Annons

Vill reda ut en grej

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

lottawe

Aktiv medlem
Erik Johansen (fujicanon) skrev bl.a:
Ursäkta; jag mässte...........
Vad kan det bero på att ingen fattar vad Lotta menar,skriver, tycker, utför o.s.v.
Hela inlägget: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1039462#post1039462

Jag upplevde att sånt jag skrev fram till slutet av 2005 även uppfattades som det var menat i 99 fall av 100, men sedan har något hänt. Jag vet inte om jag förändrat sättet att uttrycka mig på eller om orsaken är en annan, men jag minns iaf när och var det startade..

En reflektion jag gjort är att det ofta är samma personer som inte tycks förstå vad jag skriver oavsett på vilket sätt eller i vilket ämne. Desamma upplever jag också som att de ofta försöker tilldela mig både egenskaper och åsikter som jag inte har. Det är min uppfattning och känsla (och det är ok om den inte delas av alla,) men när så skett har jag iaf ofta försökt påtala det vilket resulterat i ännu värre diskussionsklimat. Rätt eller fel i det fallet kan man säkert tycka olika om, men för mig personligen har det kännts viktigt att inte helt fel åsikter tillskrivs mig.

Jag ser som sagt ett stort problem i det här. Alltså att det missgynnat diskussionsklimatet rejält. Av den anledningen placerar jag inlägget här under fotosidanforumet.

Jag tycker något måste göras för att återfå stämningen, men jag vet inte vad eller hur det ska gå till? Hur? Alla vill vi nog kunna vistas här.

Kanske tabu att ta upp detta i forum och jag har dragit mig, men en lösning är nog ändå mer välkommen än att bryta mot något tabubelagt, därför kör jag iaf.
 

Lena W

Aktiv medlem
Hej, Lotta!

Jag har arbetat som datautbildare i många år och jag vet att det man säger uppfattas som man tänkt det i några fall men oftast missförstås det.

Vad kan det bero på, då? Ja, alla är olika och tänker olika, men det mycket sannolikt att man har brottom när man läser (eller lyssnar som i mitt fall ovan) och läser därför fel. Jag tror i alla fall att jag har förstått vad du menat. Jag själv har skrivit i olika inlägg och också upplevt att det totalt misstolkats det jag skrivit, trots att jag själv tycker att det varit solklart. Jag har tolkat det som om personerna läst slarvigt, bara, och inte brytt mig om att kommentera det även fast man blivit bra irriterad.
 

lottawe

Aktiv medlem
Tack Lena:)

Det stämmer nog många gånger och iof skulle det kunna vara orsak till att samma personer (ja, i plural och det handlar om ett växande gäng) gör det medan andra faktiskt tycks förstå, men ändå tycker jag att det är underligt att dessa misstolkningar sker utan undantag varenda gång jag skriver ett inlägg som just de läser. De förstår ju vad (var)andra skriver och andra förstår vad jag skriver.

Min känsla är att det grundar sig i något annat eftersom det pågått länge, men en lösning är vad jag är mer intresserad av än förklaring egentligen. En skulle ju kunna vara att jag slutar skriva, men det jag eg. önskar är att det finns plats för alla utan att diskussionerna ska förstöras av angrepp och försvar av desamma..

Att bara bortse från att bemöta tillskrivningar är inte en lösning då jag inte på något villkor vill uppfattas som den jag då utmålas som.

Andra lösningar?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
När man tycker sig ha lärt känna någon så läser man det som skrivs med ett filter påverkat av vad man vet om den personen sen tidigare. Har man då redan uppfattningen klar om vad du "borde" tycka om en sak så är det nog lätt att läsa in just det i vad du än skriver om man läser snabbt. Speciellt om man brukar stå på motsatta sidan stängslet.

Jag tror du måste bortse från det. Om man märker att läsaren inte förstår för att hon inte vill förstå så driver man bara diskussionerna i spinn om man försöker banka in det. Och dui lär ju ändå inte övertyga någon som ändå har sin uppfattning klar.
 

lottawe

Aktiv medlem
Att försvaret drar diskussionerna i spinn har jag märkt och det är väl inget roligt för någon annan än möjligtvis troll? Jag förstår helt klart vad du menar, och visst man kan inte övertyga någon som har uppfattningen klar. Det är sant.. Men är verkligen enda sättet att jag ska bortse och då riskera att uppfattas som en typ dryg jävel, vilket jag faktiskt inte är?

