Annons

Skjuter sig Canon själv i foten med egna sensorer?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Fotar sällan bracketing med Fuji eller Canon med kameran på stativ. HDR använder jag mest när det är starkt ljus och kraftig kontrast. Kameran smattrar i väg med 5 bilder på under en sekund. Från +2 R än någon sensor för FF.
Skulle man försöka göra samma sak med nattbilder blev det naturligtvis en helt annan historia.
Där skulle jag kanske ta 2 bilder med stor skillnad i exponering. Då behövs stativ. Fast det är inte normalfallet.
Då är det helt enkelt inget för dig.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Då är det helt enkelt inget för dig.
Tackar för svaret. Då har jag tydligen inte missat något viktigt.
Fast eftersom jag är vetgirig så får du gärna förklara lite mer i detalj. Vilka program skall jag använda och varför är ena filen i DNG?

Kan du vara snäll och utveckla det hela. Vilka programvaror och varför blir det parallaxfel och vad gör man för att justera det?
Brukar vara hyfsat påläst men detta har jag helt missat.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tackar för svaret. Då har jag tydligen inte missat något viktigt.
Fast eftersom jag är vetgirig så får du gärna förklara lite mer i detalj. Vilka program skall jag använda och varför är ena filen i DNG?

Kan du vara snäll och utveckla det hela. Vilka programvaror och varför blir det parallaxfel och vad gör man för att justera det?
Brukar vara hyfsat påläst men detta har jag helt missat.
Jag ska ut och fotografera nu. Du har väl Windows eller OS X och inte Linux så som jag? I så fall är det inga problem för dig att själv ladda ned och köra DPRSplit som jag redan länkat. Personligen splittade jag med dcraw, men då får jag inte DNG.
Återkom efter att du testat. Det är trots allt ett steg DR på en redan bra sensor.
 

PMD

Aktiv medlem
För mig är den perfekta bilden tagen ute i naturen på fri hand sent en kväll. Den här björnen hade jag lyckan att få fast för en vecka sen. Perfekt tagen på 1/6s f5.6 ISO 6400.
En sista kommentar om den bilden.

Bilden visar med all tydlighet att fotografi är mycket mer än tekniska specifikationer. Jag vet inte vilken kamera du använde för att ta bilden (förutom att det med all säkerhet var en Canon :), men det spelar ingen roll. I stort sett vilken kamera som helst hade fungerat. Det hade nog gått jättebra med en 15 år gammal kamera med en fullständigt omodern sensor.
 

iSolen.se

Guest
En sista kommentar om den bilden.

Bilden visar med all tydlighet att fotografi är mycket mer än tekniska specifikationer. ...
Finns det någon som säger emot det? Går det att hålla isär fotokunnande/motivval/komposition och kameraprestanda?

Det kanske inte går, ska tänka på det nästa gång vi pratar om dubbla minnesfack och vädertätning samt VR och DR.
 

martinot

Aktiv medlem
Bilden visar med all tydlighet att fotografi är mycket mer än tekniska specifikationer. Jag vet inte vilken kamera du använde för att ta bilden (förutom att det med all säkerhet var en Canon :), men det spelar ingen roll. I stort sett vilken kamera som helst hade fungerat. Det hade nog gått jättebra med en 15 år gammal kamera med en fullständigt omodern sensor.
Så är det väl precis alltid? Vad är nytt i din kommentar?

Ser den personligen som rätt menlös i sammanhanget.
 

PMD

Aktiv medlem
Precis som kommentaren alldeles ovanför den här. :)

Slappna av lite och gläds åt att det dyker upp en och annan bra bild även i en sån här tråd. Så länge det finns gott om folk som använder Canons kameror så lär inte Canon drabbas av något skott i foten av egen kraft (för att anknyta till trådens rubrik).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Sitter på pendeln på väg till jobbet. Ser mig omkring och blicken stannar till på några reklamskyltar i vagnen.

