Annons

Adobe hackat... Påverkar det mitt Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
Hmmm.....jag har något som heter Min Betalningsinformation längst ned. Där finns de uppgifter jag nämnde. Jag har använt det kortet till programinköp samt för min månadsavgift för Adobe Revel.

Ser tydligen olika ut för olika användare och/ eller hur man angett sitt kort. Mystiskt....
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej,
Har precis tittat. Där finns momsreg.nummer och en massa andra uppgifter om företagsnamn, adress, telefon mm.
Något om kreditkort kan jag inte hitta.
Jag har Creative cloud subscription och debiteras per månad.
Lyckades nu navigera mig fram till någon engels sida om beställningar.
Detta är vad som står

Mats Alm, Vinlandsg 13, Göteborg

HomeOpen casesClosed casesYour support programsOrder historyReturn history
Order detail

Printable receipt Return an item

Order number: DSSY012030289DT
Order date: måndag, september 09, 2013
Status: Completed

Chat now
An agent is available


PRODUCT STATUS QTY ITEM PRICE TOTAL PRICE
Creative Cloud Indiv
ALL, Multiple Platforms
65183131
Download Available 1 SEK 420.00 SEK 420.00


(SEK 0.00)
SEK 420.00
SEK 0.00
SEK 0.00
SEK 420.00
Order discount:
Order subtotal:
Shipping:
Tax:
Grand total:

Billing address:
Mats Alm
Alm Business Consulting AB

Your payment:
MC
************5186

Den informationen är så ofarlig att jag kan ladda upp den här.
Det är inte vad som finns angivet på kontot som är oroande.
Det är att förövarna kommit åt kortinformationen i sig. En separat del av relationsdatabasen med kopplingar till annan information om användaren.
Denna del av databasen är krypterad enligt Adobe. Är det gjort med modern teknik lär det ta 100-tals år att knäcka med dagens datorer.
Endast en kvantdator kan knäcka det inom rimlig tid. Nu finns ju dessa bara inom SCI-FI.
Så har Adobe gjort sitt jobb kan vi sova lugnt. Har de inte gjort det lär vi snart få höra om det.
 

PMD

Aktiv medlem
Bankerna börjar förmodligen först agera när det börjar komma mystiska transaktioner på ditt kort.
Jag vet inte hur bankerna brukar göra, men åtminstone ett kreditkortsföretag har rutiner som fångar upp transaktioner som bara är måttligt skumma. Jag har råkat ut för att få en transaktion nekad beroende på någon kombination av omständigheter som triggade en varningsflagga, och blev tvungen att ringa kortutgivaren för att cleara transaktionen . Bra skydd för mig.

En annan gång blev kortet spärrat eftersom kortföretaget hade konstaterat att "kortet var utsatt för risk". Jag har ingen aning om vad som hade hänt (och kunde inte få några mer upplysningar om saken), men är förstås glad över att kortföretaget var på alerten.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Fick brev från ICA-Banken, mitt kort spärras och ett nytt kommer inom kort.
Icabanken är väldigt aktiva med sådant. De vill byta mitt kort varje gång jag varit i Sydafrika. Då brukar jag påpeka att enda gången jag råkat illa ut var när jag handlade mat på Konsum i Kalmar och kortet blev skimmat.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Phishing?

Jag har fått mail från "Adobe Customer Care" <email@mail.adobesystems.com> som såg väldigt trovärdigt ut. Det mailet ville att jag skulle klicka på deras länk för att återställa lösenordet.

Men nu är jag paranoid när det gäller allt på internet, så istället för att använda länken i mailet gick jag till Adobes hemsida, loggade in på Adobe ID och ändrade lösenord.

Min fråga till er som kanske vet, är ovanstående mail legitimt eller ett försök att komma över lösenordet?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har fått mail från "Adobe Customer Care" <email@mail.adobesystems.com> som såg väldigt trovärdigt ut. Det mailet ville att jag skulle klicka på deras länk för att återställa lösenordet.

Men nu är jag paranoid när det gäller allt på internet, så istället för att använda länken i mailet gick jag till Adobes hemsida, loggade in på Adobe ID och ändrade lösenord.

Min fråga till er som kanske vet, är ovanstående mail legitimt eller ett försök att komma över lösenordet?
De verkar ha skickat ut ett sådant mail till alla sina kunder. Ändra lösenord är deras enda åtgärd som vi sett ännu.

I dagens Computer Sweden finns en längre artikel.
Tydligen får Adobe en hel del kritik för hur de hanterat saken hittills.
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.527164/experter-sagar-adobe-efter-hacket
 

Kjanson

Medlem
Hörde nyss att Adobe är hackat och att en massa information kommit i orätta händer.

Kan det här påverka det Photoshop som är installerat i datorn så att det slutar fungera?
Kan inte så mycket om hackning...
Men som det lät så har hackarna kommit åt namn, mail, kortuppgifter?

