Annons

Vem skulle ni låta bygga er nya PC-dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Aha. Vad bra!

Jo, prestandan är bra tror jag. Gigabyte brukar anses bra, har dock sett lite olika omdöme för de inom RTX-segmentet, vilket berodde på dålig design som gav problem med kylningen. Men för 1660 ska det inte vara samma problem med värme. Vilket är det du tänker på, Gaming OC?
Är du nöjd med din 3700X?
 

lofling

Aktiv medlem
Är du nöjd med din 3700X?
Absolut. Men hade nog varit det med andra byggen också eftersom jag gått från en i5-6600K med GTX960, en M2.Nvme till 3700K, dubbla grafikkort och dubbla M2.Nvme-diskar. Dessutom är RAM-minnena på 3200 Mt/s istället för 2333 :)

Tror GTX 1660 blir bra för dig, har för mig jag föreslog det tidigt i tråden. Men kolla in super också. Är nog mer prisvärd, fast såklart dyrare brutto.
 

Zebulah

Aktiv medlem
Evon är riktigt bra, men om du inte ska skriva så mkt till den så kan t.ex. Intel 660p vara helt tillräcklig.

...
Det här svaret bara jag älskar jag.

Det är så att en Intel 660p räcker till för 99% av användarna. Så länge du inte kopierar stora, och då talar vi om stora mängder, så räcker den till för alla. När du kopierar stora mängder och cachen är full så blir den långsam.

Trots att "många" tycker att just Intels 660p är "dålig" så tycker jag att den och Cruical "vad den nu heter" är det vettigaste alternativet för de allra allra flesta.
 

lofling

Aktiv medlem
Det här svaret bara jag älskar jag.

Det är så att en Intel 660p räcker till för 99% av användarna. Så länge du inte kopierar stora, och då talar vi om stora mängder, så räcker den till för alla. När du kopierar stora mängder och cachen är full så blir den långsam.

Trots att "många" tycker att just Intels 660p är "dålig" så tycker jag att den och Cruical "vad den nu heter" är det vettigaste alternativet för de allra allra flesta.
Jo, det är ju så det är. Men tack för kommentaren, inte alltid jag får sånt fint beröm i forum.

Vi kamerafanatiker behöver oftast inte all utrustning. Samma för datorn, det är kul med GAS men med handen på hjärtat så är ju mycket inte nödvändigt utan ska man få best-bang-for-the-buck är inte den allra snabbaste utrustningen det man ska köpa. Jag behövde inte Evo 970 men tyckte jag kunde betala lite extra för en marginell fördel. Den använder jag som primär disk för främst bilder jag jobbar med, fast är medveten om att det är overkill. Däremot köpte jag även en till M2.Nvme-disk för att installera Win på. Det räckte med en något långsammare som var betydligt billigare. Kommer dock inte ihåg om det blev Intel 660p eller Crucial MX500, helt enkelt för den ena var slut där jag först skulle handla så tog den som var billigast och i lager.

Angående trådskaparens behov, jag kan tänka mig att det är bättre att lägga pengarna på mer RAM än en Evo 970, för det kommer kanske mer troligt att flaska, eller något helt annat än datorn för musikproduktion. Dessutom tippar jag att även ett GTX 1660 kan vara mer än tillräckligt och ett billigare kort mer värt för just den beskrivna användningen. Detsamma kan gälla angående processorn. Kanske en 3700X eller 3800X är klart tillräckligt, men där är nog ändå 3900X ändå mervärde för DAW verkar bero mkt på många trådar.
 

lofling

Aktiv medlem
Just det. Angående grafikkort så har jag glömt att nämna att du har alternativ utanför Nvidia också. Eftersom jag behövde ett RTX-kort kollade jag inte på andra, men du kan med fördel jämföra med AMDs alternativ. Jag har uppfattat dem som väldigt prisvärda så länge man inte har specifika krav (som stöd för fp16 i mitt fall).
 

Zebulah

Aktiv medlem
Två små saker som jag tycker att trådskaparen och såklart andra ska tänka på.

AMDs processorer genererar mindre värme än Intels även om TDP är likartat. Kan ha betydelse för hur stor kylare man ska ha. AMDs processorer är ofta boxade (svengelska tyvärr) med en kylare som är dimensionerad och tillräckligt bra så länge man inte överklockar.

När det gäller grafikkort så googla på det kort du är intresserad av. Och då pratar jag om ljudnivån. En del grafikkort låter väldigt mycket mer än andra med samma GPU.

