Annons

Haiti

Produkter
(logga in för att koppla)

Northtwig

Aktiv medlem
Focus på olika länder i samband med katastrofer

Nu kan man låta lite kritisk men även om det som hänt på Haiti är tragiskt så verkar media/regering/biståndsorgan skilja på länder i katastrof.
Man ger olika länder olika mycket i stöd.

Personligen tycker jag att alla engagerar sig i Haiti, men se bara på Afrika.
Men Afrika ger väl inte lika mycket tillbaka till oss som kanske Haiti gör.

Men Men, jag kan ha fel.
 

Mandalay

Aktiv medlem
Här är en artikel som går lite utanför normerna. Varför finns det inte mer sånt?

Det är mycket obehagliga bilder i artikeln.

DN

MVh
Maverick
Jag blev lite chockad när jag läste den där artikeln i papperstidningen häromdagen. Och upprörd. Det är inte roligt att se 15 åriga flickor ligga döda på gatan, och en annan bild på mamman som behöver lyftas upp för att hon faller ihop av ren, äkta sorg. Nja. Rent bildmässigt så är det bra bilder, och även dokumentärt, antar jag. Men obehagligt var det.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag blev lite chockad när jag läste den där artikeln i papperstidningen häromdagen. Och upprörd. Det är inte roligt att se 15 åriga flickor ligga döda på gatan, och en annan bild på mamman som behöver lyftas upp för att hon faller ihop av ren, äkta sorg. Nja. Rent bildmässigt så är det bra bilder, och även dokumentärt, antar jag. Men obehagligt var det.
Jo, men det är ju just det. Det finns en föreställning i att bilder alltid skall skänka ro eller behag i nån form för att vara bra. Men det kan vara precis tvärt om. Det starka obehaget är det som gör att det blir bra. Det obehag du känner här är knappast starkare än det obehag som råder på Haiti men det ger dig en känsla iaf. En känsla till skillnad från texten som ger dig rationell information.

Just dom där bilderna tycker jag är så där faktiskt, artikeln som helhet ännu sämre. Bäst tycker jag faktiskt texten är när den står själv, det skulle ha behövts andra bilder till den texten. Alternativ så skulle de ha klippt ner texten.

/Maverick
 

Maverick

Aktiv medlem
Vet inte om folk orkar fortsätta att snacka om det här. Men jag tycker det är lite intressant hur folk drar slutsatser om olika saker. Här är artikeln som gav upphov till uppmärksamheten

Dagens Media

Och här på FS
kan vi se lite av alla konstiga slutsatser som dragits av den.

Har vi så lågt förtroende för bildjournalister/fotografer och journalister att vi tror de gör vad som helst för att få en "bra bild"?

Mvh
Maverick
 
ANNONS