Annons

Drönarerfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwi

Aktiv medlem
Gissar att det inte är GPS osv på den? Vad ligger vikten på den med en 5D2?
Jo, GPS finns. Vikten vet jag inte, men jag kan kolla. Observera dock att den (som sagt) har legat oanvänd i flera år. Du får den förstås väldigt billigt, men jag vill ändå poängtera att jag inte kan ansvara för något. ;)


/ Kiwi
 

iSolen.se

Guest
Sensorn som har storleken 1" är riktigt bra. Samma som sitter i sonys dyra kompaktkamera som kostar över 15000 kr. Min drönare P4 pro version 2.0 är sjukt stabil o om du inte höjer upp iso så får du inte massa brus utan du kan köra kvällsbilder med den. Denna bild är tagen när det är litet för mörkt men jag skulle även ta bilder inne så det var svårt att passa in tiden exakt.

utomhusbelysningen på huset är inte ställbart så det är inte så mycket att göra åt.
Bild från bryggan är tagen med Nikon D850.
Bilden på huset är skarp den som inte tror det kan få den stora bilden o zooma in själv. Svårt att få bilderna på fs att laddas upp bra alla gånger.
Jättefina bilder.

Jag kanske har för höga krav, det är den stora sensorn jag har.

Alla lampor är ställbara. Släck dem mitt under exponeringen :)
 

snap01

Aktiv medlem
Jättefina bilder.

Jag kanske har för höga krav, det är den stora sensorn jag har.

Alla lampor är ställbara. Släck dem mitt under exponeringen :)
Du har ett spelrum på 10 minuter att sätta alla bilder inne o ute på kvällen så det är nog rätt svårt. Fotar du försent inne så blir alla fönster som svarta speglar. Sony sensorn som sitter i kameran o i drönaren är ett stort steg framåt men du kan inte köra den på höga iso jag kör alltid på lägsta. Har provat på iso 400 ser för jäv.... ut då.

Men ser jag på slutprodukten dels bilder på web o i objektbeskrivning så är det svårt att se skillnad mot D850 det funkar i dom flesta fall. Det som är det stora lyftet med drönaren jag har är att du kan köra kvällsbilder som blir skarpa, visst alla blir inte det men jag har en teknik som gör att jag alltid får ut någon som sitter.
Men självklart du har inte lika mycket att dra i som med D850 därför är det viktigt att man sätter dom delar som är viktigast i bilden mest rätt.

Om jag jämför med P3 så är det stor skillnad bla att möjligheten att verkligen kunna ta kvällsbilder o det är nog inte bara sensorn som gör skillnaden utan att drönaren är så stabil. Blåser det mycket så funkar det inte.
https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-sony-rx100-v.htm
 

iSolen.se

Guest
Du har ett spelrum på 10 minuter att sätta alla bilder inne o ute på kvällen så det är nog rätt svårt. Fotar du försent inne så blir alla fönster som svarta speglar. Sony sensorn som sitter i kameran o i drönaren är ett stort steg framåt men du kan inte köra den på höga iso jag kör alltid på lägsta. Har provat på iso 400 ser för jäv.... ut då.

Men ser jag på slutprodukten dels bilder på web o i objektbeskrivning så är det svårt att se skillnad mot D850 det funkar i dom flesta fall. Det som är det stora lyftet med drönaren jag har är att du kan köra kvällsbilder som blir skarpa, visst alla blir inte det men jag har en teknik som gör att jag alltid får ut någon som sitter.
Men självklart du har inte lika mycket att dra i som med D850 därför är det viktigt att man sätter dom delar som är viktigast i bilden mest rätt.

