Annons

Behålla eller köpa begagnad dator

Produkter
(logga in för att koppla)

skydance

Avslutat medlemskap
Fotograferar och bildbehandlar idag på amatörnivå och det är som hobby jag har för avsikt att behålla mitt fotointresse i framtiden. Min redigering av mina bilder gör jag i dagsläget på en MacBook Pro 13 tums retina från 2014 med Intel i5 processor, 8 GB RAM, 120 GB SSD hårddisk och Intill Iris inbyggt grafikkort. För lagring av bilder använder jag externa hårddiskar. Har varit nöjd med datorn som helhet, men har mer och mer börjat se begränsningarna. Jag använder främst Lightroom Classic och ibland Photoshop CC och jag upplever ofta att dessa program blir långsamma när jag gör vissa redigeringar. Sedan tycker jag också att skärmytan börjar kännas för liten. Inget fel på Retina skärmen, den är underbar att arbeta med. Det är bara storleken som jag inte är nöjd med. Datorn går tyvärr inte att uppgradera med mer RAM (det är fastlött på moderkortet). Tänkte mig nog inte riktigt för när jag köpte datorn. Hade jag varit klokare hade jag köpte den med 16 GB internminne istället.

Sista veckorna har tankarna börjat komma på att köpa en ny dator. Tyvärr har jag sedan en längre tid haft sämre ekonomi pga personliga skäl, som jag inte går in på här. Dessvärre kommer jag att ha det så här i många år till. Min dröm är att köpa en MacBook Pro 15 Retina med 16 GB RAM och dedikerat grafikkort. Men att lägga ut 20 - 30 000 kr på en dator kan jag inte. Därför har jag börjat snegla åt begagnat hållet och att byta till en windows maskin. Nu har jag hittat ett företag på nätet som säljer begagnade datorer med 12 månaders garanti. De säljer bland annat en HP Elitebook 8760W med 17,3 tums Dreamcolor skärm. Datorn har en Intel i7 processor, 16 GB RAM (uppgraderingsbart till max 32 GB), 256 GB SSD (+750 GB extra hårddisk), Intel Quadro 4000M grafikkort med mera. Allt för under 8 000 kr. (Maskinen kostade närmare 30 000 när den kom ut 2011-2012). Är detta ett bra köp? Vad jag förstår är Dreamcolor skärmen en ips skärm och är liknande Apples Retina skärmar. Stämmer det?

Nu är jag i valet och kvalet hur jag ska göra. Tycker ni att jag ska behålla MacBooken trots dess begränsningar eller ska jag sälja den och istället köpa HP datorn som är kraftfullare, har större utbyggnadsmöjligheter och inte minst större skärm? Det som jag tvekar lite kring är att byta från Apples operativsystem, vilket jag gillar skarpt till Windows 10, vilket jag arbetat lite i, men inte känner mig riktigt hemma i.

Med tanke på min svaga ekonomi ligger min maximala budget idag på 8 000 kr för inköp av en ny eller begagnad dator och då har jag räknat med att kunna sälja min MacBook Pro för mellan 4 500 - 5 000 kr.
 

lonian

Aktiv medlem
Så egentligen har du bara runt 3000kr ?

Jag hade funderat på att köpa till en ny skärm som du kan koppla till laptopen, om den har dessa anslutningsmöjligheter och spara tills du har råd till den stationära. En vettig NY stationär dator går nog att få tag på för runt 10k.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det finns manga test pa natet om skillanden mellan din dator och t.ex. Macbook Pro 2018.

Sanningen ar att det ar inte jattestor skillnad. Typ 24% snabbare osv.

Behall din Macbook 2014!
 

martinot

Aktiv medlem
Instämmer med andra. Du har en begränsad budget, och verkar (om jag inte missuppfattat dig) mest lida brist av skärmyta. Köp en bra beg. skärm med bra färghantering/färgrymd och koppla till datorn.

Den dagen du får mer pengar så kan du byta datorn, och kan då behålla och ha kvar en bra användbar färgskärm (de som sitter i bärbara är aldrig lika bra/stabila som de bästa externa skärmarna).
 

skydance

Avslutat medlemskap
Så egentligen har du bara runt 3000kr ?

