Annons

Panasonic DMC-G3

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomasuser

Aktiv medlem
Objektiv till G3

Gå in på Cyberphoto.se - välj "objektiv" i den röda listen till vänster - välj sedan micro 4/3 i rubrikerna. Alla dessa objektiv passar din G3. Tänk på att det oftast bara är Panasonic-objektiven som har bildstabilisering.

F.ö. roligt att läsa dina positiva kommentarer och titta på dina fina bilder. Jag har själv velat lite om en G3 eller vänta på Olympus nya eller Sony NEX eller....
Jämförelsevis är ju G3 en klart billigare kamera (jag väljer då mellan de som har sökare).
Jag får väl tappa min Canon Powershot några gånger till - den ska väl gå sönder någon gång så jag kan köpa ny.
 

hornavan

Aktiv medlem
Hej!
"Nygammal" medlem här.

Jag har ända sedan 60-talet varit en Nikonfantast, men märkte här att deras kameror blev alldeles för tunga för mig- åldern tar ut sin rätt :-( I somras sålde jag min D7000 med flera objektiv och nyligen sålde jag min trotjänare D50 med ett objektiv.

Jag hade under en längre tid velat mellan Lumix GH2 och G3, men av en duktig föräljare på Media Markt i KK köpte jag en GX1 för 1-2 månader sedan. Kameran var ok, men mina ögon klarade inte av LCD skärmen och en sökare skulle kosta närmare 3000 kr så jag lämnade tillbaka kameran och tog en G3 med kitobj 14-42 och en zoom 45-200 mm. Nu har jag även köpt en 20 mm 1:7 samt Raynox DCR-250 Macrokonverter .

Jag måste erkänna att denna kamera är den absolut bästa kameran jag någonsin ägt.
Objektiven jag oftast använder är tele + pancaken. 14-42 känns iaf just nu som något objektiv som jag inte riktigt behöver.

Jag är suveränt nöjd och kan bara säga att de bilder den presterar är exakt sådana bilder jag kvalitetsmässigt velat ta under flera år, men pga nån konstig anledning har jag inte klarat av? att få Nikons kameror att göra det jag vill.

Jag har ännu inte kollat filmningen med kameran, men har en separat filmkamera som funkat bra så jag har ingen brådska med att utforska filmdelen.

Vad finns det för negativt att säga om kameran? Jo, den drar ur batteriet ganska snabbt, för snabbt och jag måste investera i ett extra batteri men f.ö är jag helt såld och bytet av system gör att kameran alltid följer med och att jag plåtar en hel del dagligen.

Tyvärr verkar objektiven till Lumix vara dyra och jag har ännu inte riktigt greppat vad för slags objektiv - märke- jag kan använda, förutom då Lumix egna, men det löser sig också så småningom.

Ang GX1 så hade den några extra finesser som G3 inte har, bl.a i filmningen men den saknar sökare vilket jag tycker är en miss. Kameran kändes också som en "leksakskamera".

Har här en länk till min blogg, där jag lagt ut en del bilder tagna med G3;an
http://chrishilli.se/blogg
Bilderna tagna i jpeg.

mvh
chris
Olympus 45 mm 1.8 är ett bra komplement till dina objektiv. Det är ganska billigt, litet och lätt och fantastiskt skarpt och bra. Med 20 + 45 kommer du långt även när ljuset tryter.
 

chi_sweden

Aktiv medlem
Olympus 45 mm 1.8 är ett bra komplement till dina objektiv. Det är ganska billigt, litet och lätt och fantastiskt skarpt och bra. Med 20 + 45 kommer du långt även när ljuset tryter.
Hej!
Tack för infon, har läst på litet och det verkar vara ett ganska juste objektiv.

Tänkte, när det gäller Nikon så kan man ju få tag i alla möjliga objektiv ganska billigt, och undrar också när det gäller Lumix, vilka märken som passar med G3?(förutom då Olympus).

Är inte alls insatt i Lumix/Panasonics modeller, därför undrar jag.

Mvh

/chris
 

blaufish

Aktiv medlem
Hej!
Tack för infon, har läst på litet och det verkar vara ett ganska juste objektiv.

Tänkte, när det gäller Nikon så kan man ju få tag i alla möjliga objektiv ganska billigt, och undrar också när det gäller Lumix, vilka märken som passar med G3?(förutom då Olympus).

Är inte alls insatt i Lumix/Panasonics modeller, därför undrar jag.
Alla micro four thirds. Det är lättare att gå på det än märken.
 
ANNONS