Om jag jämför med P3 så är det stor skillnad bla att möjligheten att verkligen kunna ta kvällsbilder o det är nog inte bara sensorn som gör skillnaden utan att drönaren är så stabil. Blåser det mycket så funkar det inte.
https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-sony-rx100-v.htm
Du fotar på uppdrag...jag kan labba, inte rättvist :) Men samtidigt om jag inte kan skruva till bilderna efteråt kommer ingen att köpa dom.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Här är lite bilder ich några kortare filmer jag tagit med min främst med min P4P och min Mavic Air. Har dock inte hunnit flyga så mycket jag önskat då vi fick barn (vårt andra) i början av året, vilket inte har varit helt gynnsamt för fotograferandet ;-)

http://www.jonasfotograf.se/drnare/
 

snap01

Aktiv medlem
Du fotar på uppdrag...jag kan labba, inte rättvist :) Men samtidigt om jag inte kan skruva till bilderna efteråt kommer ingen att köpa dom.
Du har inte betalt för att mecka med bilderna hur mycket som helst om det inte är beställt för maximalt. idag räcker bildkvaliten till det mesta det viktigaste är motiv innehållet o kompositionen. Visst var jag nära att köpa en stor drönare o hänga på en dslr men är glad att jag inte gjorde det. Är inte värt storleken o det är bättre desto mindre som man syns många gillar inte drönare tror man spionerar på dom ;)

Om maverick hade lite mer vidvinkel o var lika stadig som min P4 så skulle jag gärna köpa en, inte för att jag tycker min är direkt stor. Om man filmar så räcker garanterat maverick o P4 till även för dom mest krävande kunder, stillbilder funkar i dom flesta fall. I början på drönareran körde man sony kompakter på rätt stora drönare, utvecklingen går framåt.
Phantom är löjligt bra stabila idag ;) Men visst får man önska något så en aps-c sensor o en vidvinkel på 20mm skulle inte skada men det funkar för det mesta idag. Har ingen kund som klagat på bildkvaliten.
 

snap01

Aktiv medlem
Här är lite bilder ich några kortare filmer jag tagit med min främst med min P4P och min Mavic Air. Har dock inte hunnit flyga så mycket jag önskat då vi fick barn (vårt andra) i början av året, vilket inte har varit helt gynnsamt för fotograferandet ;-)

http://www.jonasfotograf.se/drnare/
dDin P4P det är stora sensorn? hade du P3? Upplever du att P4 har fått bättre motljusegenskaper än P3? Jag tycker den blivit markant bättre faktiskt. Sedan med P3 kunde jag få vita prickar på himlen om jag drog på lite färgmättnad på himlen det får jag inte med P4.
 

gunnargren

Aktiv medlem
dDin P4P det är stora sensorn? hade du P3? Upplever du att P4 har fått bättre motljusegenskaper än P3? Jag tycker den blivit markant bättre faktiskt. Sedan med P3 kunde jag få vita prickar på himlen om jag drog på lite färgmättnad på himlen det får jag inte med P4.
Jo den har stora sensorn, har inte haft P3 utan bara Mavic air, men vet som sagt inte hur den står sig mot P3. Men den brusar mer än P4P alla fall, och framförallt sämre upplösning.
 

rnyholm

Avslutat medlemskap
Har det inträffat skador?

Köpte en Mavic Pro Platinum i juli 2018. Första gången jag flög med den hann jag flyga 1 minut så for den mot en björk. Jag släppte joysticken, men den fortsatte trots det. Skickade in drönaren till Dji och det visade sig från ngn log att radiomasten i bakgrunden tog kontroll över signalerna.
Tre veckor sedan slutade kameran att fokusera. Båda gångerna för reparation till Holland och tillbaka med budskapet "Thank you for choosing DJI".
Den andra gången kom drönaren tillbaka, men inte den ursprungliga utan en sprillans ny.
Hoppas att inte Apple köper Dji som det ryktas.
 