Men det blir paus. Jag passar på att önska er en tidig God Jul!
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Jag gömmer mej inte......

Nu figurerar jag som exempel i trådskaparens start-innlägg.
Det ju i.o.f.s. smickrande......

Men märkelig nog; så delar jag Lotta´s tankar; och syn på "problematiken".
Om vi hadde tjötat om det samma över en Dooley på krogen; hadde vi skrattat, skålat, och jag hadde bjudit på nästa ronden.
Lotta och jag borde förstå att bara en brökdel av det man sejer blir uppfattat av den som hör / läser.
OK; så månne vi skall seja mindre och starkare?

Det är nå engång så att den som hör och läser bestemmer värdet!
Jag vågar aldrig att seja: Du fattar inte!!!

Så; ett lite pek i sidan, Lotta. Jag hinner inte med att läsa ALLA dina tråkommentarer...så summan av kardemumman kann tolkas fel; tyvärr.

Labb i Lanke?
/Erik J
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
"Problemet" är de många användarna. Ju fler man är, desto svårare är det att ha koll på folk och deras åsikter, och man blir anonym.
Jag är medlem på tiotalet forum och jag är en sån som drar på mig enormt mycket skit kan jag säga. Exemplet i det här fallet är nästan fånigt i jämförelse med vad man får stå ut med på andra ställen. Erik är inget troll, men uttrycker sig lite hårt ibland (vilket jag också gör). Sånt får man tåla tycker jag.
Överlag är Fotosidan extremt välstädat och det förekommer nästan aldrig några påhopp eller liknande. Gör det det, så är det inte sällan det bes om ursäkt senare.

Coola ner och inse att alla inte kan förstå vad man säger helt enkelt. Det är inget att bry sig om. Antingen ignorerar man det eller biter tillbaka.
 

lottawe

Aktiv medlem
Sista som nog bör tilläggas är att det inte är Erik jag syftar på ligger bakom inlägget. Hans citat statuerade bara exempel för sakfrågan. Det här har som sagt pågått av och till sedan slutet av 2005 och så länge vetesjutton om erik ens varit medlem? Jag syftar på mycket mer än det han bidrar till. Jag syftar på ett helt gäng och ett flertal diskussioner.
 

Makten

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Sista som nog bör tilläggas är att det inte äär Erik jag syftar på ligger bakom. Det har som sagt pågått sedan slutet av 2005 och så länge vetesjutton om erik ens varit medlem? Jag syftar på mycket mer än det han bidrar till. Jag syftar på ett helt gäng och ett flertal diskussioner.
Då får du nog ge exempel. Att säga att något är fel utan att peka ut de skyldiga är ingen vits. Jag kanske är medskyldig, men det vill jag veta i så fall.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Tack tack!!!!

lottawe skrev:
Sista som nog bör tilläggas är att det inte är Erik jag syftar på ligger bakom inlägget. Hans citat statuerade bara exempel för sakfrågan. Det här har som sagt pågått av och till sedan slutet av 2005 och så länge vetesjutton om erik ens varit medlem? Jag syftar på mycket mer än det han bidrar till. Jag syftar på ett helt gäng och ett flertal diskussioner.
Känns det bättre om jag alena tar på mej hela "skulden" ?
Jag kann bära det, Lotta.
Sej till bara.
/Erik J

Red.: Mrk. Jag omtalar dej aldrig i 3:je person.....
 
Senast ändrad:

perstromgren

Aktiv medlem
Lotta, jag läste inlägget du länkade till, samt ditt eget som föregick detta.

Det lyder i sin helhet:

"Min som jag exemplifierade arbete med tidigare i tråden fick ett lika tokigt utlåtande den med att den var för enkel till utförandet. (fast iof, jag tycker det ska bedömas utifrån skärm när det visas så och jag har inte svårt för refuseringen, men när de inte vet något om utförandet tycker jag bara inte att det ska påtalas heller.)"

