Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350D slutarljud

Produkter
(logga in för att koppla)

Rogerber

Aktiv medlem
En kompis till mig hävdar att man kan stänga av ljudeffekten av frammatning av film? Slutaren på 20D låter lite annorlunda. 20D har ett kort och distingt slutarljud. Är jag fel ute?? Önskar förslag hur man gör. Om möjligt vill säga.
 

The Tor

Aktiv medlem
Det ljud som uppstår kommer från mekaniken i kameran och går inte att stänga av. Eftersom olika kameror är byggda på olika sätt låter de också olika.
 

Rogerber

Aktiv medlem
Då var det som jag misstänkte. Jag har letat menyerna upp och ner. Tack för snabba svar. Får bli en 30D eller så vart efter.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Ljudet du hör är när spegeln far upp ner och slutaren öppnas och stängs.

Det är mekaniska delar som rör på sig, så din kompis är helt ute och cyklar.

/kent
 

Rogerber

Aktiv medlem
The Tor skrev:
Bara så du vet så kan du inte stänga av ljudet på den heller. [/QUOTE

Det är inte slutar ljudet jag vill stänga av. 350D:s slutarljud är okej, men med en liten extra knorr, som låter som filmmatning. 30D/20D säger klock rakt av. Låter som hårdare fjäder eller nåt.
 

mange78

Aktiv medlem
350d har billigare och mer ljudlig elektronik som ger ett vinande ljud i samband med exponeringen. Att det inte finns på 20, 30d osv beror på annorlunda/exklusivare konstruktion och går således inte att göra nåt åt.
 

casting

Aktiv medlem
Jag ahr en 20d och brukar fota med min kamrats 350d. Visst är det ett mer vinande ljud på 350d:n, men det är ju mycket tystare! Jag hade gärna sett att slutaren på 20/30d kunde vara lite tystare. visst, i brusiga miljöer låter det väl coolt. Men när man ska fota ett bröllop och det är knäpptyst i den ekande salen....

Jag hade mao hellre haft 350:ns ljud....
 

phk

Aktiv medlem
Intressant. Många 350d-ägare, ogillar ljudet från 350n och vill hellre ha ljudet från 20d. Likaså tycker 20d/30dägare att den lever om för mycket och hellre vill ha ljudet från 350d.

Det är ju inte första gången den här diskussionen är uppe, och ja, jag kan ju hålla med om att ljudet från 350n är en aning irriterande, speciellt eftersom det verkligen påminner frammatning av film :)
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
När man väljer kamera så måste man ta hänsyn till vilken som låter bäst, liksom när man köper sig nya högtalare. Lukten är också mycket viktig.
 

tannler

Aktiv medlem
Personligen tycker jag rasslet av en hängande kamerarem mot gabardinbyxan är viktigare. Förtjänar definitivt att utvärderas lite mer inför ev. köp.
 

ghostganz

Aktiv medlem
phk skrev:
Intressant. Många 350d-ägare, ogillar ljudet från 350n och vill hellre ha ljudet från 20d. Likaså tycker 20d/30dägare att den lever om för mycket och hellre vill ha ljudet från 350d.
Kan det vara så att man bättre gillar ljudet på kameror en bit bort än från den man har tryckt mot skallen? :)
 

RG

Avslutat medlemskap
phk skrev:
Intressant. Många 350d-ägare, ogillar ljudet från 350n och vill hellre ha ljudet från 20d. Likaså tycker 20d/30dägare att den lever om för mycket och hellre vill ha ljudet från 350d.

Det är ju inte första gången den här diskussionen är uppe, och ja, jag kan ju hålla med om att ljudet från 350n är en aning irriterande, speciellt eftersom det verkligen påminner frammatning av film :)
Jag tycker att ljudet av frmmatning av film är härligt nästan det enda jag hör på min rt efetersom den saknar spegel.
 

Lasse C

Aktiv medlem
Fläsk-Tarzan skrev:
När man väljer kamera så måste man ta hänsyn till vilken som låter bäst, liksom när man köper sig nya högtalare. Lukten är också mycket viktig.
Ibland fungerar ironi, trots allt. Jag har inte slutat skratta än. Tack, Ragnar!

PS. Jag har absolut ingenting emot att kameraljudet diskuteras i detalj. Det är viktigt i vissa situationer, men Ragnars inlägg är det roligaste jag läst på länge. DS.

Mvh.
Lasse C
 

The Tor

Aktiv medlem
Många pratar ju om hur viktigt det är att "klämma" på kameran. Det är naturligtvis lika viktigt att lukta på den.
 
ANNONS