Bilagor

gunnargren

Aktiv medlem
Köpte en Mavic Pro Platinum i juli 2018. Första gången jag flög med den hann jag flyga 1 minut så for den mot en björk. Jag släppte joysticken, men den fortsatte trots det. Skickade in drönaren till Dji och det visade sig från ngn log att radiomasten i bakgrunden tog kontroll över signalerna.
Tre veckor sedan slutade kameran att fokusera. Båda gångerna för reparation till Holland och tillbaka med budskapet "Thank you for choosing DJI".
Den andra gången kom drönaren tillbaka, men inte den ursprungliga utan en sprillans ny.
Hoppas att inte Apple köper Dji som det ryktas.
Jo då, min P4P har varit inne 3 gånger på ett år. Första gången blev det något fel vid en uppdatering som inte gick att lösa, andra gången så störtade den helt utan anledning från 60m, och när jag fick tillbaka den så fungerade inte GPS:en så det var bara att skicka tillbaka den igen. Förlorade ett jobb som jag hade fått första gången jag fick skicka iväg den, vilket var lite surt. Men DJI har stått för alla reparationer alla fall utan att krångla.
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
Såg att Mavic Air Fly More Combo säljs för 8k nu vilket är ganska lockande. Är dock lite skeptisk till bildkvalité och om drönarna verkligen används när nyfikenheten lagt sig. Lite som en GoPro. Otroligt häftig teknik men tom åkermark i svenskt regnigt vinterlandskap blir inte roligare än vad det är.

Är ju egentligen inte i behov av en drönare (jobbar inte med det) så rent krasst vore det kanske vettigare att sitta stilla i båten och vänta 1-2 år med förhoppningen att vi fått fantastisk kvalité till ett ännu lägre pris.
 

iSolen.se

Guest
... skeptisk till bildkvalité och om drönarna verkligen används när nyfikenheten lagt sig. Lite som en GoPro. Otroligt häftig teknik men tom åkermark i svenskt regnigt vinterlandskap blir inte roligare än vad det är.

....
Jag fotar/filmar i princip bara med drönare nu, så mycket roligt, t o m gråa kalla dagar blir spännande uppifrån.

Och film...det tar inte slut, det finns så mycket att göra.
 

hornavan

Aktiv medlem
Hej, tycker det pratas väldigt lite om drönare här på fotosidan.

Vad har ni för drönare och hur går det med fotandet och filmandet?

Jag har kört en Mavic Pro sen i april med stort nöje. Den kom med lilla väskan så den är ultraportabel så den får hänga med mest överallt.

För video, 4K, är den riktigt bra men bildkvaliten för stillbild inget vidare.

I natt köpte jag en Mavic 2 Pro och med lite tur får jag den om någon vecka. Den ska ha en 1" sensor, kameran är från Hasselblad, så jag förväntar mig ett lyft.

Mavic är lite liten och på sikt gissar jag att det får bli en Phantom 4 eller 5 eftersom de verkar vara stabilare.

Hur väderkänsliga tycker ni era drönare är?
Hej, jag har en Phanton 4 pro + och hade tidigare Mavic Pro. Ingen större skillnad i stabilitet, men bättre bildkvalla i den stora. Nu har jag köpt en Mavic air och den ligger långt efter de andra, speciellt i signalstabilitet och stillisar.
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
Hej, jag har en Phanton 4 pro + och hade tidigare Mavic Pro. Ingen större skillnad i stabilitet, men bättre bildkvalla i den stora. Nu har jag köpt en Mavic air och den ligger långt efter de andra, speciellt i signalstabilitet och stillisar.
Tack, det är detta jag är rädd för.

Mavic Air är trots allt en av de första i sin klass och jag vill undvika ett scenario likt Fujis tidiga EVF som var ett fantastiskt koncept men hade undermålig kvalité. 8000 kr känns prisvärt för att få trevliga drönarbilder men stör man sig på kvalitén från dag ett så är det väldigt sura pengar som hade gått att lägga på annat. Då väntar jag hellre 1-2 år och en Mavic Air 2 som har fixat bristerna.

