Annons

Börjar vi se slutet på APS-C-kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Micro 4/3 är ju sedan ett tag på väg bort, vi kan se att panasonic går över till FF, olympus går dåligt, kostnadsbesparningen är inte lika står idag som för 10 år sedan.

APS-C kommer vara nästa som kommer försvinna, anledningen till att den introducerades var just för att det är billigare att tillverka en mindre sensor. Men nu håller den kostnaden på att minska och i dag kan du köpa en FF för under 10000kr nog för att du inte får senaste modellen men om några år kanske den är nere på 5-7 tusen och är det någon vitts med APS-C-systemet då? Vi hur Sony lanserats värdens högsta APS-C-upplösning som är en fullformat där man croppar till APS-C.

De första som kommer dö är highend kameror och som Nikon D500 - serien. Tror också fuji kommer ha sig en tankeställare om hur de ska göra.

Vi ser ju även att inom filmvärdlen så går ARRI,RED och Sony för till "Fullformat"


Börjar vi se slutet på APS-C?
 

Brix

Aktiv medlem
Nja, det tror jag inte. Lär nog dröja i så fall. Om t.ex D500-serien skulle dö så beror det nog mer på att det är DSLR :p

Finns ju flera fördelar med APS-C över FF, t.ex att man får längre räckvidd och att man kan få ett mer kompakt och lätt system.

Det går ju bra för Fuji's X-system t.ex och sen finns det ju chans att både Nikon och Canon släpper spegellösa APS-C.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det har jag skrivit ganska länge, att tex Canon APS känns som ett ”döende format”. Utvecklas det inga objektiv till formatet så riskerar det väl att självdö? Är man nischad som fågelfotograf kan det finnas en poäng, men för allmänt foto ser jag ingen vinst. Det kanske är så att tillverkare med olika format, löper en risk att deras format kolliderar?

Läste ikväll att försäljningen av smartphones rasar, vi behåller telefonerna längre men att de samtidigt blir dyrare. Låter lite samma som med kameror.
 

Bengf

Aktiv medlem
När Canon kom med 5D billigare än 1D serien, så blev många lyriska och befarade APS-C bortgång, lite senare så undrade många varför det inte kom ersättare till 7D och D300, och Nikon släppte en ovanligt prisvärd D600, Fuji hade väl inte slagit riktigt rot ännu förrän X-Pro1 dök upp. Här tyckte jag det var en period som man inte riktigt visste vad som skulle hända. Nej jag tror nog att APS-C kommer att hänga med bra länge än, men dom kommer nog att banta ner på mängden modeller, telefonerna tar nog köpare från instegs modellerna också.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Förr 10 år sedan diskuterades här på Fotosidan att fullformat kommer att ersättas av Aps-C. Detta har inte skett utan istället har vi fått fler fullformatare med fler pixlar och dessutom några i mellanformat. Fler nya objektiv är för fullformat. Visserligen får man en teleeffekt med Aps-C, men samtidigt får man mindre vidvinkel.
Så det är svårt att sia, speciellt när det gäller framtiden :)))
 

alfin

Aktiv medlem
Så länge APS-C handlar om mindre kamerahus och objektiv i hög kvalitet, typ Fujifilm, tror jag det kommer att finnas kvar lång tid framöver. Om man försöker göra APS-C ekvivalent med FF, typ Fujifilm 33/1.0, kanske det faller på sin egen orimlighet. För stort helt enkelt. Själv är jag klart intresserad ändå, men blir det för stort i APS-C termer, kan man lika gärna gå över till FF. Jag körde digital FF under många år när Canon 5D serien lanserades. Vet dock inte om det var speciellt mycket bättre än Fujifilm APS-C.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det blir intressant att se om Nikon väljer att introducera APS-C i sina spegelfria eller om de stannar vid fullformat.

Om det senare sker så har de nog inga APS-C om några år.
 

PerK

Aktiv medlem
Fujifilm starka

Det mindre formatet har sina fördelar. Frågan är hur man hittar sin niche. Har själv Fuji X och Sony FE: FF har en helt annan potential, så är det bara. Fuji X aps-c är mindre, lättare och roliga använda. Men när man tar fram ljusstarka objektiv och längre brännvidder - då blir dom tunga. För balansen behövs ett större hus som x-h1. Det våger som en A7 men sensorytan är mindre än hälften. Prisskillnad? Numera betydligt billigare. Men kan man tjäna pengar tillräckligt? Man hamnar som Olympus gjort med både 4/3 och m4/3: Stora hus och objektiv, fina och dyra. Samtidigt liten sensor.
Tror att både Olympus och Fujifilm skall i stället utnyttja litenhet, lätthet och användbarhet snarare än att försöka bli "nästan FF". Båda gör fina kameror och objektiv, men dom kan inte trolla. Fuji satsar på 44 x 33 men jag tvivlar på att det går få volym på försäljningen i långa loppet
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det är en intressant och mycket relevant fråga du stället, men som vanligt har vi nog lite olika syn på många detaljer :)

