv medlem
Ser att det här är en gammal tråd men jag vill ge ett tips till alla som saknar motorzoom till GH5.

Jag filmar en hel del med Panasonics 14-42 f3.5-5.6. Pannkaksstorlek, O.I.S och just motorzoom. Fungerar förvånansvärt bra med min GH5:a
https://www.panasonic.com/se/consumer/foto-och-videokamera/lumix-g-objektiv/h-ps14042e.html

Finns också en 45-175 som sägs fungera helt OK.
https://www.panasonic.com/se/consumer/foto-och-videokamera/lumix-g-objektiv/h-ps45175e.html

Bortglömda gluggar som ofta går att få riktigt billigt när man hittar dom.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ser att det här är en gammal tråd men jag vill ge ett tips till alla som saknar motorzoom till GH5.

Jag filmar en hel del med Panasonics 14-42 f3.5-5.6. Pannkaksstorlek, O.I.S och just motorzoom. Fungerar förvånansvärt bra med min GH5:a
https://www.panasonic.com/se/consumer/foto-och-videokamera/lumix-g-objektiv/h-ps14042e.html

Finns också en 45-175 som sägs fungera helt OK.
https://www.panasonic.com/se/consumer/foto-och-videokamera/lumix-g-objektiv/h-ps45175e.html

Bortglömda gluggar som ofta går att få riktigt billigt när man hittar dom.
Fina gluggar för filmning!
Det är onekligen klumpigt att zooma manuellt med ringen de gånger man måste zooma under tagningen. Det går mycket bättre med motorzoom.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har arbetat inom vården och uttrycket "good enough" passar väl bra på en bättre videokamera.
Är bildkvaliteten tillräckligt bra så tillför en dyrare och mer avancerad kamera 0.
Så är det naturligtvis inte alls, för då skulle inga dyrare kameror tillverkats.
Det kan exempelvis vara så att en mer avancerad kamera gör att det blir någon film alls, av ett "besvärligt" motiv. Kan man inte fånga det ordentligt hjälper ingen bildkvalité i världen.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Så är det naturligtvis inte alls, för då skulle inga dyrare kameror tillverkats.
Det kan exempelvis vara så att en mer avancerad kamera gör att det blir någon film alls, av ett "besvärligt" motiv. Kan man inte fånga det ordentligt hjälper ingen bildkvalité i världen.
Så är det naturligtvis. Det jag egentligen syftade på var att många gånger så hade filmen inte blivit bättre om jag hade använt en mer avancerad kamera. Man kan vända på resonemanget också eftersom en enklare kamera kan passa bättre vid en del tillfällen då en avancerad kamera är för klumpig, långsam eller av någon annan anledning inte passar för tagningen.
 
ANNONS