Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utvecklas inom efterbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

ViktorÖ

Medlem
Hej,
Jag är nybörjare inom foto och har hittills lallat runt i Digital Photo Professional (gratisprogram från Canon) frö att redigera mina exponeringar. Jag är ute efter tips på två saker.
- Vad rekommenderar ni för program för efterbearbetning? Jag har uppfattningen att lightroom är det bästa alternativet. Jag letar dock främst efter något program som är gratis / går att komma över till en rimlig engångskostnad.
- Kurser i att använda nämnd mukvara. Gör det själv kurs över nätet eller distansutbildning mot folkis / universitet kan vara aktuellt. Även här kan jag tänka mig att betala för en bra kurs.

Tacksam för alla tips!

/Viktor
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej,
Jag är nybörjare inom foto och har hittills lallat runt i Digital Photo Professional (gratisprogram från Canon) frö att redigera mina exponeringar. Jag är ute efter tips på två saker.
- Vad rekommenderar ni för program för efterbearbetning? Jag har uppfattningen att lightroom är det bästa alternativet. Jag letar dock främst efter något program som är gratis / går att komma över till en rimlig engångskostnad.
- Kurser i att använda nämnd mukvara. Gör det själv kurs över nätet eller distansutbildning mot folkis / universitet kan vara aktuellt. Även här kan jag tänka mig att betala för en bra kurs.

Tacksam för alla tips!

/Viktor
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=174129
CR3 stöds ej än. Kanske blir annorlunda nu när LibRaw släpper sin källkod i höst.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Som Peters länk antyder så finns det Gimp (motsvarar ungefär Photoshop) och Darktable (motsvarar ungefär Lightroom). Båda finns till de flesta operativsystem du kan tänka på, är lagligt gratis och kommer alltid att vara det.

Som inbiten Linuxanvändare kan jag inte använda vare sig Photoshop eller Lightroom, så jag använder Gimp tillsammans med UFRaw (för att omvandla från råformatet till något som Gimp kan hantera, samt ställa vitbalans och exponering). Katalogarbetet sköter jag med Digikam.

--------

Som en lustig anekdot kan jag nämna att Lightroom och Darktable båda har lånat sina namn från två klassiska termer inom foto, men olika delar av dem: "light table" (där man granskade negativen med lupp) och "dark room" (som av uppenbara skäl var mörkt, och där man framkallade både film och papper).
 

thommym

Aktiv medlem
Som Peters länk antyder så finns det Gimp (motsvarar ungefär Photoshop) och Darktable (motsvarar ungefär Lightroom). Båda finns till de flesta operativsystem du kan tänka på, är lagligt gratis och kommer alltid att vara det.

Som inbiten Linuxanvändare kan jag inte använda vare sig Photoshop eller Lightroom, så jag använder Gimp tillsammans med UFRaw (för att omvandla från råformatet till något som Gimp kan hantera, samt ställa vitbalans och exponering). Katalogarbetet sköter jag med Digikam.
Jag sitter i samma sits (Linuxnörd) men har gått ifrån ufraw till Rawtherapee som jag tycker har betydligt fler användbara funktioner. Speciellt att hantera objektivprofiler, att justera perspektiv och lägga på ett graderat filter på landskapsbilder är funktioner i Rawterapee som jag använder ofta.

Sen Ctrl-e och fortsätta i Gimp. ;)

Således är min arbetsgång:

1) Importera till DigiKam och katalogisera, tagga, kasta.
2) Öppna i Rawterapee och justera enligt ovan.
3) Fortsätt finjustering i Gimp, pjatta, m.m. och exportera till slutformat.
 

ViktorÖ

Medlem
Jag sitter i samma sits (Linuxnörd) men har gått ifrån ufraw till Rawtherapee som jag tycker har betydligt fler användbara funktioner. Speciellt att hantera objektivprofiler, att justera perspektiv och lägga på ett graderat filter på landskapsbilder är funktioner i Rawterapee som jag använder ofta.

Sen Ctrl-e och fortsätta i Gimp. ;)

Således är min arbetsgång:

1) Importera till DigiKam och katalogisera, tagga, kasta.
2) Öppna i Rawterapee och justera enligt ovan.
3) Fortsätt finjustering i Gimp, pjatta, m.m. och exportera till slutformat.
Okej, är rawterapee jämförbart med darktable?
Låter lite som en svaghet att inte darktable kan hantera raw-bilder.
Finns andra för / nackdelar?
Jag kör PC så vilket som borde gå att köra.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Okej, är rawterapee jämförbart med darktable?
Låter lite som en svaghet att inte darktable kan hantera raw-bilder.
Finns andra för / nackdelar?
Jag kör PC så vilket som borde gå att köra.
Eftersom jag inte använt RawTherapee kan jag inte yttra mig om det, men eftersom de program vi diskuterat här hittills alla är gratis är det ju bara att ladda ner dem och prova, så får du dessutom se vilket som passar dig bäst och till vad.