Någon mer som har fått mail från Adobe Customer Care? Med en webadress där man ska byta lösen?
Tänkte så att det är seriöst, eller en bluff.

Hej! har själv bara fått varningen här från fotosidan, men tidigare i år fick jag från blocket ett mail om att de dragit för mycket pengar och ville betala tillbaka och ville ha mina uppgifter.

Allt såg precis ut som det kom från blocket men var bedrägeri så det är nog svårt att få reda på det utan att kontakta Svenska Adobe // Kent
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har fått mail från "Adobe Customer Care" <email@mail.adobesystems.com> som såg väldigt trovärdigt ut. Det mailet ville att jag skulle klicka på deras länk för att återställa lösenordet.

Men nu är jag paranoid när det gäller allt på internet, så istället för att använda länken i mailet gick jag till Adobes hemsida, loggade in på Adobe ID och ändrade lösenord.

Min fråga till er som kanske vet, är ovanstående mail legitimt eller ett försök att komma över lösenordet?
Det skadar oftast inte att vara lite paranoid i fall som dessa. Den som snodde databasen har ju säkerligen tagit email-adresserna också.

När man klickar på länkar från email skall man vara uppmärksam var man hamnar. Hamnar man hos adobe.com och webläsaren visar att certificatet är korrekt så är det förmodligen det.
Man skall dock lusläsa adressen i adressfältet så att man inte är hos www.bytalosenord.onlinetjanster.(något mer långt för att man inte skall se slutet).adobe.com.fulafisken.ru eller adube.com eller något annat som ser likt ut.

Viktigt är dock att man tittar på adressfältet efter att man klickat och inte på vad det står för länk i emailet.
http://www.adobe.com så att man inte blir lurad som denna länken.

/Karl
 

PMD

Aktiv medlem
Viktigt är dock att man tittar på adressfältet efter att man klickat och inte på vad det står för länk i emailet.
http://www.adobe.com så att man inte blir lurad som denna länken.
Många webläsare och emailprogram visar den riktiga länkadressen när man för muspekaren över en länk, antingen nertill i fönstret eller som en tool tip. Om man är uppmärksam kan man allstå se att du försökte luras lite. :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Många webläsare och emailprogram visar den riktiga länkadressen när man för muspekaren över en länk, antingen nertill i fönstret eller som en tool tip. Om man är uppmärksam kan man allstå se att du försökte luras lite. :)
En kombination av lång adress och den kan dock lura vem som helst som inte är på helspänn.

Ser man dock att adressen är fel med tool tip skall man givetvis inte klicka och säga åt skurken att email-adressen fungerar, men det är alltid bäst att kolla adressfältet efter klick för där är det svårast att luras.

/Karl
 

reboot81

Aktiv medlem
Jag installerade nyss testversionen av 1password, och det verkar ju riktigt smidigt att ha att göra med. Klart värt 39 dollarer att kunna ha olika och krångliga lösenord på alla sajter :)
Jag tycker om idén med 1Password, men vissa saker bör man inte använda den till. Tex mailen som annars är ett sätt att ändra alla lösenord som är kopplat till adressen. Mailen, bankID, Paypal och andra viktiga saker bör man hålla i huvudet. Ett par stycken koder som man använder frektvent går att komma ihåg. För forumsidor och annat är dock 1Password smidigt.
 

martinator

Aktiv medlem
Nja, att betala med kort på nätet är nog inte mindre säkert än att betala med kort irl. Själv har jag i många år använt kort till webbshopping och över disk i en del konstiga länder, men den enda gången jag råkat illa ut blev jag skimmad när jag köpte mat på Konsum i Kalmar.
Är böjd att hålla med - enda gången det gått illa var i Skånetrafikens biljettautomater. Men så är ju Skåne generellt Europas Mekka för kortbedragare....
 

KinaO

Aktiv medlem
Jag har fått mail från "Adobe Customer Care" <email@mail.adobesystems.com> som såg väldigt trovärdigt ut. Det mailet ville att jag skulle klicka på deras länk för att återställa lösenordet.

Men nu är jag paranoid när det gäller allt på internet, så istället för att använda länken i mailet gick jag till Adobes hemsida, loggade in på Adobe ID och ändrade lösenord.

Min fråga till er som kanske vet, är ovanstående mail legitimt eller ett försök att komma över lösenordet?
Jag fick också ett sånt mail ju, från Adobe Customer Care...samma mailadress...Jag fick det den 4 okt och rubriken var Important customer security...

Kommer inte ihåg om jag klickade på nån länk eller om jag gick via hemsidan direkt...Det jag kommer ihåg var att det gick väldigt trögt och tog låååång tid innan jag kom in och kunde ändra lösen...

Var detta mail ren bluff?? Nån som vet?
 

KinaO

Aktiv medlem
Det måste ju finnas info om vilka användares uppgifter dom fick med sig?!
Jag menar om dom vet att det var 400 000 konton så måste Adobe veta vilka som är berörda?
Går det att få bekräftat om man hör till dom 400 000?
 
ANNONS