Jag hade funderat på att köpa till en ny skärm som du kan koppla till laptopen, om den har dessa anslutningsmöjligheter och spara tills du har råd till den stationära. En vettig NY stationär dator går nog att få tag på för runt 10k.
Jag kan tänka mig att lägga maximalt 8 000 kr på ny/begagnad dator. Om jag köper annan dator behöver jag inte min gamla och kan sälja den.

Min dator har HDMI-anslutning, så ja, en externa skärm kunde vara en lösning.

Har funderat på stationär dator också, men det får bli en liten variant då. Gillar inte de där stora stationära datorerna. Exempelvis kan jag tänka mig en Mac Mini från 2012, vilken är vad jag förstår den sista generationen Mac Minin där man själv kan uppgradera RAM och hårddisk. Tyvärr är 2012 modellen svår att få tag i.
 

skydance

Avslutat medlemskap
Instämmer med andra. Du har en begränsad budget, och verkar (om jag inte missuppfattat dig) mest lida brist av skärmyta. Köp en bra beg. skärm med bra färghantering/färgrymd och koppla till datorn.

Den dagen du får mer pengar så kan du byta datorn, och kan då behålla och ha kvar en bra användbar färgskärm (de som sitter i bärbara är aldrig lika bra/stabila som de bästa externa skärmarna).
Det är inte bara i skärmytan jag är ser begränsningarna. Det är också möjligheten att inte kunna uppgradera RAM-minnet eller hårddisken. Med andra ord ogillar jag Apples strategi att försvåra uppgradering av deras datorer genom att löda fast fler och fler komponenter. Att köpa exempelvis en PC (Windows dator) som går att uppgradera måste väl bli billigare i längden än att behöva köpa en ny MacBook Pro för 20 000 - 30 000 kr varje gång den börjar bli seg.
 

j3n5

Aktiv medlem
Vill du byta till PC så är det ju bara att göra det. Det är ju en åsiktsfråga.. Personligen köper jag Mac privat och har haft PC på jobbet just för foto/video. Min åsikt är att i princip alla Appledatorer känts pigga längre, trots lite mindre prestanda och RAM. Sedan beror det ju så klart också på vilka uppgifter du slänger på datorn och vilka program du använder. För video är det nästan ett måste med mycket RAM och grafikkortstöd. För Lightroom och Photoshop skulle jag lätt ha kvar MacBooken.
 

bildsten

Aktiv medlem
Fotograferar och bildbehandlar idag på amatörnivå /.../

/.../. Nu har jag hittat ett företag på nätet som säljer begagnade datorer med 12 månaders garanti. De säljer bland annat en HP Elitebook 8760W med 17,3 tums Dreamcolor skärm. Datorn har en Intel i7 processor, 16 GB RAM (uppgraderingsbart till max 32 GB), 256 GB SSD (+750 GB extra hårddisk), Intel Quadro 4000M grafikkort med mera. Allt för under 8 000 kr. (Maskinen kostade närmare 30 000 när den kom ut 2011-2012). Är detta ett bra köp? Vad jag förstår är Dreamcolor skärmen en ips skärm och är liknande Apples Retina skärmar. Stämmer det?

Nu är jag i valet och kvalet hur jag ska göra. Tycker ni att jag ska behålla MacBooken trots dess begränsningar eller ska jag sälja den och istället köpa HP datorn som är kraftfullare, har större utbyggnadsmöjligheter och inte minst större skärm? Det som jag tvekar lite kring är att byta från Apples operativsystem, vilket jag gillar skarpt till Windows 10, vilket jag arbetat lite i, men inte känner mig riktigt hemma i.