Tänk bara på att inte alla program är till för allt. I just mitt fall använder jag Digikam för att hantera bildbiblioteket, men kan använda programmet för enkel bildbearbetning också (tänk beskärning, rotering, färgkorrektion och så vidare). Så det gäller att du använder programmen till det de är tänkta till.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Okej, är rawterapee jämförbart med darktable?
Låter lite som en svaghet att inte darktable kan hantera raw-bilder.
Finns andra för / nackdelar?
Jag kör PC så vilket som borde gå att köra.
Bägge kan öppna råfiler, CR3 kan inte öppnas av dem. Jag använder både RawTherapee och darktable.
 

ViktorÖ

Medlem
Eftersom jag inte använt RawTherapee kan jag inte yttra mig om det, men eftersom de program vi diskuterat här hittills alla är gratis är det ju bara att ladda ner dem och prova, så får du dessutom se vilket som passar dig bäst och till vad.

Tänk bara på att inte alla program är till för allt. I just mitt fall använder jag Digikam för att hantera bildbiblioteket, men kan använda programmet för enkel bildbearbetning också (tänk beskärning, rotering, färgkorrektion och så vidare). Så det gäller att du använder programmen till det de är tänkta till.
Absolut, tack för input!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tycker PS/LR är en fantastisk helhetslösning, det finns så otroligt mycket bra tutorials som utgår från PS/LR. Alla fototidningar utgår generellt från Adobes mjukvara, jag tycker det är överlägset bäst. Just kombinationen med PS och LR är enastående bra.

Nackdelen är att en PS/LR-prenumeration kostar runt 120kr/månad för ett helår. Men jag tycker ändå det är en bra början och man vill kasta sig in i redigeringens värld.

Efter ett år kanske du vet mer exakt vad du behöver och kan välja andra alternativ. Men initialt tycker jag PS/LR är grymt bra, du får en brant utvecklingskurva 👍
 

Kim Westlund

Aktiv medlem
Affinity Photo använder jag (https://affinity.serif.com/). För 600 kr är det ett väldigt bra program, och någon gång per år verkar det gå att köpa lite billigare. Tidigare körde jag UFRaw och har testat RawTherapee och liknande, men tycker de fungerar riktigt dåligt på mac. UFRaw fungerade bra för 15 år sen i Linux när jag körde det.

Hasselblad har sitt Phocus som är gratis, https://www.hasselblad.com/phocus/. Även det fungerade dåligt för mig på Mac. Väldigt segt gränssnitt, men kanske värt att testa ändå.

Adobe har jag valt att inte använda då jag dels tycker månadskostnaden är för dyr i förhållande till hur mycket jag skulle använda det, och för att Adobe verkar köra med riktiga fulmetoder för att förhindra att man säger upp abonnemanget - källa: internet.

EDIT: Affinity Photo har många bra videos på youtube och vimeo där de visar hur man använder programmet, och ett aktivt forum där man kan ställa frågor.
 

da1029s

Ny medlem
Hej,
Jag är nybörjare inom foto och har hittills lallat runt i Digital Photo Professional (gratisprogram från Canon) frö att redigera mina exponeringar. Jag är ute efter tips på två saker.
- Vad rekommenderar ni för program för efterbearbetning? Jag har uppfattningen att lightroom är det bästa alternativet. Jag letar dock främst efter något program som är gratis / går att komma över till en rimlig engångskostnad.
- Kurser i att använda nämnd mukvara. Gör det själv kurs över nätet eller distansutbildning mot folkis / universitet kan vara aktuellt. Även här kan jag tänka mig att betala för en bra kurs.

Tacksam för alla tips!


/Viktor


Som du nämnde så är Lightroom Adobe väldigt bra!
Jag själv, skulle kalla mig en erfaren fotograf som testas massor av stilar, just med lightroom! man lär sig hela tiden nya grejer, att få till skuggorna, färgerna och att använda tonkurvan ,etc etc.

Men, saken är den att jag skulle själv rekommendera att bara testa den "molnbaserande" versionen på telefon eller surfplatta. Det kanske låter " oproffsigt" men jag ser det inte alls så. Jag använder jämnt den och tycker det blir jättebra när man väl får till allt!
jag betalar 120kr varje månad, för lightroom cc + 1 tb lagringsutrymme! smidigt och enkelt! Min verison av lightroom ( molnbaserande, telefon osv ) är väldigt användarvänlig och den har alla funktioner som jag behöver, selektiv, färgblandning osv!
Skulle starkt rekomenera att testa den!

Kolla gärna min sida på instagram , alla foton där är redigerade via telefonen.
@fotograbben
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag får frågan en gång om året från Adobe om jag vill avsluta prenumerationen, det är två alternativ JA eller NEJ. Vid svar NEJ upphör abonnemanget, vid JA fortsätter det som tidigare i ett år till.

En fördel med andra alternativ är att det är ”billigare”. Men ingen utvecklare har samma resurser som Adobe, ingen utvecklare av mjukvara har heller lika många användare som Adobe. Men visst, det finns för och nackdelar. Vinnaren tenderar att ta allt, i alla fall väldigt mycket av marknaden.

Jag tycker det är bra att det finns flera alternativ, det främjar konkurrensen. Men vill man initialt lära sig mycket tycker jag PS/LR är grymt bra, eftersom det finns så otroligt mycket information att ta del av på internet. Man kommer snabbt till målet.

De fotografer jag var inspirerad av använde också PS/LR, det gör det mycket enklare. Eftersom jag kunde se exakt hur de arbetande. Sen kan man få hur bra resultat som helst oavsett mjukvara. Men just återkopplingen med PS/LR var guld värd för mig.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Med tanke på handelskrigstokiga presidenter och händelserna i Venuzuela hade jag undvikit prenumerationslösningar. Adobes stängning i Venuzuela är inte enda exemplet vi har även Kinesiska telefontillverkaren Hawei som inte får använda Googles senaste mjukvaror i sina nya telefonmodeller.

Inte för att det direkt är jättesannolikt att Adobe skulle tvingas stänga ned i Europa så kvarstår faktum att kan man inte lägga handen på hårdisken där bilderna ligger och har full kontroll över mjukvaran har man inte kontroll över sina skapade verk.

Att prenumerera kan visserligen vara fördelaktigt eftersom man sprider kostnaden jämt och det blir lätt att budgetera, men det är ju främst något som är bra ifall du så småningom tänker skaffa företag. Nackdelen är att företag som hyr ut sin mjukvara får mindre incitament att uppgradera och förbättra sin produkt. Pengarna flyter ju in ändå, betalar du inte prenumerationsavgiften slutar det fungera.

Nu framgår det inte riktigt klart om du vill ha en fullständigt gratis lösning för allt, eller om du tänkte använda LR som rawkonverterare och bilddatabas, för att sedan komplettera med någon gratis/billig lösning för pixelbaserad editering som ersättning för photoshop.

Vad det gäller fria raw konverterare tror jag du kommer att ha svårt att hitta något som klarar cr3 för närvarande. Detsamma gäller nog även de flesta kommerciella lågprisprodukter du kan hitta på marknaden.

Själv använder jag Capture One Pro istället för LR och kompletterar den med Affinity Photo som är ett mycket kompetent program, som liksom Adobes photoshop egentligen fordrar att man arbetar med det på heltid för att man ska kunna utnyttja det till max. Inte heller Affinity Photo klarar cr3 men med tanke på att Capture One har en av marknadens bästa rawkonverterare så är det inte så aktuellt i vilket fall. Capture One Pro påminner mycket om LR skillnaden ligger i att Capture Ones styrka ligger i bild , färghantering och snabbhet, medan LR är bättre på att databasfunktioner m.m. Tyvärr är Capture One aningen dyrare än LR (men värt pengarna) så det kanske hamnar utanför din budget.

Ett annat problem med de fria programmen är att det finns ganska lite utbildningsmaterial tillgängligt på om man jämför med t.ex. Lightroom och Capture One.
Så av den anedningen tror jag det är bättre att satsa på något kommerciellt paket om du vill utvecklas snabbt
 

ViktorÖ

Medlem
Tycker PS/LR är en fantastisk helhetslösning, det finns så otroligt mycket bra tutorials som utgår från PS/LR. Alla fototidningar utgår generellt från Adobes mjukvara, jag tycker det är överlägset bäst. Just kombinationen med PS och LR är enastående bra.

Nackdelen är att en PS/LR-prenumeration kostar runt 120kr/månad för ett helår. Men jag tycker ändå det är en bra början och man vill kasta sig in i redigeringens värld.

Efter ett år kanske du vet mer exakt vad du behöver och kan välja andra alternativ. Men initialt tycker jag PS/LR är grymt bra, du får en brant utvecklingskurva 👍
Ja, det är en bra synpunkt. Tror inte jag fotar såpass mycket att det är prisvärt men kanske är jag bara för snål :p
Börjar med darktable och ser vart det tar mig!
 
Inte för att det direkt är jättesannolikt att Adobe skulle tvingas stänga ned i Europa så kvarstår faktum att kan man inte lägga handen på hårdisken där bilderna ligger och har full kontroll över mjukvaran har man inte kontroll över sina skapade verk.

Att prenumerera kan visserligen vara fördelaktigt eftersom man sprider kostnaden jämt och det blir lätt att budgetera, men det är ju främst något som är bra ifall du så småningom tänker skaffa företag. Nackdelen är att företag som hyr ut sin mjukvara får mindre incitament att uppgradera och förbättra sin produkt. Pengarna flyter ju in ändå, betalar du inte prenumerationsavgiften slutar det fungera.
Fast det här stämmer inte.

När man använder Lightroom har man full kontroll över sina bilder. Man måste inte lagra dem i molnet. Med Lightroom Classic CC lagras alla bilder lokalt om man vill det.

Att företag som säljer sina produkter via prenumeration inte skulle ha någon anledning att utveckla produkterna håller jag inte heller med om. Utvecklar du inte produkten så konkurreras den ut. Adobe kan inte på något sätt räkna med att deras kunder kommer att betala prenumerationskostnaden om programmen slutar utvecklas.
 

thommym

Aktiv medlem
Okej, är rawterapee jämförbart med darktable?
Låter lite som en svaghet att inte darktable kan hantera raw-bilder.
Finns andra för / nackdelar?
Jag kör PC så vilket som borde gå att köra.
Darktable kan hantera RAW vad jag vet.

Skall man välja inriktningen med gratisprogram, som du verkar vilja, så bör man sätta av tid och testa vad som passar ens egen arbetsgång. Läs också några jämförelser på nätet, främst mellan Darktable och Rawtherapee. Denna till exempel.

PS. Jag kör också PC, men har Linux på den. Antar att du menar att du har Windows på din PC. ;)
 

ViktorÖ

Medlem
Darktable kan hantera RAW vad jag vet.

Skall man välja inriktningen med gratisprogram, som du verkar vilja, så bör man sätta av tid och testa vad som passar ens egen arbetsgång. Läs också några jämförelser på nätet, främst mellan Darktable och Rawtherapee. Denna till exempel.

PS. Jag kör också PC, men har Linux på den. Antar att du menar att du har Windows på din PC. ;)
Ja ditt antagande är korrekt - För windowsanvändare är windows och PC synonymt ;)

Japp tanken med det här inlägget var att få inspiration av de som kan och har erfarenhet. Jag är väldigt ny så ska försöka kanalisera min inspiration till att utvärdera och lära mig. Om det blir en mer seriös hobby får jag utvärdera och titta närmare på betalalternativen.
Nu har jag tagit darktable så ska börja med att skaffa mig en överblick över vilka funktioner och sen jobba igenom några guider för att lära känna verktyget. Tack för länken, en snabb översikt ger mig känslan att inget av programmen är uppenbart bättre i min situation.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ja ditt antagande är korrekt - För windowsanvändare är windows och PC synonymt ;)

Japp tanken med det här inlägget var att få inspiration av de som kan och har erfarenhet. Jag är väldigt ny så ska försöka kanalisera min inspiration till att utvärdera och lära mig. Om det blir en mer seriös hobby får jag utvärdera och titta närmare på betalalternativen.
Nu har jag tagit darktable så ska börja med att skaffa mig en överblick över vilka funktioner och sen jobba igenom några guider för att lära känna verktyget. Tack för länken, en snabb översikt ger mig känslan att inget av programmen är uppenbart bättre i min situation.
Även jag kör PC. Som operativsystem kör jag Ubuntu.

darktable är enklare att komma i gång med och RawTherapee har man fler reglage än i cockpit på ett flygplan. Kraftfullt men man får nörda ner sig ordentligt om man ska bli en baddare på det.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ja, det är en bra synpunkt. Tror inte jag fotar såpass mycket att det är prisvärt men kanske är jag bara för snål :p
Börjar med darktable och ser vart det tar mig!
Det är nog en bra början, många program som är bra. Blir du biten av redigering kan du alltid prova andra program, LR finns som testversion och säkert andra program också.

Lycka till
 
ANNONS