Annons

Fokusera med Sony a7rii + Metabones + Leica R 50 mm 2.0

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har ovanstående kombo men har svårt att fokusera korrekt på +3 meters avstånd. Det känns inte som om jag kan lita på kamerans fokushjälp (det färgade "flimret").
Och jag vill inte vara beroende av fokusförstoring.

Några tips?
 
Senast ändrad:

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Använd dioptrijusteringsratten och ställ in optimalt för din syn.
Ställ bländaren på högsta öppning.
Justera ljuset till LCD-skärmen och sökaren
Laborera med fokusförstoring:
- färg (röd, gul, vit)
- styrka
- förstoringsgrad
- tid
Välj önskad bländare när du är nöjd med skärpan

Noggranhet och övning ger färdighet
 
Tack, jag ska börja med dioptrin ...

Använd dioptrijusteringsratten och ställ in optimalt för din syn.
Ställ bländaren på högsta öppning.
Justera ljuset till LCD-skärmen och sökaren
Laborera med fokusförstoring:
- färg (röd, gul, vit)
- styrka
- förstoringsgrad
- tid
Välj önskad bländare när du är nöjd med skärpan

Noggranhet och övning ger färdighet
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Jag har testat ett 10-tal dumma adaptrar med gamla fina manuella gluggar och använder alltid fokusförstoring för att nagla fast skärpan. Visst, det tar några sekunder men man lär sig. Jag ställer fokusförstoringstiden tidlöst och trycker ner avtryckaren halvvägs när jag är nöjd med skärpan, därefter ställer jag bländaren och sedan klart för skott.

Grattis till Cron-R 50mm: En skarp glugg med mycket fin bokeh. Har testat Elmarit-R 135mm samt Cron-R 90mm, båda skarpa bokehmonster byggda som stridsvagnar.

https://www.fredmiranda.com/forum/topic/895186/

Kan reka Minolta MD f/3.5 35-70mm Macro (VIII, senaste versionen) - Leica kopierade denna konstruktion Vario-Elmar. Kan fås för en femhundring. Superklipp.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Kan reka Minolta MD f/3.5 35-70mm Macro (VIII, senaste versionen) - Leica kopierade denna konstruktion Vario-Elmar. Kan fås för en femhundring. Superklipp.
Det finns två versioner av Vario-Elmar 35-70. En är den du nämnde, som i princip är samma objektiv som Minoltaobjektivet ovan. Den andra är Vario-Elmar 35-70mm f/4 som är Leicas egen konstruktion.

Om man inte ska använda objektivet på en Leica så är förstås Minoltas variant ett betydligt bättre köp en Vario-Elmar f/3.5 och jag håller med om ditt omdöme.

Leicafiler hävdar dock bestämt att Vario-Elmar f/4 är betydligt bättre än f/3.5 :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ovanstående kombo men har svårt att fokusera korrekt på +3 meters avstånd. Det känns inte som om jag kan lita på kamerans fokushjälp (det färgade "flimret").
Och jag vill inte vara beroende av fokusförstoring.

Några tips?
Har du aktiverat "Focus Magnifier" (jag kör engelska inställning). I min A7 III så når man "Custom Key" under Flik 2 i menyerna på åttonde underfliken (Custom Operation 1). Går man in på den som har 3 underflikar, Så kan man lägga "Focus Magnifier" på "Down Button". Den tror jag varit tom i flera av Sonys A7-kamerors menysystem.

En grej med "Focus Peaking" är att om man bara förlitar sig på peakingen i oförstorat läge, så är det lätt att lura sig själv särskilt om man bländat ner en del. Det går mycket lättare med förstoringsläget. Då kan man inte misslyckas.

Det här gäller främst om man kör med adapter och helt manuella objektiv. Har man Sony-E -objektiv med möjlighet att växla mellan AF och MF, så går kameran direkt in i förstoringsläget på de nya kamerorna och objektiven. Om det inte skulle fungera trots att man har E-objektiv, så kan man i de faller välja DMF (Direct Manual Focus) i Focus Mode.

De som inte är vana vid Sony-systemen brukar ofta klaga på menysystemen och det kan man ju göra men det är bättre om man tar sig tid och går igenom de konfigurationsmöjligheter som finns och lägger ut de funktioner man vill ha snabbt tillgängliga på custom-knapparna och de man vill ha hyfsat snabb tillgång till på Fn-menyerna.
 
ANNONS