Med tanke på min svaga ekonomi ligger min maximala budget idag på 8 000 kr för inköp av en ny eller begagnad dator och då har jag räknat med att kunna sälja min MacBook Pro för mellan 4 500 - 5 000 kr.
---
Jag har en sådan som du funderar på att köpa och har haft den några år och köpte den begagnad här:
http://www.arrowdirect.se/sv/begagnade-baerbara-pc/hp-elitebook-8760w-dreamcolor.php
Min hade Win 7 pro installerat vid leveransen. HP rekomenderar inte att uppdatera den till Win 10, men det visste inte jag då jag gjorde det och datorn går utmärkt med Win 10 pro.
Det är en utmärkt dator, om än något tung, bara datorn väger 3,5 kg och till det kommer ett nätagg som väger närmare kilot. När den introducerades ca 2011 var det förmodligen det bästa som fanns att få. Det är inte bara prestanda som är imponerande utan även byggkvalitén. Men, de datorer av den här typen som har Dreamcolorskärmen (de finns med enklare skärmar också) kan drabbas av problem och det gjorde även min dator i form av svarta fält på skärmen. Om det är skärmen eller grafikkortet som krånglar är inte helt klart, Jag hade en mycket bra dialog med firman om det här.med bl.a. förlängd garantitid som följd. Jag har efter att ha sänkt ljusstyrkan på skärmen till 70 % inte haft några flera prolem, det gör också att skärmbilden och utskrifterna matchar varandra mycket bra. Jag tror också att det är viktigt att hålla datorn väl ventilerad och ren, jag tror nämligen att någonting blir för varmt när det krånglar. Regelbunden urdammning rekommenderas alltså. Datorn är normalt tystlåten utom vid start då den fräser till. Börjar man höra fläkten vid normalt arbete så är det dags att städa vilket är mycket lätt, baksidan öppnas utan verktyg.
Datorn hade troligen ett minnesfel vid leveransen vilket visade sig efter att den hade gått i viloläge.. Jag kontaktade firman som skickade en fraktsedel, jag ringde ett speciellt nummer som stod på den, datorn hämtades vid porten av en fraktfirma och två dagar senare kunde jag hämta ut den på posten. .Det tycker jag är god kundvård. Jag köpte tidigare i år en laptop till från samma firma, en HP Elitebook 2570p 12,5 tum. Den är lite lättare att bära med sej när jag inte åker bil, men skärmen är inget vidare när man är van vid Dreamcolorskärmen med dess vida betraktningsvinklar och fina färger..I övrigt en utmärkt dator.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag har bara haft dåliga erfarenheter av laptops att de snabbare blir utslitna, batteriet urladdad efter en tid och går sedan instabilt. Med stationära har de fungerat bra ända till pensioneringen. Men alla har varit windowsdatorer. Vad jag förstår fungerar Mac operativet på annat vis att de inte blir långsammare med tiden så som Windows. Den här killen förklarar bra varför detta sker https://m.youtube.com/watch?v=BiJ0ekYCqGo
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har bara haft dåliga erfarenheter av laptops att de snabbare blir utslitna, batteriet urladdad efter en tid och går sedan instabilt. Med stationära har de fungerat bra ända till pensioneringen. Men alla har varit windowsdatorer. Vad jag förstår fungerar Mac operativet på annat vis att de inte blir långsammare med tiden så som Windows. Den här killen förklarar bra varför detta sker https://m.youtube.com/watch?v=BiJ0ekYCqGo
Dina erfarenheter av laptops härrör nog från billiga konsumentdatorer. Det är inte en sådan som diskuteras här utan en maskin som är fullt i klass med de dyraste macarna.

Att windowsdatorer blev sega med tiden stämde på 90-talet, jag började köra windows -93 och minns att de datorerna kunde bli sega efter några år. Det berodde delvis på att program och hemsidor snabbt blev mera komplexa på den tiden och att datorer i allmänhet hade för lite ram,. men det handlar också om att hålla koll på vilka program som vill dra igång när man startar datorn. Jag tillåter nästan inga "vanliga" program att starta när datorn drar igång. Att hålla koll på det är numera påtagligt enklare med Win 10 än tidigare.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har både Mac (två MacBook Pro, en med 8GB och en med 16GB) och flera Windowsdatorer, och generellt så presterar de oerhört lika, inklusive i Lr. Blir varken slöare eller långsammare med tiden för mig.

Däremot så ökar ju både webbsidor och appar som Lr kraven med tiden, så bra med minne är aldrig fel, men märker ingen skillnad mellan macOS eller Windows där. Lika för båda OS.

Gillar och är personligen fullt bekväm med bägge system/miljöer.

Välj det du själv gillar bäst.
 
ANNONS