Micro 4/3 är ju sedan ett tag på väg bort, vi kan se att panasonic går över till FF, olympus går dåligt, kostnadsbesparningen är inte lika står idag som för 10 år sedan.
Har du några källor på att Olympus går sämre nu än de gjorde för, säg tio år sedan? Av vad jag sett har de nog klarat sig bättre de senaste fem åren än de någonsin gjort sedan digitalt dök upp ...

Panasonic kompletterar med småbild, men det är inga stora volymer jämfört med deras FourThirds-försäljning.

Idag handlar inte argumenten för ForThirds länge om kostnader för sensorer, det har det nog inte gjort på 8-10 år nu ... Eftersom så mycket handlar om volym när det gäller elektronik så kan det mycket väl vara så att en FourThirds-sensor kostar mer (för Oly/Pana) att köpa än en APS-C.

Argumenten för FourThirds handlar idag mer om storlek eller saker som att de kan ha de snabbaste sensorerna - det är var väl först med Fuji X-T3 som någon kamera i konsumentprisklass fick 4k/60p med större sensor än FourThirds.

Men generellt kan jag delvis hålla med dig - mycket pekar nog trenden mot att FourThirds sakta men säkert blir lite av en nisch just för de med tuffa krav på storlek/sensorsnabbhet.

APS-C kommer vara nästa som kommer försvinna, anledningen till att den introducerades var just för att det är billigare att tillverka en mindre sensor. Men nu håller den kostnaden på att minska och i dag kan du köpa en FF för under 10000kr nog för att du inte får senaste modellen men om några år kanske den är nere på 5-7 tusen och är det någon vitts med APS-C-systemet då? Vi hur Sony lanserats värdens högsta APS-C-upplösning som är en fullformat där man croppar till APS-C.

De första som kommer dö är highend kameror och som Nikon D500 - serien. Tror också fuji kommer ha sig en tankeställare om hur de ska göra.
Om vi säger så här - hela kamerabranchen krymper, och har krympt i flera år nu. Det som krymper och har krympt mest är kompaktkameror (entumssensorer och nedåt), men nu senaste åren har även APS-C börjat krympa rejält - men exakt motsatt sätt vad du pekar på :) Det är de billiga instegsmodellerna som tappar medan mer påkostade APS-C-modeller som Fujis eller som Nikons D500 går mycket bättre än APS-C-segmentet i stort.

Hela marknaden "äts upp underifrån", i den meningen att billigare och enklare modeller tappar mest medan dyrare entusiastkameror fortsätter sälja hyfsat. Det häller oavsett sensorformat.

Vi ser ju även att inom filmvärdlen så går ARRI,RED och Sony för till "Fullformat"
Inom video har småbild (FF) och Super 35 (ungefär APS-C) växt mycket på senare år på bekostnad av mindre sensorformat, men bland de företag som verkar ha vunnit mest på den trenden är ditt favoritföretag som du älskar att vara arg på - Canon :)

Börjar vi se slutet på APS-C?
Nja, snarare är det så att APS-C i snabb takt håller på att tappa (eller möjligen väldigt nyligen redan kan ha tappat) sin förr så ohotade position som det ekonomiskt största segmentet inom systemkameror. Detta då framför allt till förmån för småbild (FF). Vill man se vart vinden blåser kan man ju se hur Sony fördelat sina utvecklingsresurser de senaste 4-5 åren. Eller, om än mindre tydligt, hur Canon och Nikon fördelat sina. Det har inte introducerats många nya APS-C-objektiv från någon av dem de senaste åren ...

APS-C försvinner inte, det blir relegerat till en andraposition bakom småbild när det gäller ekonomisk roll på systemkameramarknaden.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tycker måste titta på enskilda märken hur det satsas på APS-C.

I min bok är det objektiven som styr, inga utvecklade objektiv = inga bra bilder.

Kollar man Fuji de sista 5-6 åren så ser det bra ut för deras APS. Fuji är en nischad kamera som säkert kommer ha framtiden för sig med smidiga hus och bra objektiv.

Samma jämförelse hos CaNikon, sista 5-6 årens satsningar på dedikerade objektiv för både APS och FF. Lägg även till tredjepartstillverkare som Sigma och Tamron. Det är bara kolla på alla nya vidvinkel, normal och telezoomar, inklusive I och II generation.