Som Ni säkert förstår bygger jag i vanliga fall en helt annan typ av datorer än vad trådskaparen och fotosidans medlemmar är intresserade av. Men just nu bygger jag två gaming-burkar till mina barnbarn som julklapp och då handlar det om att hitta bästa kombinationen av prestanda mot kostnad och jag läser på riktigt ordentligt bara för att försöka hitta en optimal kombination. Grafikkorten kommer jag att vänta med till "black friday" och "cyber monday" eftersom jag räknar med att kunna göra fynd där.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Bara kommentera inläggen i tråden. Jag är flexibel och uppskattar verkligen all input. Att välja datorkomponenter är bokstavligen en djungel och det kommer hela tiden upp nya produkter.

Hur ska man välja de olika komponenterna, slå man på ett modekortschip får man hundra alternativ. Samma gäller grafikkort, en bokstavskombination blir ytterligare hundra alternativ, samma med minnen osv. Jag ligger inte sömnlös över dataprylar men när det är dags för ny dator vill jag gärna att ska bli både prisvärt och rätt. En väg är att välja ungefär samma hastighet på komponenterna, så att det inte blir flaskhalsar. Kanske också välja välrenommerade delar före oprövat. Också försöka hålla configen öppen så att det går uppgradera delar i framtiden.

När det gällde Gigabytes 1660 GTX, tänkte jag att tre kylfläktar kan bidra till bra kylning och mindre oväsen, plus att kortet är biffigt vilket kan underlätta kylningen? Jag spelar inte dataspel, men i fall att skulle kortet räcka till.

När det gäller val av hårddisk har Evo ett gott rykte, jag har flera Evo SSD-diskar och de har funkat bra. Tänkte att hastigheten på Evo 970 med 3500/3300 MB/s matchar 3900X och Aorus X570 Ultra. När det gäller RAM är det mer öppet förutom att jag vill ha 2x16 32 GB 3200-minnen.

Jag var först inne på Kompletts erbjudande med i9-9900KS, som säkert också hade funkat. Men efter råd i tråden tror jag att Ryzen 3900X med 12 kärnor passar mina behov bättre.

Det som känns hugget i sten är processorn 3900X...eller varför inte vänta in 3950X :) Ett X570 chip på moderkortet känns också givet och EVOs 970 plus är marginellt dyrare. Ungefär där är läget just nu.
 
Senast ändrad:

alfin

Aktiv medlem
Ungefär där är läget just nu.
Jag vet inte vad som krävs av datorn för musikproduktion, men för normal bildbehandling som inte innefattar avancerad videoredigering, så är du way over vad som behövs. Tänk på att en stor del av fotoredigeringen sker på bärbara Mac Book Pro som inte är maximalt konfigurerade. Många fotografer väljer dem.

Jag har byggt ungefär 8-10 datorer de senaste 15 åren. Till mig själv, till kompisar, till bostadsrättsföreningen, you name it. Alla burkar jag byggt till mig själv har jag alltid maximerat i tron att det ska vara framtidssäkert. Det är det sällan. Det kommer alltid något bättre nästa år som gör att den superduperdator man byggde i fjol ändå måste uppgraderas, åtminstone map moderkort, processor och minnen. Vad jag försöker säga är att du inte ska ta i så du kräks.

Själv tänker jag vänta med uppgradering till början på nästa år och satsa på Intel i7-10990K med 8 kärnor och hyperthreading för runt 4000 kr. Motsvarar en i9-9900K i år, men 2000 kr billigare. (i9 får istället 10 kärnor.)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag vet inte vad som krävs av datorn för musikproduktion, men för normal bildbehandling som inte innefattar avancerad videoredigering, så är du way over vad som behövs. Tänk på att en stor del av fotoredigeringen sker på bärbara Mac Book Pro som inte är maximalt konfigurerade. Många fotografer väljer dem.

Jag har byggt ungefär 8-10 datorer de senaste 15 åren. Till mig själv, till kompisar, till bostadsrättsföreningen, you name it. Alla burkar jag byggt till mig själv har jag alltid maximerat i tron att det ska vara framtidssäkert. Det är det sällan. Det kommer alltid något bättre nästa år som gör att den superduperdator man byggde i fjol ändå måste uppgraderas, åtminstone map moderkort, processor och minnen. Vad jag försöker säga är att du inte ska ta i så du kräks.

Själv tänker jag vänta med uppgradering till början på nästa år och satsa på Intel i7-10990K med 8 kärnor och hyperthreading för runt 4000 kr. Motsvarar en i9-9900K i år, men 2000 kr billigare. (i9 får istället 10 kärnor.)

