Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

Jerkan

Aktiv medlem

Jerkan

Aktiv medlem
Ja..det trodde jag också:(
Rubriken säger först eclipse 2...sedan när dom beskriver produkten så är det den vanliga+ att bilden föreställer den vanliga som jag redan har..tyvärr:(
Provade beställa från Amazon uk men ordern blockerades eftersom det finns geografiska restriktioner för vart de kan skicka grejerna??
 

Jerkan

Aktiv medlem
Fast nu ser jag att de har båda produkterna på sidan..hmm..kanske är rätt ändå bara att dom satt fel bild?

Har varit inne i butiken i malmö och då hade dom bara 1:an...kanske bara finns i deras nätbutik? får väl ringa dom imorgon så att man kan få rengjort den mögliga sensorn;)
 

vilsen

Aktiv medlem
Intressant ämne Kent skriver om

Jag har sedan inskaffandet av min D200 i december blåst sensorn själv, har inte ens haft en tanke att lämna bort & bli blåst på massa pengar.. Sant att det verkar vara vintertid som problemt uppstår, när vindarna viner & man måste byta lins dör ute i skogen... Blåsan från apoteket funkar utmärkt, skulle inte den hjälpa får jag väl ta till den objektiv pensel jag haft under många år... Våt svabbning har ajg inte behövt bry mig om..
Jag gjorde mitt försök att läsa på länken:
http://www.cleaningdigitalcameras.com/index.html
&
http://www.cleaningdigitalcameras.com/cleaning.html

Men gav upp då min engelska är ganska usel, blir bara att av att försöka... Bra med mycket bilder, nån som är sugen på att göra en översättning & lägga upp den på FS?

/George
 

perperub

Aktiv medlem
Efter att ha läst alla dessa sidor har jag nu gjort som Martin Brandin på sida 17 i denna tråd och beställt från http://www.micro-tools.de/mm5/e_k6e.htm. Det blev ett Sensor Swab and E2 Cleaning Kit samt en Sensor Cleaning Brush for 1.5x & 1.6x Sensors. Nu ska det äntligen bli rent och fint i min gamla dammiga 400D! :)

Mvh/Pär
 

RG

Avslutat medlemskap
Haha vad ska man inte få ha spatlar på flyget för? Är det för att man skulle kunna trycka in en i ögat på någon? Eller skulle man spatla ihjäl piloterna? :p
 

JOLidman

Aktiv medlem
Efter att ha läst alla dessa sidor har jag nu gjort som Martin Brandin på sida 17 i denna tråd och beställt från http://www.micro-tools.de/mm5/e_k6e.htm. Det blev ett Sensor Swab and E2 Cleaning Kit samt en Sensor Cleaning Brush for 1.5x & 1.6x Sensors. Nu ska det äntligen bli rent och fint i min gamla dammiga 400D! :)

Mvh/Pär
Är inte så säker på att du får hem det via flyg eftersom E2 inte får skickas via flyg om det inte embaleras i speciell flygfraktsembalage, brandrisken.

Finns annars att köpa på Scandinavien Photo, både spatlar och rengöringsvätska (Sensor Clean, 15ml DSLR sensor cleaning formula, VisibleDust) och VisibleDust sensor cleaning swab (12 Swabs sice 1.6)
 
Senast ändrad:

JOLidman

Aktiv medlem
70 SEK per rengörning

Swabs 449 SEK + Clean Solution 395 SEK = 844 SEK / 12 ggr = 70.33 SEK/rengörning.

Visible Dust Patenterade Swabs 1.5-1.6x:

www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6421396

Med ultratunn fiberduk designad för att skapa en mjuk swab som ej skadar sensorn. Kompatibel med rengöringsvätskor bl.a Sensor Clean och Smear Away. För användning på 1.5-1.6X Sensor. Förpackningen innehåller 12 st.

Visible Dust Dust Sensor Clean Solution:

www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6490103

Tar bort fläckar som ej är damm från sensorn.
 

perperub

Aktiv medlem
Är inte så säker på att du får hem det via flyg eftersom E2 inte får skickas via flyg om det inte embaleras i speciell flygfraktsembalage, brandrisken.

Finns annars att köpa på Scandinavien Photo, både spatlar och rengöringsvätska (Sensor Clean, 15ml DSLR sensor cleaning formula, VisibleDust) och VisibleDust sensor cleaning swab (12 Swabs sice 1.6)
Jag kan glädjande meddela att det gick hur fint som helst! =)

Jag beställde i lördags med billigaste fraktalternativet (5.80€) och fick idag hem grejorna i brevlådan! Eclipse E2 samt swabs mm. Rekommenderas!