Har studerat en drös videor ikväll och börjar t.o.m. se mikrolagg i Mavic Pro. Det dynamiska omfånget verkar inte vara någon höjdare utan drönaren tappar färger i skuggorna. Såg en diskussion på deras forum där det spekuleras i att brusreduceringsmjukvaran har någon form av selektiv reducering av färgmättnaden.

Tråkigt nog så blir jag mer och mer sugen ju mer jag överväger tanken att ha en drönare.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har nu efter många om och men bestämt mig för åka till MediaMarkt och inhandla en Mavic 2 Pro i morgon (med ett par extra batterier).

Jag kommer enbart att använda den för mitt eget höga nöjes skull, för film och förmodligen mest stillbilder. Jag har ingen som helst erfarenhet av att använda drönare, och skulle uppskatta om ni som har det har tips på hur jag enklast kommer igång i stället för att jag kör trial and (dyrt) error :)

Jag är fullt medveten om det juridiska kring bildskrivning, flygzoner och annat så det behöver ni inte ta upp.
 

Danne B

Aktiv medlem
Jag har nu efter många om och men bestämt mig för åka till MediaMarkt och inhandla en Mavic 2 Pro i morgon (med ett par extra batterier).

Jag kommer enbart att använda den för mitt eget höga nöjes skull, för film och förmodligen mest stillbilder. Jag har ingen som helst erfarenhet av att använda drönare, och skulle uppskatta om ni som har det har tips på hur jag enklast kommer igång i stället för att jag kör trial and (dyrt) error :)

Jag är fullt medveten om det juridiska kring bildskrivning, flygzoner och annat så det behöver ni inte ta upp.
Kolla igenom denna video.

https://www.youtube.com/watch?v=tYrnNYgbglY
 

gunnargren

Aktiv medlem
Jag har nu efter många om och men bestämt mig för åka till MediaMarkt och inhandla en Mavic 2 Pro i morgon (med ett par extra batterier).

Jag kommer enbart att använda den för mitt eget höga nöjes skull, för film och förmodligen mest stillbilder. Jag har ingen som helst erfarenhet av att använda drönare, och skulle uppskatta om ni som har det har tips på hur jag enklast kommer igång i stället för att jag kör trial and (dyrt) error :)

Jag är fullt medveten om det juridiska kring bildskrivning, flygzoner och annat så det behöver ni inte ta upp.
Det är väldigt enkelt att flyga, men testa att flyga i simulatorn som finns i appen först. Sen kan det väl vara bra att flyga på ett öppet fält första gången, du kan även tänka på att du först lyfter nån meter och se att allt verkar stämma innan du flyger högre.
 

iSolen.se

Guest
Jag har nu efter många om och men bestämt mig för åka till MediaMarkt och inhandla en Mavic 2 Pro i morgon (med ett par extra batterier).

Jag kommer enbart att använda den för mitt eget höga nöjes skull, för film och förmodligen mest stillbilder. Jag har ingen som helst erfarenhet av att använda drönare, och skulle uppskatta om ni som har det har tips på hur jag enklast kommer igång i stället för att jag kör trial and (dyrt) error :)

Jag är fullt medveten om det juridiska kring bildskrivning, flygzoner och annat så det behöver ni inte ta upp.
Flyg mycket och ta det försiktigt. Öva-öva-öva innan du rör dig nära objekt.

Använd en stor mobil eller platta om möjligt.

Börja enkelt, rör den utan att rotera, bara fram bak upp ner. Vänta med kameran.

Tydlig start och landningsplats är viktigt. Inget gräs.

Om du vill kan du provflyga min.

Du köper fly-more combon?
 

gunnargren

Aktiv medlem
En nackdel med Mavic mot Phantom-modellerna är att den är väldigt låg. Min P4P har mycket högre landningsställ jämfört med Mavic-modellerna, vilket gör att man måste vara mer noggrann var man lyfter och landar ifrån.
 
ANNONS