Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För dålig kvalitet, var gick det fel..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Whippetwhirl

Aktiv medlem
Hej alla,

Jag skulle behöva lite hjälp med att reda ut en sak. Jag tog några bilder på min dotter i helgen och blev ganska nöjd med den bifogade bilden.
Den är tagen med en Canon systemkamera (100D) och till saken hör att jag är en total nybörjare så har egentligen ingen kunskap om fotografering eller bildbehandling.

I vilket fall som helst, jag har köpt en adapter för SD-kort för att kunna överföra till min iPad 4 med Retina-skärm, detta fungerar jättebra och är ett snabbt och smidigt sätt att redigera bilder i photoapp och överföra till Picasa webalbum.

När jag idag laddade upp bilden till Photobox.se (fotoframkallningssida) för att kolla kvalitén för en eventuell förstorning (kanske 20x30) så står det att kvalitén är DÅLIG. Jag blev faktiskt lite förvånad, för när jag zoomar in bilden tycker jag den ser ganska skarp ut, även på vanlig PC-skärm. Enligt bildens info i Picasa webalbum är bilden: 2917×2912 bildpunkter – 2203 kB. Verkar vara en ganska liten fil eller? Är det det som är problemet?

Jag skulle bli evigt tacksam om någon kan hjälpa mig reda ut varfför bildens kvalitét är eller blev så dålig, om den var sån från början eller om det hänt någonstans under stegen till nedladdande från Picasa. Och hur jag kan göra den bättre. Eller blev det helt enkelt dålig kvalitet under fotograferingsögonblicket?

Såhär såg förfarandet ut:

1. Jag tog fotot med min Canon 100D
2. Överförde bilden via minneskortsadapter till min iPad
3. Redigerade bilden i iPad, appen Photogene 4
4. Sparade den direkt från Photogene till Picasa webalbum
5. Sparade därifrån ner den till vanlig PC
6. Laddade upp till Photobox via PC:n

Snälla hjälp en fundersam amatör!

Stort tack på förhand!
 

Bilagor

Jewster

Aktiv medlem
Hej.
Det borde inte vara för litet tycker jag.
Du kan ju inte framkalla i 20*30 eftersom bilden är kvadratisk. Men om du vill köra typ 20*20cm så är det ju detsamma som 8*8 tum. En bildupplösning i 200-300 bildpunkter per tum brukar man säga ger ett fullgott resultat för bilder som ska ses på nära håll. Och om man dividerar dina nästan 3000 pixlar på längden med 8 tum blir det ju 375 dpi. Vilket räcker gott och väl. Och komprimerad till dryga 2MB som filstorleken är borde inte heller vara några problem.
Tycker jag. Men någon annan kanske vet bättre.
 

Whippetwhirl

Aktiv medlem
Hej.
Det borde inte vara för litet tycker jag.
Du kan ju inte framkalla i 20*30 eftersom bilden är kvadratisk. Men om du vill köra typ 20*20cm så är det ju detsamma som 8*8 tum. En bildupplösning i 200-300 bildpunkter per tum brukar man säga ger ett fullgott resultat för bilder som ska ses på nära håll. Och om man dividerar dina nästan 3000 pixlar på längden med 8 tum blir det ju 375 dpi. Vilket räcker gott och väl. Och komprimerad till dryga 2MB som filstorleken är borde inte heller vara några problem.
Tycker jag. Men någon annan kanske vet bättre.

Tack för ditt svar, jag menade 30x30. Ja, förstår inte riktigt vad "problemet" är...
 

apersson850

Aktiv medlem
Vid normal överföring till Picasas webalbum reduceras bilden till ungefär två Megapixel. Mer behövs inte för att visa på en skärm eller platt-TV. Om du sen laddade ner bilden från albumet har du mycket riktigt en bild med dålig upplösning. Du ska se till att använda originalbilden från kameran, inte en som du hämtar tillbaka från Picasas webalbum.

Det går även att ladda upp hela bilden till Picasa, men det tar längre tid och är meningslöst för webalbumets främsta funktion, alltså att visa bilderna för andra.
 

Whippetwhirl

Aktiv medlem
Vid normal överföring till Picasas webalbum reduceras bilden till ungefär två Megapixel. Mer behövs inte för att visa på en skärm eller platt-TV. Om du sen laddade ner bilden från albumet har du mycket riktigt en bild med dålig upplösning. Du ska se till att använda originalbilden från kameran, inte en som du hämtar tillbaka från Picasas webalbum.

Det går även att ladda upp hela bilden till Picasa, men det tar längre tid och är meningslöst för webalbumets främsta funktion, alltså att visa bilderna för andra.
Ok tack så mycket! Fast poängen med detta webbalbum för min del (till viss del iallafall) är att familj som är bosatta utomlands själva ska kunna ladda ner och framkalla bilderna om de vill. Och då vill man ju naturligtvis att kvaliten ska vara så god som möjligt.
Hur gör jag så att hela bilden laddas upp till picasa utan att den ändras i kvalitet?
Stort tack!
 