Jag delar din uppfattning men när det kommer till processer runt musikpluggar Så går datorns processor bokstavligen ner. Ett exempel är VST-synthar, effekter och annat. Det slukar CPU och det är också väldigt lätt att mäta, dvs datorn kraschar. Det är också väl känt och finns hur mycket frågor som helst om detta i olika forum.

Det finns DSP-lösningar där själva ljudkortet tar hand om vissa processer, exempel är UAD:s ljudkort. Sedan kan man bygga på slavdatorer som styrs av en huvuddator, där olika mjukvara ligger på olika processorer. Den biten kan jag inte mycket om.

PS/LR är en smal sak, den datorn jag har nu är utdaterad men funkar ändå bra till PS/LR. Men jag har också kunnat uppgradera över tid, i min gamla Intel Xeon sitter det nu 24 GB ram och SSD-disk med tredje grafikkortet (har bränt två Asus Nvidia GTX). Det har ökat livslängden, men processorn räcker inte till, framförallt till musik.

Sen håller jag verkligen med, det där ”som kommer nästa år”. Det är en triggar och jag känner igen det hos mig själv :)
 

Gimbal

Aktiv medlem
Kastar in cpu kylare Dark Rock pro 4 som alternativ till Noctua. Vet ej vilken Noctua kylare du tittar på men Dark rocken är lättare och tystare än åtminstone somliga Noctua kylare. Å andra sidan är den stor som attan.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Uppdatering PC

Tycker det är knepigt att göra rätt val. Vilka grejer som passar bra ihop, vilket moderkort osv.

Ville köpa en budgetdator som tål program som belastar CPU. Ska kolla med support imorgon om något behöver korrigeras.

Det blev följande för den budget jag satt upp:

Fractal Define R6 USB-C dämpad
AMD Ryzen 3900X
ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB
Gigabyte X570 AORUS PRO moderkort
M2-1 GB Corsair
2x16/32 GB Corsair
Noctua NH-U12S fläkt
Corsair RM750X 750W v2
Win 10
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Ser helt OK ut, disken har jag ingen åsikt om. Med tanke på allt som släpps om Intels säkerhetsproblem vars åtgärder riskerar att drabba kapaciteten på processorerna är det helt rätt med AMD tycker jag. De presterar bättre i allt utom spel också.
Jag byggde min förra dator på Fractal Design R5, helt underbart chassi, och väldigt tyst. Du kommer inte att bli besviken.

Vattenkylning behöver du absolut inte. Det är en "styling-grej" om du inte ska överklocka och ha dig. Datorn är tyst så att det räcker ändå, det var länge sedan datorns fläktar förde direkt hörbart oväsen. Då är det viktigaste att välja ett grafikkort med bra och tyst kylarlösning, en del grafikkortskyllösningar (märke/modell på kortet) väsnas betydligt mer än andra. Det går oftast att läsa sig till på recensioner på det kort du tänkt dig.

Undvik Kompletts paket bara, du får betala tusenlappar mer än om du lägger ihop varukorgen själv hos Inet eller Webhallen och beställer montering för några hundra. De enda paket hos Komplett du kan köpa är som sagt de som är minst 20% nedsatta och då innebär det att du går jämnt upp jämfört med konkurrenternas priser.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ser helt OK ut, disken har jag ingen åsikt om. Med tanke på allt som släpps om Intels säkerhetsproblem vars åtgärder riskerar att drabba kapaciteten på processorerna är det helt rätt med AMD tycker jag. De presterar bättre i allt utom spel också.
Jag byggde min förra dator på Fractal Design R5, helt underbart chassi, och väldigt tyst. Du kommer inte att bli besviken.

Vattenkylning behöver du absolut inte. Det är en "styling-grej" om du inte ska överklocka och ha dig. Datorn är tyst så att det räcker ändå, det var länge sedan datorns fläktar förde direkt hörbart oväsen. Då är det viktigaste att välja ett grafikkort med bra och tyst kylarlösning, en del grafikkortskyllösningar (märke/modell på kortet) väsnas betydligt mer än andra. Det går oftast att läsa sig till på recensioner på det kort du tänkt dig.

Undvik Kompletts paket bara, du får betala tusenlappar mer än om du lägger ihop varukorgen själv hos Inet eller Webhallen och beställer montering för några hundra. De enda paket hos Komplett du kan köpa är som sagt de som är minst 20% nedsatta och då innebär det att du går jämnt upp jämfört med konkurrenternas priser.

