Annons

Felmeddelande - "unexpected end-of-file"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
En stor mängd av mina tif-filer har helt plötsligt slutat att fungera. När jag försöker öppna dem i Photoshop får jag meddelandet:
"Could not complete your request because an unexpected end-of-file was encountered"

Vafalls?! Vad har hänt och går det att lösa? Backuper finns för de flesta, men vill helst slippa allt sånt bök.

Även de jag har backupade på en extern hårddisk uppvisar samma fel så uppenbarligen har felet uppstått innan den senaste backupen.
 

kpt

Aktiv medlem
1. Kör du Mac eller PC?

2. Vilken version av Photoshop?

3. Försöker du öppna dem med samma Photoshop som skapade dem?

4. Är TIFF-filerna komprimerade?

5. Om dom är okomprimerade, hur stora är dom?
 

Martin F

Aktiv medlem
Kör PC och CS.

TIFF-filerna är sparade i samma version av PS och de är sparade som TIFF med LZW-kompression. De har en storlek som är korrekt. De jag har räddat från DVD-backup är lika stora.

Fattar inte när det hänt. Det rör sig om 50 filer i en viss mapp, både äldre och nya. Eftersom jag inte sett det förrän nu har jag ju uppenbarligen också kopierat över samma filer till min externbackup.

Tur att man har RAW- och dia-original kvar, men all redigering har ju försvunnit för de som saknas (just nu 10 stycken, troligen lite färre efter mer backupletande).
 

kpt

Aktiv medlem
Mystiskt när samma program som skrev filen inte kan öppna det längre. Antar att du försökt öppna dem med ngt annan bildvisare också?
 

Martin F

Aktiv medlem
Erik: jag är svårt tacksam för mina diaoriginal, men det ligger ju trots allt en hel del jobb bakom filerna, typ dammretuschering och färgkorrigeringar. Vill ju ha dem exakt lika dem jag redan förstorat upp också.

Jag har visserligen bytt hårddisk i datorn och kopierat dit alla filerna från den externa, men jag är nästan säker på att det är strul även med bilder som är senare än så. Inte helt säker dock och i så fall kan det ju vara förklaringen.
 
ANNONS