Jag tycker APS ser svältfött ut 👊
 

larsborg

Aktiv medlem
Micro 4/3 är ju sedan ett tag på väg bort, vi kan se att panasonic går över till FF, olympus går dåligt, kostnadsbesparningen är inte lika står idag som för 10 år sedan.

APS-C kommer vara nästa som kommer försvinna, anledningen till att den introducerades var just för att det är billigare att tillverka en mindre sensor. Men nu håller den kostnaden på att minska och i dag kan du köpa en FF för under 10000kr nog för att du inte får senaste modellen men om några år kanske den är nere på 5-7 tusen och är det någon vitts med APS-C-systemet då? Vi hur Sony lanserats värdens högsta APS-C-upplösning som är en fullformat där man croppar till APS-C.

De första som kommer dö är highend kameror och som Nikon D500 - serien. Tror också fuji kommer ha sig en tankeställare om hur de ska göra.

Vi ser ju även att inom filmvärdlen så går ARRI,RED och Sony för till "Fullformat"

Börjar vi se slutet på APS-C?
Ja, med tiden faller alla mindre format bort, för just systemkameror, - FF blir en standard.
FF spegellösa kamerahus är redan mycket kompakta, solklara vinnare, ingen vill bära tyngre utrustning än nödvändigt.
Avancerade kompakt kameror lär få 1" sensorer, som standard, de ger "mera än tillräckligt" utmärkta resultat.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det är en intressant och mycket relevant fråga du stället, men som vanligt har vi nog lite olika syn på många detaljer :)



Har du några källor på att Olympus går sämre nu än de gjorde för, säg tio år sedan? Av vad jag sett har de nog klarat sig bättre de senaste fem åren än de någonsin gjort sedan digitalt dök upp ...
Nej inte specifikt för det
https://photorumors.com/2019/05/13/olympus-yearly-financial-results-are-out-imaging-business-lost-157-million-revenue-down-19/?fbclid=IwAR2hCNHWqg0pkkoG4ffth2NapusSAKqjv3YAOtamEzzbwux-kZSTaOmerDI


Panasonic kompletterar med småbild, men det är inga stora volymer jämfört med deras FourThirds-försäljning.

Idag handlar inte argumenten för ForThirds länge om kostnader för sensorer, det har det nog inte gjort på 8-10 år nu ... Eftersom så mycket handlar om volym när det gäller elektronik så kan det mycket väl vara så att en FourThirds-sensor kostar mer (för Oly/Pana) att köpa än en APS-C.

Argumenten för FourThirds handlar idag mer om storlek eller saker som att de kan ha de snabbaste sensorerna - det är var väl först med Fuji X-T3 som någon kamera i konsumentprisklass fick 4k/60p med större sensor än FourThirds.

Men generellt kan jag delvis hålla med dig - mycket pekar nog trenden mot att FourThirds sakta men säkert blir lite av en nisch just för de med tuffa krav på storlek/sensorsnabbhet.
Som det är idag håller jag med att det finns fördelar med dessa sensorer men de kommer bli färre och färre med tiden.



Om vi säger så här - hela kamerabranchen krymper, och har krympt i flera år nu. Det som krymper och har krympt mest är kompaktkameror (entumssensorer och nedåt), men nu senaste åren har även APS-C börjat krympa rejält - men exakt motsatt sätt vad du pekar på :) Det är de billiga instegsmodellerna som tappar medan mer påkostade APS-C-modeller som Fujis eller som Nikons D500 går mycket bättre än APS-C-segmentet i stort.
instegsmodellerna tappar till mobiltelefoner. Däremot tror jag highend kameror likande d500 kommer tappa till fullformat. Om vi bortser från pris, så redan idag så finns det få anledningar att välja en APS-C-sensor istället för en Sony a7RIV-sensor.

Nja, snarare är det så att APS-C i snabb takt håller på att tappa (eller möjligen väldigt nyligen redan kan ha tappat) sin förr så ohotade position som det ekonomiskt största segmentet inom systemkameror. Detta då framför allt till förmån för småbild (FF). Vill man se vart vinden blåser kan man ju se hur Sony fördelat sina utvecklingsresurser de senaste 4-5 åren. Eller, om än mindre tydligt, hur Canon och Nikon fördelat sina. Det har inte introducerats många nya APS-C-objektiv från någon av dem de senaste åren ...