Detta inlägg är rätt svårt att förstå, väl? Detta säkerligen beroende på skrivfel, men ändå.

Eller diskuterar vi inte dina inlägg, utan något annat? I så fall, bortse från detta inlägg.

F.ö. har jag mycket stor respekt för ditt kunnande, och att du delar med dig av detta!

Per.
 

mannbro

Aktiv medlem
Det är nog så enkelt som att de som står "på samma sida" i en meningskonflikt tenderar att ta tills sig ens argument lite mer och har lättare att förstå vad man menar. Dessutom tenderar man att vara lite mer överseende med de som står på ens sida i en meningskonflikt om man är osäker på vad den menar - man tolkar det lättare till personens fördel om man är på samma sida.

Därför tror jag att det kan upplevas som att det är vissa personer som missuppfattar en om det är så att det är vissa personer som oftare än andra har en skild ståndpunkt än en själv.

Jag kan naturligtvis ha fel, men jag tror inte att det är varken något personligt från vissa människor eller att du uttrycker dig klantigare, men du dyker ju gärna med huvudet före in i många debatter och det är samma personer som är meningsmotståndare i flera av debatterna. Säger inte att det är fel att göra det, tvärtom tycker jag att man bör kämpa för det man står för, men det kan vara en rimlig förklaring till det du upplever.
 

lottawe

Aktiv medlem
Försöker efter lite eftertanke ta diskussionen här iaf innan jag säger God Jul på riktigt. Om den är möjlig.

Ang. Eriks inlägg finns en bakgrund. Bl.a i dhs-trådarna (x3). Erik, jag tror du vet vad jag menar. Jag förstår att det för några utomstående kan se överkänsligt ut att reagera så på ett inlägg och hade nog inte gjort det utan mer bakomliggande. Reaktionen kom sig av en kombination av flera.

Bortsett från just Erik som kanske står för sig själv utan yttre påverkan (?) och kommit in i debatterna på senare tid så tror jag det jag anser bidrar till dåligt diskussionsklimat handlar om något som började för längesedan. Som därefter bara har trappats upp även om personerna som jag tycks ha retat delvis har bytts ut. Dock inom samma kompisgäng fortfarande..

Att det bara handlar om olika sidor tror jag inte. Jag är tämligen säker på att jag retat upp någon i ett gäng, och bara genom min närvaro i första dhs-tråden där min placering ifrågasattes hårt av ett par, påtalade jag redan där att jag tror det snarare handlade om person än sak. Om det inte hade gjort det, varför fortsatte då frågor om person i forumet när klartecken att mejla David för svar på frågor erbjöds? Varför inte bara göra det då och få det avklarat?

Jag vet att jag retat folk, men jag skriver aldrig något för att vara nedlåtande mot någon annan, men bl.a. det ryktet upplever jag att några arbetar hårt på att ge mig. Och det har jag faktiskt ingen lust att bara acceptera rakt av.

Så upplever jag saken.

Vidare har jag utmålats som någon som är negativ till naturfoto. Om det vill jag bara säga att det är jag inte! Jag plåtar mycket natur själv, arbetar bl.a med ett svampprojekt och plåtar gärna landskap mm också. (Den förste jag bjöd in i dhs som redan var med då första tråden startades plåtar också mycket natur.) Så är du naturfotograf, det är möjligt att jag beundrar just dina arbeten massor! Det är mina egna ord här och jag hoppas de är mer värda än andras som förs vidare som något jag skulle stå för.

Jag vill kunna diskutera och jag vill kunna få framföra mina åsikter själv och slippa få dem omskrivna av andra. Jag hoppas på en lösning.
 
Senast ändrad:

mannbro

Aktiv medlem
Jag vet inte, utan har bara teorier om vad som enligt mig kan vara en rimlig (del)orsak.

När debatter går heta brukar förnuftet försvinna till förmån för känslor - från alla sidor. Det tror jag kan vara en stor anledning till att det i bl.a. DHS-trådarna (från båda sidor) haglat personangrepp och annat som egentligen inte hör till god debattsed, men som är väldigt lätt att ta till när adrenalinet pumpar och man vill "vinna" debatten.

