Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RescuePro hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

honkan

Aktiv medlem
Har då lyckats med att formatera en hårddisk där jag hade ickebrända Rawfiler på!!!!! ja det var klantigt! trösten är att det är första gången det händer!. Jag har gått igenom minneskorten med RescuePro och hittat en fasligt massa filer som jag sparat ner! problemet är att programmet döper om dem och rawkonverteraren känner ju inte igen dem, har prövat att döpa om dem till .CR2 men det hjälper inte! hur 17 skall jag bära mig åt? filerna har rätt storlek så det är rawfiler.

//Mats
 

Jeppe

Aktiv medlem
Inte nödvänligtvis, då filen kan komma att döpas till "filnamn".CR2."filändelse", vilet gör att programmet fortfarande inte ser den som en CR2-fil.

Om jag säger som såhär, visar filen rätt ikon för det associerade programmet?

ex. Photoshop (om du nu använder det)?
 

honkan

Aktiv medlem
Hmmmm! jo dem har ikon för Rawshooter MEN! såg nu att pro programet lagt till filändelsen .TIF och den går ju inte bort med ändring via F2, hur gör jag rename?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Som jag misstänkte då.. Dina filer heter "filnamn".CR".TIF

Sitter du i windowsmiljö, välj kör (från startknappen) och skriv cmd

Då kommer du ut i kommandoprompten.

Ligger bilderna direkt på en disk, skriver du bara diskens enhetsbokstav. Sedan får du använda CD för att komma fram till rätt mapp, alternativt cd och dra mappen till kommanofönstret. (Lättare att göra än förklara)

kommandot för att döpa om filer är rename, genom att skriva rename /? får du upp hjälpen.

Rename *.TIF *.CR2

bör klara biffen åt dig. Kanske bör skapa kopior av de återställda filerna, för att vara på säkra sidan.

Det är vid sådana här tillfällen som remote desktop är bra att ha, då hade jag redan haft döpt om filerna till dig ;)
 

honkan

Aktiv medlem
Faaaan! Jesper du é bara bäst! efter lite krångel med cd och sökvägen så fixade jag "rename" och det fungerade!!!!!!!!! att ett program skall vrida till filnamnet så förbaskat! tack för hjälpen!.

//Mats
 

joakimsundkvist

Aktiv medlem
Mats:
Det finns även en hel del program för att återskapa filer från en formaterad disk. Jag har ingen koll på vad de eventuellt kostar eller vilket/vilka system som rekommenderas. men är rätt säker på att det finns andra här på forumet som kan hjälpa dig.

Fram till att du försöker återskapa filerna från den formaterade disken ska dock undvika att lagra nya filer på den. /Jocke
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hehe.. ja, jag antog hela tiden att det var på hårddisken han hade letat och återskapat filerna ifrån... Klart är att det är en ganska emnkel process att göra sammma sak med hårddisken, för att få fram filerna igen. Finns en uppsjö olika program för detta.
 

Ventileit

Aktiv medlem
Hej Mats,
Nu har det förvisso redan löst sig vilket är kanon, men för att i framtiden slippa problemet med filändelserna kan du tala om för Windows att visa det fullständiga filnamnet, på så sätt kan inte Windows dölja den faktiska filändelsen för dig. Dessutom slipper du ut i kommandoprompten och trilskas med rename osv. Bara ett tips.
 

joakimsundkvist

Aktiv medlem
Jesper: Funkar verkligen RescuePro för att återskapa filer från hårddisk?

Baserat på Mats första inlägg och det jag hittar på http://www.lc-tech.com/software/rprowindetail.html så är jag osäker på om Mats verkligen försökt sig på att rädda filerna från hårdisken och istället plockat det som gått att rädda från minneskorten.

"RescuePRO™ is not designed to recover data from hard drives - please look at our FILERECOVERY® Professional software."

/Jocke
 

honkan

Aktiv medlem
*Hej alla!

Nej nej nej! det var inte på hårddisken jag hittade tillbaks filerna! den är formaterad och överskriven så att möjligen Ibas kan hitta bilderna på den! jag har provat en del program men inte hittat dem på disken. Alltså återstod minneskorten! jag har inte tagit så mycket bilder sedan dem jag var ute efter! dock formaterat korten i kameran ett par ggr! men det gick ju bra som sagt! vad jag är mest förvånad över är att filerna blev omdöpta så att det blev ett jox att få dem läsbara igen.
 
ANNONS