Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F100 - on/off funkar inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklaslo

Ny medlem
Hej,

Slog till på en F100 för någon vecka sedan och den kom med posten igår. Det är dock ett problem: det går inte att slå av kameran, den är ständig 'on' ovsett läge på on/off switchen.

Någon som vet vad det beror på och hur man löser det?
Har googlat samt skruvat isär kameran utan att se något uppenbart fel.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej,

Slog till på en F100 för någon vecka sedan och den kom med posten igår. Det är dock ett problem: det går inte att slå av kameran, den är ständig 'on' ovsett läge på on/off switchen.

Någon som vet vad det beror på och hur man löser det?
Har googlat samt skruvat isär kameran utan att se något uppenbart fel.
Jag har samma problem och vi är inte ensamma. Jag tror felet är elektroniskt och inte mekaniskt. Kameran stänger aldrig av helt i vanliga fall heller så länge batterierna sitter i. Displayen visar t.ex. antal bilder.
Jag har också kollat min inuti utan att se något uppenbart fel (se min flickr, länk finns i min profil, eller F100-gruppen i Flickr).
Någon har fått avstängningen att fungera genom att böra slå på och av kameran varje dag under en månad.

Min hade "sovit" i många år när jag köpte den och nyligen började använda den. Ett tag stängde den av till slut om batterierna fick sitta i hela natten. Den verkar dra minimalt med ström så länge den är i viloläge. På slutet av senaste filmen var den på dygnet runt och den klarade sig i veckor på en laddning.

Det tråkiga är att den kan ta bilder om man av misstag kommer åt avtryckaren.
Om man använder tumfokus och fokusprioritet minimerar man kanske risken för blindavfyrningar.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det tycker jag tyder mer på ett mekanisk än ett elektriskt problem.
Vad grundar du det på? "Strömbrytaren" är öppnad och kontrollerad. Dvs det enda mekaniska. Flera har fått samma problem efter att kameran legat oanvänd en längre tid.
Min gissning är att någonting i elektroniken hamnat utanför specifikationen som t.ex. kondensatorer kan göra.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Finns väl ingen anledning o stänga av den. De hederliga kamerorna som använder film drar ström i 2 fall.
Mest drar slutaren.
Sen är det väl ljusmätaren.
Så effektförbrukningen är när avtrycket används.
Låt den vara på helt enkelt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det trevliga med F100:an är att den dels på många sätt är som vilken modern DSLR som helst i hanteringen (lite färre fokuspunkter förstås), dels lagrar den exif-data i kameran om man aktiverat det.
Jag köpte en mjukvara som heter Meta35 på tradera som dels styr custominställningarna i kameran från datorn, dels hämtar exif-datan ur kameran. Allt via en medföljande kabel som kopplas i 10-pinnarsuttaget och datorns usb-port.
När man skannat bilderna kopplas exif-datan ihop med respektive bild. Det sista momentet har jag inte hunnit prova ännu. Hoppas det funkar med tiff- eller nef-filer.
Om allt går som förväntat behöver man inte ha med anteckningsblock för kamerainställningar längre. Datumet blir överföringsdatum för hela rullen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
....dels lagrar den exif-data i kameran om man aktiverat det.
Jag köpte en mjukvara som heter Meta35 på tradera som dels styr custominställningarna i kameran från datorn, dels hämtar exif-datan ur kameran. .
Om exif är ngt man vill ha.... köp en digitalkamera.
Ser ingen nytta med det.
 

Ventures

Aktiv medlem
Om exif är ngt man vill ha.... köp en digitalkamera.
Ser ingen nytta med det.
Det är lika, kanske t.o.m. mer intressant att veta vad man gjorde för fel eller rätt när bilden togs vid "analogt" foto. Idag är det för dyrt att köra med "bracketing". Eftersom man kanske inte längre har "känslan" för exponeringsinställningar i ryggmärgen som förr. Brännvidd och övriga kamerainställningar kommer med på köpet.
Kameran är iofs avancerad för att vara analog så man borde kunna lita på att den fixar allt.
 

Niklaslo

Ny medlem
Hej och tack för alla svar.

Ägnade förmiddagen till att felsöka kameran. Själva brytaren var det inget fel på men det var brott i ledningsbanan någon stans de första 3cm från brytaren. Det tog ett bra tag att hitta för den ser helt felfri ut när man granska den med ögonen.

Okej, så nu funkar on-off MEN nu har det blivit något annat knas så att kameran tror att 'blixtknappen' är konstant nedtryckt, suck. Antar att jag sabbat någon annan ledningsbana under alla montera-demontera försök.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej och tack för alla svar.

Ägnade förmiddagen till att felsöka kameran. Själva brytaren var det inget fel på men det var brott i ledningsbanan någon stans de första 3cm från brytaren. Det tog ett bra tag att hitta för den ser helt felfri ut när man granska den med ögonen.

Okej, så nu funkar on-off MEN nu har det blivit något annat knas så att kameran tror att 'blixtknappen' är konstant nedtryckt, suck. Antar att jag sabbat någon annan ledningsbana under alla montera-demontera försök.
Intressant. Hur hittade du avbrottet? Var det i ledarna som är kopplade vid "on" eller "off"?
Man kan tycka att ledningsbrott borde medföra att den inte skulle gå att starta men nu gick det inte att stänga av.
Fungerar avstängningen korrekt efter ingreppet?
 

Niklaslo

Ny medlem
Jag hittade det genom att helt enkelt mäta. Sätt multimetern på ledningstest (så det piper från instrumentet när det är ledning) och sen är det bara att kontrollera ytorna en efter en. Jag satte ena mätspetsen på en av ytorna och sen svepte den andra vid kontaktänden. Alla ytor utom en funkade. Följde den ledningen och kunde inte se något brott men den var av någon stans. Bytte mot en tunn koppartråd som jag lödde fast i båda ändar samt tejpade fast. Där efter gick det att slå av-på kameran. På bilden ser du den 'nya' ledningsbanan.

Strömbrytaren ger endast en signal till microprocessor att starta, den bryter inte strömmen. Signalen 'off' var det som inte gick fram för att ledningen var av.
 

Bilagor

Ventures

Aktiv medlem
Jag hittade det genom att helt enkelt mäta. Sätt multimetern på ledningstest (så det piper från instrumentet när det är ledning) och sen är det bara att kontrollera ytorna en efter en. Jag satte ena mätspetsen på en av ytorna och sen svepte den andra vid kontaktänden. Alla ytor utom en funkade. Följde den ledningen och kunde inte se något brott men den var av någon stans. Bytte mot en tunn koppartråd som jag lödde fast i båda ändar samt tejpade fast. Där efter gick det att slå av-på kameran. På bilden ser du den 'nya' ledningsbanan.

Strömbrytaren ger endast en signal till microprocessor att starta, den bryter inte strömmen. Signalen 'off' var det som inte gick fram för att ledningen var av.
Tack för förklaringen. Jag får kanske undersöka min en gång till. Lite besvärligt med gammal bräcklig flexfilm som ska lödas loss och tillbaka.
 
ANNONS