Annons

Hjälp med val av objektiv till "vardagsfotografering" för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Whippetwhirl

Aktiv medlem
Hej,

I en annan tråd fick jag råd av er här på forumet gällnde vilket objektiv att köpa för t ex barnportätt, till min Canon 100D. Efter era råd köpte jag 50 mm F/1.8. Har testat detta några dagar o är supernöjd hittills för just det användingsområdet.
Nu är jag även ute efter att byta ut mitt kitobjektiv (canon 18-55 F/3.5-5.6 USM IS) till ett lite bättre. Jag är i valet och kvalet om jag ska välja ett med mer zoom, typ 18-135. Men då är ju oftast (och med min budget) bländartalet kanske en begränsning till 3,5-5.6. Vet inte om jag egentligen behöver så mkt mer zoom än 55. Det jag fotar mest är:

Barn i rörelse (både inomhus och utomhus)
Hundar/djur i rörelse
Landskap
Porträtt (men då har jag ju även mitt 50 mm F/1.8)

Hittills är jag inte speciellt intresserad av varesig macro eller naturfoto.
Tyvärr är min budget begränsad, men kan även tänka mig att leta begagnat om man skulle hitta nåt bättre. Just nu är MAX beloppet 5000 kr.

Skulle ni rekommendera mig 18-135 F3.5-5.6 eller hellre något i stil med 17-55 F/2.8?
Helst vill jag ha MED IS.

Eller några bättre förslag?

Stort tack!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du skriver att du vill ha ngt som är bättre.
Bättre på vad?

Personligen tror jag inte du blir nöjd med 18-135. Det ger knappast ngn mer funktion än det du har. Utom på en punkt o det är om du skall ha STM-varianten.
Är det så att du har börjat bli förtjust i ditt 50/1, 8?
 

Whippetwhirl

Aktiv medlem
Du skriver att du vill ha ngt som är bättre.
Bättre på vad?

Personligen tror jag inte du blir nöjd med 18-135. Det ger knappast ngn mer funktion än det du har. Utom på en punkt o det är om du skall ha STM-varianten.
Är det så att du har börjat bli förtjust i ditt 50/1, 8?
Hej, ja.. Ju mer jag tänker på det vill jag nog ha ett som är mer ljusstarkt än det zoom jag har nu, men känner att jag vill ha ett zoom som allround ist för mitt 50 mm 1.8. Så ja, är väldigt förtjust i mitt nya 50 mm och tycker det blir blir riktigt skarpa bilder med det, men känner mig lite begränsad med det som ett "vardags/allround" objektiv så vill ha ett "liknande" fast med zoom och helst med IS. Så känns som canon 17-55 2.8 med IS är ett bra alternativ? Kostar ju dock lite mer än vad jag tänkt betala just nu...
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Beggat?

Hej, ja.. Ju mer jag tänker på det vill jag nog ha ett som är mer ljusstarkt än det zoom jag har nu, men känner att jag vill ha ett zoom som allround ist för mitt 50 mm 1.8. Så ja, är väldigt förtjust i mitt nya 50 mm och tycker det blir blir riktigt skarpa bilder med det, men känner mig lite begränsad med det som ett "vardags/allround" objektiv så vill ha ett "liknande" fast med zoom och helst med IS. Så känns som canon 17-55 2.8 med IS är ett bra alternativ? Kostar ju dock lite mer än vad jag tänkt betala just nu...
Det finns flera för under 5000 kr på FS. Det är ett riktigt bra objektiv.
 

Dessis

Aktiv medlem
Finns ju Sigmas 17-50/2.8 som har bildstabilisator, tror jag tipsade dig om detta också i en annan tråd.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Korrekt.
Saknar "vädertätning" oxå vad nu det betyder i praktiken.
Canons 17-55a med IS är ett val som man i princip inte kan bli besviken på.
Klassiskt omfång/brännvidder/ljusstyrka

O vill man en dag ha mer ljusstyrka så får det bli ett fast 1,4 som komplement. Själv skulle det kännas svårt att motivera fasta 1,4or om zoomen ligger på 1,8.
 
ANNONS