Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan52

Aktiv medlem
Jag undrar över deras svar där olja inte nämns, olja kallas för damm. Vad hoppas dom vinna? Kunder blir ju bara förbannade. Det är fotografier som avhandlas. Jag har 500+ som bevismatriel. Sammantaget andas deras servicerapport rejäl förnekelse. Dom har haft tre! ggr på sig att be om ursäkt för en sekunda produkt. Inte i närheten av en ursäkt.
Men jag tror även Nikon förstår att detta skadar och att en del av oss avstår Nikon i fortsättningen. // Johan.
 

PMD

Aktiv medlem
Hänvisa till Nikons egna uttalande och löfte om reparation och eventuellt utbyte av kameran.

Där står att "om flera dammfläckar fortfarande är märkbar i bilder som har tagits med en D600 på vilken ovanstående tjänst har utförts flera gånger, kommer Nikon att ersätta den med en ny D600 eller en motsvarande modell."

Det står dock ingenting om oljefläckar, och jag tror inte att Nikon uttryckligen har erkänt att det handlar om det. Det spelar knappast någon roll om de håller löftet jag citerat ovan.

Du kommer nog aldrig att få ett erkännande om att det handlar om oljefläckar om det är så att moderbolaget i Japan har instruerat sina lokala dotterbolag att hävda att det handlar om damm.
 

Lazarov

Medlem
BUMP! ;)

Har problemen minskat under 2016 eller är det fortfarande ett stort problem med D600 och hur är det med servicetiderna?

/Patrick
 

Tomas1960

Aktiv medlem
BUMP! ;)

Har problemen minskat under 2016 eller är det fortfarande ett stort problem med D600 och hur är det med servicetiderna?

/Patrick
Min D600 (andrahandskamera köpt i USA av förra ägaren) Har varit in på service 3 ggr. Första gången bytte dom slutare mm, sen har det varit 2 rengöringar. Från att kameran hämtas av transportbolaget Shenker så har det tagit max 10 dagar innan kameran varit tillbaka.
Nikon har verkligen bett om ursäkt varje gång.
 

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
Nikon Sverige levererar

Jag köpte min Nikon D600 lättare begagnad på Scandinavian Photo 2015, väl medveten om de omtalade problemen.

Slutaren hade då bara gått 3000 exp, men Nikon hade redan då gjort en första service.

Jag rengör normalt sensorn själv, vilket är bra att kunna då problemen fortsatt om än i olika omfattning.

Då jag av ett annan anledning kommit att använda den som 2a kamera och mycket mindre än i början - märkte jag dock att problem tilltog och blev värre när jag väl använde den. Dock ska nämnas att kameran nu passerat 100 000 exp. Så om det ökade problemen berodde på ökat slitage eller de ursprungliga felet, kan jag inte med exakthet uttala mig om.

Jag valde hursomhelst att i december 2016 sända in den till Nikon och bad då om en "gratis" service pga av återkommande fel med oljefläckar.

Inga frågor ställdes och jag fick kameran i retur, med ny slutare och rengjord sensor. Den levererades före jul och Nikon hade dessutom varit vänliga och bytt ut det väl slitna gummigreppet, allt utan fråga eller debitera mig för detta. Måste säga att Nikon Sverige i detta fall överträffade mina förväntningar positivt.
 

juckeyy

Aktiv medlem
Har också köpt mig en D600, begagnad för riktigt bra pris.

Märkt nu att jag har en fläck uppe i mitt vänstra hörn, kontaktade dem och var bara att skicka in den om jag ville. Väntar nog tills det blir "värre" för att väldigt simpelt att trolla bort en enstaka fläck i lightroom.

Om det händer fler gånger så kanske jag tar en D610, men får se.
Iallafall är jag väldigt nöjd med kameran :)
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
Nikon drar in sin fria service av D600 vid årsskiftet:

July 10, 2019: Notice of Expiration of Free Repair Service of the Nikon D600 Digital SLR Camera.

Please be advised that Nikon’s offer below of free repair service for affected Nikon D600 digital SLR cameras will expire on January 10, 2020. Thereafter, such repair service will be handled in accordance with Nikon’s standard repair policies.
https://www.nikonusa.com/en/service-and-support/service-advisories/updated-technical-service-advisory-for-users-of-the-nikon-d600-digital-slr-camera.html

Trist. Skickade in min för 1-2 år sedan och fick en standarduppmaning om att man ska undvika att få smuts in i kameran. Andra fick en D610...
 
ANNONS