Några ansiktsbilder på glada tjejer som fakturerar utan företag. Någon bil på barn som leker i en inomhus-lekpark, samt några små bilder om att hjälpa till med vatten i Afrika.

Sannolikt beställningsjobb lagda på renommerade reklambyråer, som anlitat fotografer de är vana att använda.

Proffs hela vägen.

Undrar vilka kameror de använder. Syns dessa skillnader i dynamiskt omfång som nämns i senna tråd.
 

iSolen.se

Guest
Sitter på pendeln på väg till jobbet. Ser mig omkring och blicken stannar till på några reklamskyltar i vagnen.

Några ansiktsbilder på glada tjejer som fakturerar utan företag. Någon bil på barn som leker i en inomhus-lekpark, samt några små bilder om att hjälpa till med vatten i Afrika.

Sannolikt beställningsjobb lagda på renommerade reklambyråer, som anlitat fotografer de är vana att använda.

Proffs hela vägen.

Undrar vilka kameror de använder. Syns dessa skillnader i dynamiskt omfång som nämns i senna tråd.
Ser man skillnad i DR mellan olika kameror? Självfallet. Lyft skuggorna på två kamerors bilder tills det blir lika mycket brus så kommer du se att skuggorna kan lyftas olika mycket vid samma kvalitet.

https://media.istockphoto.com/photos/empty-shopping-centre-in-sunset-dubai-picture-id1012166962?s=2048x2048

https://media.istockphoto.com/photos/bright-future-finance-buildings-seen-from-below-picture-id852149362?s=2048x2048

https://media.istockphoto.com/photos/dubai-skyline-reflected-picture-id502893982?s=2048x2048
 

gunnargren

Aktiv medlem
Men frågan är väl hur stor faktiskt skillnad det är mellan Canon´s senaste sensorer och Sonys. På papperet är det ca 0,8 eller nåt sånt på basiso, och det är mycket tveksamt att det är det som avgör om en kund köper en bild eller inte. Utan det har mycket mer med motivet, perspektiv, utsnitt osv än om du kan lyfta skuggorna i 0,5 steg i LR. Hade du däremot fotat på iso 400 är dynamiska omfånget i stort sätt obefintligt.

Sen i exemplen ovanför så är det statiska motiv, och då är inga problem att ta två eller fler bilder och slå ihop dem i efterbehandlingen och på så sätt få bästa möjliga kvalitet på bilden. Då har vi dessutom inte ens tagit upp objektiv, vilket har betydligt större betydelse för bildkvaliteten än om du kan bearbeta bilden lite extra pga av något större dynamiskt omfång på basiso.
 

apersson850

Aktiv medlem
Fast den som vet vad han håller på med lyfter förstås inte mer än vad bilden tål. Då blir bilderna inte likadana, men ser man bara en av dem vet man ju inte hur bilden ska se ut, eller hur den kan se ut.
 

iSolen.se

Guest
Men frågan är väl hur stor faktiskt skillnad det är mellan Canon´s senaste sensorer och Sonys. På papperet är det ca 0,8 eller nåt sånt på basiso, och det är mycket tveksamt att det är det som avgör om en kund köper en bild eller inte. Utan det har mycket mer med motivet, perspektiv, utsnitt osv än om du kan lyfta skuggorna i 0,5 steg i LR. Hade du däremot fotat på iso 400 är dynamiska omfånget i stort sätt obefintligt.

Sen i exemplen ovanför så är det statiska motiv, och då är inga problem att ta två eller fler bilder och slå ihop dem i efterbehandlingen och på så sätt få bästa möjliga kvalitet på bilden. Då har vi dessutom inte ens tagit upp objektiv, vilket har betydligt större betydelse för bildkvaliteten än om du kan bearbeta bilden lite extra pga av något större dynamiskt omfång på basiso.
Jag märker skillnad på D800, D810 och D850, det blir ett helt steg i ljuset, det syns tydligt. Samma sak om jag kört ISO 64 eller ISO 200, stor skillnad med vad man kan göra med samma kvalitet.