Jag minns inte vem som skrivit vad, så jag säger inte att du gjort det, bara att det kommit från alla håll i debatten.

Det är möjligt att du drabbats hårdast, jag har inte koll, det kan vara så, och beror det på en konspiration mot dig baserat på gamla tåtrampningar så är det ju inte speciellt trevligt.
 

lottawe

Aktiv medlem
mannbro skrev:
så jag säger inte att du gjort det, bara att det kommit från alla håll i debatten.
Det kan jag svara på. Det har jag inte. Det är liksom inte min grej..

Däremot har jag några gånger gått i försvar till sånt jag ansett varit orättvist eller fel vilket resulterat i rundgång, men inte utan att hålla det till sakfrågan. Fast det har ju ändå bidragit till hets fast på ett annat sätt kanske..
 

Henrik_L

Aktiv medlem
Jag har ett förslag. Klocka all tid som läggs ner på tjafs och åsikter hit och dit och lägg sen ihop all tid. Tänk vad mycket roligt man kunde ha istället. Gå ut och fota, fika med vänner, se en bra film....29.

Att ni orkar helt enkelt......
 

lottawe

Aktiv medlem
Henrik_L skrev:
Tänk vad mycket roligt man kunde ha istället. Gå ut och fota, fika med vänner, se en bra film....29.
Allas liv ser inte ut på det sättet att möjlighet att bara gå ut eller ens se en film finns alla tider (med det inte sagt något om mitt eget,) men kommentarer som din tycker jag faktiskt är lite onödiga. Det tillför ju liksom inget.

Just denna tråden berör en önskan om att tjafs ska kunna minska och en lösning för bättre diskussionsklimat efterlyses. Har du något att tillföra ang. det ämnet?
 

evalisen

Aktiv medlem
Det är jättebra av dej Lotta att du tar upp den här diskussionen, för jag har känt precis detsamma som du. Det är många gånger jag blivit "påhoppad" här i forumet under nästan hela min tid som medlem på fs, (med undantag av dom första 6 månaderna som medlem).

Så om alla skulle tänka lite mer på vad dom skriver till varandra och försöka acceptera varandras åsikter lite bättre vore det ju toppen. Det har jag alltid önskat och har skrivit det tidigare i några olika trådar... :eek:)

/Eva
 

Henrik_L

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Allas liv ser inte ut på det sättet att möjlighet att bara gå ut eller ens se en film finns alla tider (med det inte sagt något om mitt eget,) men kommentarer som din tycker jag faktiskt är lite onödiga. Det tillför ju liksom inget.

Just denna tråden berör en önskan om att tjafs ska kunna minska och en lösning för bättre diskussionsklimat efterlyses. Har du något att tillföra ang. det ämnet?
Alla på det här forumet har nog säkert en dvdspelare eller en tv eller en video.

Vad jag menar är att det är så hemskt mycket text och äh jag begriper inte syftet alls. Om man känner sig kränkt eller påhoppad eller illa bemött kanske man kan ta det privat?

Många gånger så är det ju missförstånd som är orsaken när det blir bråk. Jag har väldigt svårt att tro att alla som bråkar är elka och missundsamma människor som vill varandra illa.
 

lottawe

Aktiv medlem
Jo, jag vet Eva. Och visst är det tråkigt..

Kommer du ihåg en tråd där det ifrågasattes ganska hårt att jag inte hade bilder på fotosidan? (jag hänvisade till portfolion då.) När jag då också laddade upp en äldre för bildkritik (som även finns här nu) för att jag tyckte det kunde vara intressant med ny feedback på den eftersom tiderna har förändrats? Hur "fel" det var att jag körde en repris.. Och sen kom Malin Hellseø in i diskussionen och påpekade att så hade ju hon gjort och fått beröm för av samma person..

Det är ett exempel på en diskussion vi båda har deltagit i som var onödigt utdragen och hetsig och det är också ett exempel på hur det görs skillnad beroende på vem som gör vad. Det är sånt jag önskar ett slut på.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS