Annons

Köphjälp - Videokamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennerstahl

Ny medlem
Hej,
jag vill börja med att be om ursäkt för min, i sammanhanget, allt för begränsade kunskap vad gäller det jag behöver hjälp med - nämligen videokameror.

Jag driver en hästverksamhet där vi filmar mycket saluhästar etc och vi befinner oss ofta i ridhus och stallgångar där ljusförhållandena inte är de bästa. Jag vill nu investera i en kamera som ger en fin - och kanske till och med lite "proffsig" bild samtidigt som den ska vara användarvänlig för någon som mig själv, vars fotointresse i övrigt inte är väldigt stort.

Jag har sneglat på lite kameror, bla gh5an och a7III, som jag hört ska vara bra men har insett att det är en djungel. Objektiv ska vi inte tala om... En ridbana är oftast 20x60m så man står inte jättelångt ifrån det man filmar, men bra vore det om jag kunde använda samma objektiv till ridfilmer som klipp som äger rum bara några meter från hästen.
Budget? Jag hade ju blivit hemskt glad om jag kunde komma undan med både kamera och objektiv under 30 000kr, men det kanske blir svårt?

Kan någon vänliga själ lotsa mig i rätt riktning? Jag börjar känna mig smått desperat efter hjälp.

Tack i förhand
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Förslag

Eftersom du skulle vilja ha ett objektiv till allt så får du här ett förslag. Olympus E-M5 Mark III + olympus 12-100/4 pro. Marknadens bästa bildstabilisering + vädertätat och objektivet ger skarpa bilder från vidvinkel till tele. Vanlig HD-video + 4K video (som du förmodligen inte kommer att använda ändå. kostnad runt 24-25 lax.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Stativ(glöm kula) eller ngn annan god stabiliseringsutrustning om man skall filma på frihand.
Desto större sensor ger mer ljus.
4K är helt onödigt. Det finns jättefina kameror för HD som har tappat marknad för att folk vill ha 4K.
Du behöver ett vettigt videoredigeringsprogram.
Du kan testa om du kan köra daVinci Resolv. Det är ett gratis program som är mycket kraftfullt men kanske overkill.

Jag hade vänt mig till Scandinavian photo.
Kommer jag ihåg rätt så har de just nu en videodemobuss på rull i Sverige. Ring dem o fråga.

Har du funderat på om en bra telefon kan ge dig tillräckligt bra film?
Om inte, vad var det som du inte blev nöjd med?
När man svarar på sådana frågor så bygger man upp sin kravlista....
 
ANNONS