Annons

Byta ut Nikon J1 med 18.5mm (50mm eq) till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Min Nikon J1 med 18.5mm objektivet (motsvarande 50mm) spelar på sista versen.

Har tagit många av mina bästa bilder med den (D600 ligger o surar i ett skåp 😄) men det är ett under att den fortfarande fungerar, har tappats o backen otaliga gånger, har tillomed fått hamra tillbaka metallen på undersidan då det stack ut en bit av chassit som slagits snett 😂.

Vad finns det för alternativ? Jag ägde en Nikon J5 i nåt år men rawfilerna var totalt värdelösa från den sensorn, så dåliga/fula färger och hemskt fult brus i minsta lilla skugga - så den sålde jag.

Vad ska jag köpa? Tips i samma storlek, gärna med ett kompakt 50mm equivalent till..?

Tack!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det finns flera vägar att gå:
1. Sony RX100 V vars zoom innefattar brännvidden. Den har snabb AF och är kompakt med ljusstark optik
2. Panasonic LX15 som har likande optik som kameran ovan fast aningen långsammare AF
3. En nyare Canon G7X (vi är väl på version III nu) eller G5X (nu version II) fast för AF hastighetens skull är det väl lika bra att köra på Sonyn även om handhavandet kan jag tycka är lite tråkig hos Sony
4. Panasonic GX800 med 20/1,7 pankaksobjektiv
5. Det finns rätt så mycket begagnat i Nikon 1 serien. Även om 18mm inte är jättevanlig så är det väl kameran som är sliten och inte objektivet? Det är bara att köpa ett till kamerahus för en spottstyver då systemet är dött
 
ANNONS