Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Matte_J

Aktiv medlem
Om jag inte minns fel måste man bekräfta via telefon eller sms via det redan registrerade numret. Har man inte tillgång till den telefonen så blir det ju lite knepigt.

Man kan iofs registrera ett namn med en kontantkortstelefon. Men då krävs nyregistrering och inte förändring på någon annans abbonemang.
Nu tänker du baklänges. Varför skulle man vilja lägga ut en bluffannons med ett telefonummer som leder till någon annan? Då får man ju inte mycket sålt... Och visst måste du bekräfta ändringen via en pinkod som du får till telefonen, men min poäng var att uppgifterna på Eniro (och liknande ställen) inte har något identifieringsvärde. Det finns många olika anledningar att ändra uppgifterna, tex kan de ju vilja låtsas att de bor på en viss ort eller låtsas vara någon vars identitet de stulit.
Naturligtvis används bara kontantkortsabonnemang för bedrägerier, annars blir det ju väldigt lätt att spåra skurkarna.
 
Jo det blev ju genast lite bättre ;) RIngde upp igen och då var det upptaget. Efter det svarade han inte. Nu är telefonen avstängd. Har hittat två misstänksamma annonser i Östersund. En på hans namn och en på ett namn som han delat telefonnummer med.

Har någon erfarenhet om försäkringsbolag kan hjälpa en?
Polisanmäl! Polisanmäl!!!

Jag råkade ut för motsvarande sak för 3 år sedan. För någon vecka sedan kom domen mot honom. Han hade bedragit minst 7 personer till och erkände sitt brott
Om jag får tillbaka mina 7500 kr vet jag inte men saken går nu vidare till kronofogden.
Om du är det minsta osäker, ring polisen. Det har säkert andra gjort.

//Ola
 

afe

Aktiv medlem
Polisanmäl! Polisanmäl!!!

Jag råkade ut för motsvarande sak för 3 år sedan. För någon vecka sedan kom domen mot honom. Han hade bedragit minst 7 personer till och erkände sitt brott
Om jag får tillbaka mina 7500 kr vet jag inte men saken går nu vidare till kronofogden.
Om du är det minsta osäker, ring polisen. Det har säkert andra gjort.

//Ola
Inlägget du svarade på skrevs för nästan två år sedan ;)
 

Photocon

Aktiv medlem
Det finns ett bra sätt att undvika att bli bedragen. Ge fasiken i att handla på Blocket/Tradera. Bättre att handla av och sälja till FS-medlemmar som har varit med här ett tag och har en historik på FS.

//Lennart
 

afe

Aktiv medlem
D800 på Tradera från Säljare13

Jag gillar den här från Tradera :)

Capture.jpg

Sicken tur att annonsen är ute igen för att köparen var oseriös, fast jag vet inte om jag litar på en säljare som i annonsen måste framhålla att Telefonen är OLÅST när han säljer en kamera ...
 

ronic

Aktiv medlem
Historik är kul

Första gången: Såld till tobbli för 19600 15/12. Kanske inte så billigt men du fick en bra kamera. Du hade ju även tur med Traderablåsaren Leex förra våren då du var tidigt ute och fick leverans.

Andra gången: Såld till bidalite_55 för 15050 den 7/1. Grattis till ännu en god affär på din 3 månaders Tradera karriär. Förhoppningsvis kommer du nu upp i två positiva rekommendationer.

Tredje gången: Såld till anders0073 för 15300 13/1. Grattis anders0073, du reggade dig 2008 men har legat lågt tills du vrålbjöd de sista 40 minuterna på denna kamera, från 5200 tills du vann.

Säljare13 har varken lämnat eller fått någon bedömning i dessa affärer, låt gå att det är för tidigt i den senaste. Men 15000 är väl ett bra pris?
 

christofferv

Aktiv medlem
Första gången: Såld till tobbli för 19600 15/12. Kanske inte så billigt men du fick en bra kamera. Du hade ju även tur med Traderablåsaren Leex förra våren då du var tidigt ute och fick leverans.

Andra gången: Såld till bidalite_55 för 15050 den 7/1. Grattis till ännu en god affär på din 3 månaders Tradera karriär. Förhoppningsvis kommer du nu upp i två positiva rekommendationer.

Tredje gången: Såld till anders0073 för 15300 13/1. Grattis anders0073, du reggade dig 2008 men har legat lågt tills du vrålbjöd de sista 40 minuterna på denna kamera, från 5200 tills du vann.

Säljare13 har varken lämnat eller fått någon bedömning i dessa affärer, låt gå att det är för tidigt i den senaste. Men 15000 är väl ett bra pris?
e inte riktigt med dig här?

enda jag fattar e leex, som jag också råkade ut för, var nog den sista som fick min vara, den hade han köpt på netonnet dagen innan jag fick den, dessförinnan hade jag väntat 5 veckor på produkten, sen föll korthuset.
 

ronic

Aktiv medlem
Huvudelen av min text refererar till traderaren som lagt ut sin olåsta kamera igen pga oseriös vinnare, de tre D880 han sålt, priset och "vinnarna". Och inte minst, bristen på omdömmen.
På vägen ramlade jag över gamle leex. Och även jag fick leverans några veckor efter dig, två till efter mig sedan brast det. Min blixt var också köpt på netonnet, med kvitto & garanti, till ett pris långt över vad jag betalade.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Blixten du fick hade leex alltså köpt på netonet till ett långt högre pris än vad du fick betala till leex för den? OK, tydligare indikation på att det handlade om ett "Ponzi Scheme" går väl knappast att få...
.
 

PMD

Aktiv medlem
Huvudelen av min text refererar till traderaren som lagt ut sin olåsta kamera igen pga oseriös vinnare, de tre D880 han sålt, priset och "vinnarna". Och inte minst, bristen på omdömmen.
Och ingen av dem klagade till Tradera, antar jag. Hur ska man annars förklara att kameran har "sålts" flera gånger?
 

christofferv

Aktiv medlem
Blixten du fick hade leex alltså köpt på netonet till ett långt högre pris än vad du fick betala till leex för den? OK, tydligare indikation på att det handlade om ett "Ponzi Scheme" går väl knappast att få...
.
Nä det visade sig vara en sådan helt å hållet. Jag fick min också med kvitto från netonnet, han hade hållt på ett bra tag den där Leex, han annonserade ut varan jag köpte i form av ett 50mm 1.8 nikon AF-s som begagnat till ett pris på 1300 kr, vilket inte verkade helt orimligt. när det sedan dröjde till leverans 5 veckor och jag sedan såg kvittot, ploppade direkt den där dokumentären kring ponzie scamen jag en gång såg upp i huvudet. sen brakade det lös, om man skall se något positivt så sålde snubben iaf inte så dyra saker att hade man blitt blåst så hade ens privatekonomi repat sig relativt fort....men sen den dagen har man ett sjätte sinne för blåsningar. jag tror att han hade ett par 300 positiva omdömen när jag budade.
 

Inoran

Medlem

PMD

Aktiv medlem
Traderasäljare med låg, eller ingen, feedback ber man lämpligen om att få hämta varan mot kontant betalning. Om inte det går så är det nog bäst att avstå.
 
ANNONS