Mvh Pär
 

tomtenisse

Avslutat medlemskap
Jag kör med en helt vanlig rengöringsduk i microfiber och rengöringsvätska. Funkar kanon.. Se bara till att duken är riktigt ren och att du inte använder samma som du torkar av objektiv osv. med...

:)
 

Freddie

Aktiv medlem
Jag kör med en helt vanlig rengöringsduk i microfiber och rengöringsvätska. Funkar kanon.. Se bara till att duken är riktigt ren och att du inte använder samma som du torkar av objektiv osv. med...

:)
Instämmer..herregud vad dom lurar folk med massa rengöringskit och skit för flera hundra som gör samma sak. Men så länge folk köper så...
 

NPA

Aktiv medlem
Jag har provat, det funkade bra dom gånger jag gjorde det, men pensel och swabmetoden är enklare, och säkrare om man skall tro på så kallade experter, men jag har aldrig läst att någon har pajat glasskivan med tejpmetoden heller.

/kent
Kent,

Känns som du pratar mot dig själv lite här. Själv tycker du att man skall rengöra sensorn själv - det är ju busenkelt och helt riksfritt, eller? Nu är plötsligt din metod med pensel och swabmetoden det som "experter" kallar säkert? Precis som "experter" säger att man aldrig skall försök rengöra sensorn själv, utan sonika lämna in den på rengöring. Va fan, har man råd att lämna den på rengöring, så kör på! Garanterat bättre än att rädd sticka in diverse saker i kamerahuset och kladda med själv.

Kul att notera är att en god vän till mig som frilansat i närmare 15 år och de senaste 4 åren kört på ett Nikon hus (vet ej vilket) av enklare stuck, ALDRIG rengjort sin sensor, varken själv eller lämnat in huset. Han säljer bilder som smör....

Gör som ni vill - för det gör ni ändå.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att det inte blir damm på AA-filteret är nonsens. Däremot beror det på hur man fotograferar om det syns.
Köpte en begagnad !DMKIIN av en sportfotograf. Han servade kameran en gång per år hos Canon. Han jobbade för en större agentur och levererade konstant bilder till olika tidningar.
Det var den skitigaste sensor jag någonsin sett. Han verkade ha nyst in i kameran och tömt dammsugarpåsen i närheten. Efter rengöring med cirka 5 swabs var en OK igen.
Han hade inte märkt något för han fotade alltid på 2,8 eller 4. Då skall det stora fläckar till innan det syns.
När jag bländade ner och fotade himlen på bl 22 såg det ut som AA-fitret drabbats av smittkoppor.
 

meLf

Aktiv medlem
Att det inte blir damm på AA-filteret är nonsens. Däremot beror det på hur man fotograferar om det syns.
Köpte en begagnad !DMKIIN av en sportfotograf. Han servade kameran en gång per år hos Canon. Han jobbade för en större agentur och levererade konstant bilder till olika tidningar.
Det var den skitigaste sensor jag någonsin sett. Han verkade ha nyst in i kameran och tömt dammsugarpåsen i närheten. Efter rengöring med cirka 5 swabs var en OK igen.
Han hade inte märkt något för han fotade alltid på 2,8 eller 4. Då skall det stora fläckar till innan det syns.
När jag bländade ner och fotade himlen på bl 22 såg det ut som AA-fitret drabbats av smittkoppor.

Är det någon som påstått att det inte blir skräp på AA-filtret?
Ifall det var ovanstående inlägg du svarade på så menade han väl snarare att det inte behöver spela särskilt stor roll att det är det när det väl kommer till kritan.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om du läser min andra mening så säger jag just att det beror på hur man fotograferar om det syns eller inte.
För den som fotar t.ex. landskap med stort skärpedjup och blå himmel så spelar de en djävla roll.
 

Leonard91

Aktiv medlem
Jag funderar på att få rengjort min kamera gratis på fotomässan hos Canons kundtjänst. Tror ni att dom bara är slarviga och gör sensorn ännu smutsigare och att det är bättre att göra själv? Jag har ju inga problem och ser inget smuts på sensorn nu så det kanske bara är dumt att chansa eller vad tycker ni? Det kostar ju ändå ingenting iof.
 
ANNONS