APS-C försvinner inte, det blir relegerat till en andraposition bakom småbild när det gäller ekonomisk roll på systemkameramarknaden.
Nej klart det inte kommer försvinna helt men jag tror det kommer finnas många färre anledningar till att köpa APS-C-formatet i framtiden.
 

ztenlund

Aktiv medlem
instegsmodellerna tappar till mobiltelefoner. Däremot tror jag highend kameror likande d500 kommer tappa till fullformat. Om vi bortser från pris, så redan idag så finns det få anledningar att välja en APS-C-sensor istället för en Sony a7RIV-sensor.
Du kan ju ta och se efter vad respektive kamera kostar och återkomma... Det går inte att bortse ifrån en sådan prisskillnad om man inte har tusenlappar på toalettpappersrullen. ;)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Du kan ju ta och se efter vad respektive kamera kostar och återkomma... Det går inte att bortse ifrån en sådan prisskillnad om man inte har tusenlappar på toalettpappersrullen. ;)
D500 har fallit kraftigt i pris för att den säljer mycket sämre än Nikon hade hoppats på.

Trevligt för konsumenten, men det är inte ett argument för att kameran kommer att finnas kvar.

Tvärtom ryktas det om att Nikon har lagt ner utvecklingen av modellen.

Den kommer säkert att tillverkas och säljas ett antal år till och det kan tom komma en substanslös uppdatering för att mjölka det sista, som CaNikon gör med sina hopplösa modeller.
 

PMD

Aktiv medlem
Som det är idag håller jag med att det finns fördelar med dessa sensorer men de kommer bli färre och färre med tiden.
Snabbhetsfördelarna för mindre systemkamerasensorer är nog nästan helt borta redan idag (eller inom kort), men andra fördelar pga storleken kommer att vara kvar. Storleken är ju densamma även i framtiden. (På samma sätt försvinner inte heller nackdelarna som finns pga storleken).
 

ztenlund

Aktiv medlem
D500 har fallit kraftigt i pris för att den säljer mycket sämre än Nikon hade hoppats på.
Oavsett om man tror på ditt påstående eller inte så saknar invändningen relevans. Även om man går efter vad D500 kostade när den kom så är förhållandet precis detsamma: A7R IV är minst sagt rejält mycket dyrare.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Snabbhetsfördelarna för mindre systemkamerasensorer är nog nästan helt borta redan idag (eller inom kort), men andra fördelar pga storleken kommer att vara kvar. Storleken är ju densamma även i framtiden. (På samma sätt försvinner inte heller nackdelarna som finns pga storleken).
Fördelarna med storlek och vikt minskar när fler spegelfria småformatkameror kommer ut på marknaden.

Om man har en D850 eller 5D så kan det vara skönt med en mindre kamera. Med en Z7 eller R så finns inte samma behov.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Oavsett om man tror på ditt påstående eller inte så saknar invändningen relevans. Även om man går efter vad D500 kostade när den kom så är förhållandet precis detsamma: A7R IV är minst sagt rejält mycket dyrare.
Det är i högsta grad relevant, för mycket tyder på att kameran är på väg att fasas ut.

https://nikonrumors.com/2019/07/02/rumored-list-of-nikon-dslr-cameras-that-will-not-be-replaced-with-a-new-dslr-model.aspx/

Däremot är inte din jämförelse relevant. Varför inte jämföra Nikon D750 med D500 (vilket också haltar). Samma pris. Det är kanske därför D750 säljer så mycket bättre.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja, du gillar att kasta in en massa rykten, ibland som om de vore fakta. Nu var det dock inte det som diskuterades. Att antalet modeller sannolikt kommer att bli färre är troligt, men det säger ingenting om hur prestandan på dem kommer att se ut.

Däremot är inte din jämförelse relevant. Varför inte jämföra Nikon D750 med D500 (vilket också haltar). Samma pris. Det är kanske därför D750 säljer så mycket bättre.
För att det inte var jag som drog den parallellen och för att du måste köpa en D850 med batterigrepp och stort batteri för att få liknande upplösning och prestanda i APS-C-läge. Då är du likväl uppe i samma pengar som A7R IV.
 

PMD

Aktiv medlem
Fördelarna med storlek och vikt minskar när fler spegelfria småformatkameror kommer ut på marknaden.

Om man har en D850 eller 5D så kan det vara skönt med en mindre kamera. Med en Z7 eller R så finns inte samma behov.
Jag tror att det kan vara svårt att göra en småbildsversion av Panasonic GM5 som är tillräckligt liten för att konkurrera med storlek.

Objektiven för m4/3 brukar också vara signifikant mindre än småbildsobjektiv. Visst kan man göra ljussvaga, ekvivalenta, småbildsobjektiv men man kommer inte undan att bildcirkeln måste vara större och inte heller tror jag att det är så lätt att sälja normalobjektiv (runt 50mm) med ljusstyrka 3.5 till ägare av småbildskameror (om det inte är makroobjektiv).
 
ANNONS