Tack för tipsen, låter Inet bygga datorn. De hade en del drive på B friday som jag slog till på. Lite osäker på moderkortet, kortet ska även klara att försörja 3950X och kanske även korten efter det. Vill ha många ingångar USB 2.0, USB C och 3.1 kommer mer o mer. Fick bra pris på Fractal-lådan och slog till på den. Lite i blindo måste jag erkänna :)

Tydligen är processorn känslig för värme vill bli väl kyld. Vet inte om fläkten räcker, du kanske har bättre förslag?
 

Movitz

Medlem
Tack för tipsen, låter Inet bygga datorn. De hade en del drive på B friday som jag slog till på. Lite osäker på moderkortet, kortet ska även klara att försörja 3950X och kanske även korten efter det. Vill ha många ingångar USB 2.0, USB C och 3.1 kommer mer o mer. Fick bra pris på Fractal-lådan och slog till på den. Lite i blindo måste jag erkänna :)

Tydligen är processorn känslig för värme vill bli väl kyld. Vet inte om fläkten räcker, du kanske har bättre förslag?
Hur exakt blev din konfiguration?
Blev du nöjd med resultatet?
 

lonian

Aktiv medlem
"Vem skulle ni låta bygga er nya PC-dator?"

Jag bygger dem själv och har alltid gjort.
Gällande musikdator så har jag gjort musik från 2003 och då var det Windows 7. Har ej haft så specifikt avancerad dator tidigare, allt har rullat på. Viktigast för musikdator är att ha ett ljudkort. Idag är det externa ljudkort.
Spelar ingen roll om du har monster dator, utan ljudkortet laggar musiken mot instrumentet du spelar, i mitt fall elpiano.
 

Falumas

Aktiv medlem
Med dagens CFexpress-kort börjar det bli lite viktigt att ha en bra M.2-disk. Det är stor skillnad på att ladda ner bilder till M.2-disken än en SATA-SSD. :)

Ser ut som en bra bygge, även om man bygger själv så blir det nästan alltid dyrare än att köpa motsvarande från någon av dom vanliga PC-leverantörerna.
Fördelen med egenbygge är att man kan uppgradera bit för bit istället för att köpa helt ny dator, dessutom kan man ju få precis det man vill ha.

Angående ljudkort är det dessutom väldigt svårt att få interna ljudkort tillräckligt avskärmade inne i en dator. Håller man inte på med Musik är det ofast good enough med inbygda, men för musikproffs och audiophiler är det externa som gäller.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hur exakt blev din konfiguration?
Blev du nöjd med resultatet?
Absolut, tycker det blev bra i förhållande till priset, strax under 21k. Köpte sen till ett externt high speed Asus Wi-Fi kort 1900 MS. Moderkortet spelar också roll för prestandan, köpte ett godkänt bra Aorus PRO med 570X chipet, men det finns ännu bättre moderkort och som vanligt hur mycket man vill lägga för det där ”sista” i prestandaförbättring. Jag gillar också att kunna uppgradera vartefter, ingen större sak att bygga på med 1TB M2 minne, det ser lättåtkomligt ut. Nu 2x16 GB, kan senare lägga till ytterligare 2x16 vid behov? Fläkten går bra och är tyst, lådan Fractal 6 ser riktigt bra ut. Också välbyggt av Inet, dessutom väldigt bra support. Slog till på många delar under Black Friday 👍

Det jag grunnade över var 3950X, men skulle få vänta till nu i februari och slog då till på 3900X.

Som summering, för ändamålet att kunna köra CPU-krävande program var det för priset det bästa valet just nu. Den interna överföringshastigheten vid laddning av olika program går extremt snabbt. Läshastigheten ligger på runt 3500.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
"Vem skulle ni låta bygga er nya PC-dator?"

Jag bygger dem själv och har alltid gjort.
Gällande musikdator så har jag gjort musik från 2003 och då var det Windows 7. Har ej haft så specifikt avancerad dator tidigare, allt har rullat på. Viktigast för musikdator är att ha ett ljudkort. Idag är det externa ljudkort.
Spelar ingen roll om du har monster dator, utan ljudkortet laggar musiken mot instrumentet du spelar, i mitt fall elpiano.
Tycker det är en sanning med modifikation. Ljudkortet (externt) spelar roll för ljudet men för att kunna köra CPU-krävande musikprogram krävs en kraftfull dator. Googla på nya Native-synten Massive X och Mac Pro, folk har jätteproblem med överhettade bärbara. Serum kanske idag världens virtuella synt nr 1, suger enormt mycket CPU vid bästa kvalitet på ljudet. Lägger man sedan på flera spår med effekter och annat så kräver det en riktigt bra dator. Mitt ljudkort är MOTU M4 med USB C.
 
ANNONS