Rutquist

Aktiv medlem
När du redigerade bilden så skar du bort lite drygt halva. Det blev kvar 8 av de ursprungliga 18 megapixlarna.

Den beskurna bilden är (nästan) kvadratisk. När du gör en rektangulär (20x30) utskrift så måste den beskäras igen, för att passa formatet. Då blir det knappt 6 megapixel kvar.

Det går dock alldeles utmärkt att göra 20x30 utskrifter från 6 megapixel om originalbilden håller bra kvalitet. Det verkar som att photobox har satt lite för snäva gränser.

Edit: Läste ovan om att du laddade ner från webalbum. När du laddar upp bilderna via picasa kan du välja vilken storlek de ska ha. Välj "originalstorlek" om du vill att den som laddar ner bilderna ska kunna skriva ut förstoringar.
 

Whippetwhirl

Aktiv medlem
När du redigerade bilden så skar du bort lite drygt halva. Det blev kvar 8 av de ursprungliga 18 megapixlarna.

Den beskurna bilden är (nästan) kvadratisk. När du gör en rektangulär (20x30) utskrift så måste den beskäras igen, för att passa formatet. Då blir det knappt 6 megapixel kvar.

Det går dock alldeles utmärkt att göra 20x30 utskrifter från 6 megapixel om originalbilden håller bra kvalitet. Det verkar som att photobox har satt lite för snäva gränser.

Edit: Läste ovan om att du laddade ner från webalbum. När du laddar upp bilderna via picasa kan du välja vilken storlek de ska ha. Välj "originalstorlek" om du vill att den som laddar ner bilderna ska kunna skriva ut förstoringar.
Ok, detta låter ju helt logiskt! Stort tack - nu börjar det klarna lite. Vilka klippor det finns här! :)
 

apersson850

Aktiv medlem
...ska kunna ladda ner och framkalla bilderna...
Bland "nördar", eller ska vi kalla dem "mer intresserade" innebär framkalla vanligtvis en omvandling från RAW till jpeg. Men det är kanske inte det, utan en utskrift på papper du syftar på?
Jag frågar bara så att alla är säkra på vilket ändamål du siktar mot.
 

Whippetwhirl

Aktiv medlem
När du redigerade bilden så skar du bort lite drygt halva. Det blev kvar 8 av de ursprungliga 18 megapixlarna.

Den beskurna bilden är (nästan) kvadratisk. När du gör en rektangulär (20x30) utskrift så måste den beskäras igen, för att passa formatet. Då blir det knappt 6 megapixel kvar.

Det går dock alldeles utmärkt att göra 20x30 utskrifter från 6 megapixel om originalbilden håller bra kvalitet. Det verkar som att photobox har satt lite för snäva gränser.

Edit: Läste ovan om att du laddade ner från webalbum. När du laddar upp bilderna via picasa kan du välja vilken storlek de ska ha. Välj "originalstorlek" om du vill att den som laddar ner bilderna ska kunna skriva ut förstoringar.
Det är alltså denna ruta som ska vara ibockad (Upload my photos at full size) ? Se bifogad print screen.
 

Bilagor

Whippetwhirl

Aktiv medlem
Bland "nördar", eller ska vi kalla dem "mer intresserade" innebär framkalla vanligtvis en omvandling från RAW till jpeg. Men det är kanske inte det, utan en utskrift på papper du syftar på?
Jag frågar bara så att alla är säkra på vilket ändamål du siktar mot.
Ah, jag syftar alltså på pappersutskrift :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Jo, men jag menar förstås också de inställningar och vad man nu har gjort som är aktiva när RAW-filen konverteras till jpeg.
 

Whippetwhirl

Aktiv medlem
Tack!

Tack alla för er input. Ändrade helt enkelt inställningen i Picasa så att bilderna laddas upp i originalstorlek, testade igen på Photobox.se och vips är fotokvalitén god istället för dålig.

Tack igen!
 

alfin

Aktiv medlem
Bland "nördar", eller ska vi kalla dem "mer intresserade" innebär framkalla vanligtvis en omvandling från RAW till jpeg. Men det är kanske inte det, utan en utskrift på papper du syftar på?
Jag frågar bara så att alla är säkra på vilket ändamål du siktar mot.
Den där definitionen som generellt begrepp kan vi nog ha olika uppfattningar om. Engelskans develop betyder inte bara framkalla utan också utveckla, och en bättre svensk benämning är i mitt tycke att konvertera en raw-fil till ett annat filformat. Då föreligger knappast några missförstånd kring vad som avses. Dessutom kan du vara helt säker på att vanliga bilder från Photobox är just framkallade, dvs exponerade på ett ljuskänsligt papper och framkallade i en kemisk framkallningsvätska. Inga utskrifter alltså i normalfallet.
 
ANNONS