Annons

Hjälp med val av nästa objektiv Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

catlin

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått så många bra svar här förr så jag testar igen.

Jag har en Nikon 7100 plus dessa objektiv:

Tamron 70-300 F/4-5,6
Tamron Macro 1:1 90 mm F/2,8
Nikon DX AF-S Nikkor 35 mm 1:1,8G

plus ett gammalt kitobjektiv som följde med min gamla D80:
Nikon DX AF-S Nikkor 18-135 mm 1:3,5-5,6G


Nu vill jag byta ut mitt gamla kitobjektiv till något liknande i storlek..men till vad?

Fotar mest barn och djur (i rörelse) samt natur.

Finns det några inte alltför dyra prisvärda att välja emellan?
Vad rekommenderar ni? Vad är ni nöjda med?
 

unoengborg

Aktiv medlem
De brännvidder du har borde väl fungera ganska bra till det du säger dig vilja fotografera. Den moderna ersättaren till din kit objektiv är 18-140mm VR. Som namnet antyder har den antiskaksystem som gör det lättare att hålla stilla på fri hand. Tyvärr hjälper det bara mot dina rörelser och skakningar och inte mot rörelser hos motivet. Med tanke på att du anger att dina motiv är snabba kommer du behöva korta tider i vilket fall och får därmed kanske inte så stor nytta av VR funktionaliteten i den senaste versionen.

Om jag skulle uppgradera något i din objektivpark hade det snarare varit att byta ut ditt tamron 70-300 mot ett Nikon 200-500, i vart fall om djuren du nämner är vilda och skygga. Dels får du då ett skarpare objektiv och dels får du lite mer räckvidd för skygga djur och fåglar.
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Jag har både Sigma 100-400 OS och Tamron 18-400. Båda ger riktigt fina resultat.
Jag har även Nikon 200-500, ett av de skarpare zoomobjektiven jag har testat, dock en annan prisklass.

Jag skulle rekommendera Sigmas 100-400, lätt att bära, mkt bra resultat, fin autofokus.
 

pdahlen

Aktiv medlem
ScandinavienPhoto har några begagnade ”kitobjektiv” just nu. Nikons 16-85 för 3500:-, inte så mycketet tele som du har nu, men bättre vidvinkel som aldrig är fel. Så har de båda versionerna av Nikons 18-200 VI och VII, för 2500 resp 4500. Priserna är ungefärliga kommer inte ihåg exakt.
 

filip71

Aktiv medlem
Sigma 17-50 2.8 är otroligt prisvärt när det kommer till skärpa (om du kan leva med att zoomen vrids åt fel håll jämfört med vad du är van vid med de gluggar du har). Går inte lika långt som ditt kitobjektiv men det stör mig sällan. Du har ju andra gluggar som täcker upp på de längre brännvidderna.
 
ANNONS