Alla exemplen ovan säljer bra och är rejält lyfta/utjämnade i skuggorna, mycket mer än 0,8 steg.

Utsnitt, motivval etc är en helt annan fråga och görs inte annorlunda för att en sensor är bättre eller sämre.

Visst kan du se ett stegs skillnad i ljushet?
 

gunnargren

Aktiv medlem
Jag märker skillnad på D800, D810 och D850, det blir ett helt steg i ljuset, det syns tydligt. Samma sak om jag kört ISO 64 eller ISO 200, stor skillnad med vad man kan göra med samma kvalitet.

Alla exemplen ovan säljer bra och är rejält lyfta/utjämnade i skuggorna, mycket mer än 0,8 steg.

Utsnitt, motivval etc är en helt annan fråga och görs inte annorlunda för att en sensor är bättre eller sämre.

Visst kan du se ett stegs skillnad i ljushet?
Du märker det när du sitter och jobbar med bilderna, men frågan är om kunden hade märkt, eller brytt sig om skillnaden i brus (förutsatt att man ljusat upp bilden lika mycket) vid bildköpet.
 

iSolen.se

Guest
Du märker det när du sitter och jobbar med bilderna, men frågan är om kunden hade märkt, eller brytt sig om skillnaden i brus (förutsatt att man ljusat upp bilden lika mycket) vid bildköpet.
Jag märker det också sen genom vilka som säljer och vilka som inte säljer. Ljusare jämnare bilder säljer bättre. Mer brus säljer sämre. Lägre upplösning säljer sämre osv.
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Så enkelt är det, om det syns i bilden har fotografen misslyckats.
Av någon outgrundlig anledning, så halkade jag in i denna diskussion.
Undrar så! Varför herrarna i diskussionen inte koncentrerar sig på sin favoritsysselsättning foto,. Att diskutera tekninska specifikationer i det oändliga utan att vara delaktik i beslutsprrocessen eller tillverkningsprocessen av nya kameror leder ingenstans. Motiven väntar. Låt era kameror spela upp och få dem att prestera sitt bästa istället för att söka klå varandra i eventuella kunskaper i tekniska specifikationer
 

iSolen.se

Guest
Av någon outgrundlig anledning, så halkade jag in i denna diskussion.
Undrar så! Varför herrarna i diskussionen inte koncentrerar sig på sin favoritsysselsättning foto,. Att diskutera tekninska specifikationer i det oändliga utan att vara delaktik i beslutsprrocessen eller tillverkningsprocessen av nya kameror leder ingenstans. Motiven väntar. Låt era kameror spela upp och få dem att prestera sitt bästa istället för att söka klå varandra i eventuella kunskaper i tekniska specifikationer
Tack för omtanken, jag fotar nog mer än de flesta här och att prata teknik i en teknisk tråd är väl inte så fel?

Jag pratar gärna komposition etc i en annan tråd.
 

Bengf

Aktiv medlem
Sitter på pendeln på väg till jobbet. Ser mig omkring och blicken stannar till på några reklamskyltar i vagnen.

Några ansiktsbilder på glada tjejer som fakturerar utan företag. Någon bil på barn som leker i en inomhus-lekpark, samt några små bilder om att hjälpa till med vatten i Afrika.

Sannolikt beställningsjobb lagda på renommerade reklambyråer, som anlitat fotografer de är vana att använda.

Proffs hela vägen.

Undrar vilka kameror de använder. Syns dessa skillnader i dynamiskt omfång som nämns i senna tråd.

Var det onödigt av Canon att förbättra DR som dom gjorde med först 80D, 5DMKIII låg väl runt 11,5 i DR och används ännu bland yrkesfolk, även dom DR-talen ansågs mer än tillräckliga under dom debatterna som var då om DR.
 
ANNONS