Annons

Nån som vill hjälpa mig med scanning?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Hejsan Fotovänner!

Blir galen. Lyckas aldrig få något vidare resultat när jag skannar. Först när jag kommer upp i 400 dpi blir bilden något att ha. Då är bilden på ca 12 Mb! Hur stora bilder får ni? Tycker aldrig det blir riktigt skarpt!
 

forstheim

Guest
Jag hade själv stora problem att få till incanningen på skannern jag använde. Trodde först att det just berodde på den. Men efter lite experimenterande med inläsningen så har jag lyckats få till bilderna så att jag slipper skämmas iallafall.. :)

För min egen del så scannar jag in i hög upplösning. Därefter så gör jag minimalt med arbete i Photoshop, typ beskär fixar till nivåerna och kör oskarp mask. Därefter tar jag ned upplösningen till kanske 100-120 dpi samt storleksförändrar till 100% för att se resultatet. Iallafall är jag nöjd med mina bilder med denna arbetsgång.

MEN..bildfilen blir stor att arbeta med. Det tar tid vid varje moment i Photoshop. Jag tycker dock att det får ta den tiden i så fall för att bilden ska bli bra. Iallafall jag, läser inte inte så många bilder åt gången...och jag har inte bråttom på något sätt :p. Slutfilen blir dock inte stor eftersom du tar ned upplösningen till 100 eller 120 dpi i slutskedet.

Testa detta om du har Photoshop eller liknande så får du se om bilderna blir bättre...


/JP
 

Maverick

Aktiv medlem
Så här brukar jag göra:

Scannar med så hög upplösning och bilddjup som jag bara kan. Detta resulterar i en mycket stor fil.

I bildbehandlingsprogramet ändrar jag upplösning och ger bilden den storlek jag önskar ha. Detta brukar resultera i att filen krymper avsevärt i storlek.

Slutligen justerar jag färger, kompenserar för skärpeförluster osv...

Mvh
Maverick
 

berga

Aktiv medlem
Jag har inte skannat in så mycket ännu utan främst använt mig av Photo-CD filer. Då använder jag mig av den högsta upplösningen, 2000x3000 pixlar. När jag skannar in papperskopier med min numera några år gamla Agfa 1212U skanner så skannar jag in på 600dpi och får en liknande upplösning.

I Photoshop gör jag alla förändringar i bilden som jag behöver. För mig har detta inneburit att jag slipper handskas och inandas farliga kemikalier. Jag använder justeringslager och lager för de flesta korrigeringar. När jag är klar sparar jag filen som den är. Sedan sparar jag Arkiv/spara som... och ger den ett nytt namn. I denna filen lägger jag ihop alla lager och fixar den slutliga storleken. Slutligen gör jag oskarp mask. Trixet är att lägga till lite mer än vad som verkar vara lagom på skärmen. Sedan skriver jag ut.

Filerna som jag arbetar med blir cirka 18Mb,
 

NiklasK

Aktiv medlem
Nu har jag scannat med en upplösning på 3600 dpi i skala 100%. Visst blev skärpan bra, men 840MB?????? Det är förbannat stort!
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Jag scannar alla mina internetbilder på 1200 dpi. Sedan är det bara att ändra storleken i PS och spara som JPG. Storleken behöver man inte bry sig om, den brukar landa vid 1,2 MB.
 

NiklasK

Aktiv medlem
Landa i slutändan?? När du gjort om den i PS? Fårstår inte vad jag gör för fel. Titta på min hockeybilder så förstår ni vad jag menar!
 

Linmajon

Aktiv medlem
Ett problem med att scanna film är att man scannar kornen. Bilden blir då svår att komprimera eftersom det finns variationer överallt i hela bilden. Därför blir bildfilerna så infernaliskt stora även som JPG.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Enligt mina efterforskningar på internätet har den 600x300 dpi upplösning. Skanna i 600 dpi, högre än så ger ingen förbättring.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Är dina bilder i albumet representativa för dina skanningsproblem? Då skulle jag vilja hävda att det är jpeg-komprimeringen som är den största boven. I alla fall naturbilderna, hockeybilderna ser mer brusiga ut, där hjälper nog högre upplösning.
 

NiklasK

Aktiv medlem
Strandbilden tyckte jag blev bra. Den är scannad på en tdningsredaktion. Men alla de andra lider av oskarptsyndromet!
 

berga

Aktiv medlem
Låt mig gissa,
Standbilderna är inskannade från negativ/dia på en tidningsredaktion?
De svartvita bilderna har du själv kopierat?
Hockeybilderna är framkallade på ett storlab?

Hur ser förlagorna ut som du skannat? Jag tycker ofta att det inte blir bra att skanna in pappers bilder. Många gånger är dessa rätt korninga och redan från början. Har du sedan matta kopior så blir det ännu värre.

Jag har själv en skanner som troligen är jämgammal med din, Agfa 1212u. Den har också 600ppi som max upplösning. Jag har inget dirket problem med skärpan, även om jag inte är nöjd. Ofta har det räckt med att lägga på oskarp mask i Photoshop för att skärpan skall bli hyffsad.

När du skannar så skanna på 600ppi och då skall du ha en fil på cirka 18Mb om du skannar 10x15 kopior.
 

NiklasK

Aktiv medlem
Strandbilden är framkallad på tidningen liksom hockeybilderna. De svartvita är scannade med min Canonscanner
 

Bulldog

Medlem
Ja, man är ju aldrig ensam om sina problem.
Jag har varit inne på helt fel linje med scanningen. inscannade med 200dpi och därefter upptankade.:(

Efter att läst denna diskussion provade jag med scanning 1200dpi, 20-30mb. krympes till "internetformatet" 800x600, ca 100kb, med Microsoft Picture IT.

Skillnaden blev ENORM:eek:, så nu håller jag på att byta ut mina tidigare uppladdade bilder.

Tänk vad man lever och lär...:cool:
 
ANNONS