Annons

Hotlinking - vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Ola, kom med källor för dina påstående. Det är en återkommande kritik jag har mot dig. Det låter mycket rimligt att Getty kan ha vunnit men det borde också finnas publika spår isåfall.
Googla på getty images hotlink case. De första sökträffarna gäller precis det.

Getty finns på gettyimages.com .

IStock: istockphoto.com

Vad det gäller de som jag träffade på getty, senast en dryg vecka sedan, får du ursäkta om jag inte tänker lämna ut några namn.

Jag föreslår också att ni googlar på närliggande söktermer. Getty är som sagt ökända.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Googla på getty images hotlink case. De första sökträffarna är gäller precis det.
Jaså? Ge mig en fungerande länk så skall jag läsa.

Getty finns på gettyimages.com .

IStock: istockphoto.com
Du vinner inte direkt trovärdighetspoäng sånt trams


Vad det gäller de som jag träffade på getty, senast en dryg vecka sedan, får du ursäkta om jag inte tänker lämna ut några namn.
Visst, men då är ju också det du säger bara hörsägen utan ngn som helst bäring.

Jag föreslår också att ni googlar på närliggande söktermer Getty är som sagt ökända.
Jag föreslår att du istället länkar själv till sånt som verifierar det du säger.
 

iSolen.se

Guest
Jaså? Ge mig en fungerande länk så skall jag läsa.
Nu förstår jag din konstiga kommentar. Flera sajter som google indexerat är (tillfälligt?) nere.

Den konspiratoriskt lagda kan ju fundera på om ena parten kanske påverkat artikelns/blogginläggets publicering i efterhand :)


Visst, men då är ju också det du säger bara hörsägen utan ngn som helst bäring.

Jag föreslår att du istället länkar själv till sånt som verifierar det du säger.

Det är inte så lätt att hitta gamla foruminlägg och det som jag pratat med personalen om kan jag knappast länka till.

Du får helt enkelt tro mig eller försöka googla fram något argument som stödjer eller fäller mitt påstående.

Eller så får du ignorera påståendet tills du hittar någon annan källa.

Förresten, varför är inlägg i forum/bloggar mindre hörsägen än det som jag fått personligen från anställda på Getty?
 

PMD

Aktiv medlem
Förresten, varför är inlägg i forum/bloggar mindre hörsägen än det som jag fått personligen från anställda på Getty?
Jag vill nog påstå att det är lika mycket hörsägen. Vad David är ute efter, tror jag, är en länk till något mer substantiellt än en blogg/forum. Kanske ett domstolsprotokoll?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag vill nog påstå att det är lika mycket hörsägen. Vad David är ute efter, tror jag, är en länk till något mer substantiellt än en blogg/forum. Kanske ett domstolsprotokoll?
Tack PMD. Ursäkta att jag är otydlig och det förvirrar tydligen Ola och det blir onödigt många inlägg. Men precis, en länk till ett domstolsprotokoll skulle ju vara perfekt.
 

iSolen.se

Guest
Jag vill nog påstå att det är lika mycket hörsägen. Vad David är ute efter, tror jag, är en länk till något mer substantiellt än en blogg/forum. Kanske ett domstolsprotokoll?
Som ni vet är det ytterst sällan sånt här går till domstol och även där så brukar det bli förlikning så att producera en sånk länk med domslut i ena eller andra riktningen är inte så lätt som ni säkert redan upptäckt.

Jag ska hålla ögnonen öppna. Räknar med att om ni ramlar på ett fall med ett domslut så postar ni det här.

Att det är många som blir stämda av Getty kan ni väl ändå inte ifrågasätta?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Som ni vet är det ytterst sällan sånt här går till domstol och även där så brukar det bli förlikning så att producera en sånk länk med domslut i ena eller andra riktningen är inte så lätt som ni säkert redan upptäckt.

Jag ska hålla ögnonen öppna. Räknar med att om ni ramlar på ett fall med ett domslut så postar ni det här.

Att det är många som blir stämda av Getty kan ni väl ändå inte ifrågasätta?
Att bli stämd är ju inte samma sak som att bli fälld. Och eftersom du inte kan prestera något publikt material så kan du ju inte veta att Getty verkligen fått pengar. Det kan ju vara precis tvärtom, förlikningen gav 0 och det vill man inte heller att det skall komma ut. Och egentligen låter ju det troligare (att det blev mkt mindre belopp än man hoppats). För om det låg ute domar på skyhöga skadestånd så skulle de ju få bästa PR för att "rör inte våra bilder för det kommer kosta dig din bil".
 

ducedo

Aktiv medlem
Jag ska hålla ögnonen öppna. Räknar med att om ni ramlar på ett fall med ett domslut så postar ni det här.
Första inlägget i tråden länkar till ett domslut som slog fast att det är lagligt.

Att det är många som blir stämda av Getty kan ni väl ändå inte ifrågasätta?
Jag hittar en drös personer som fått krav- eller hotbrev men inga fall som gått till domstol. Även om så vore fallet (vilket jag inte kan se) så har elmfeldt en viktigt poäng i att en förlikning inte säger någonting om vad lagen säger.
 

iSolen.se

Guest
Första inlägget i tråden länkar till ett domslut som slog fast att det är lagligt.



Jag hittar en drös personer som fått krav- eller hotbrev men inga fall som gått till domstol. Även om så vore fallet (vilket jag inte kan se) så har elmfeldt en viktigt poäng i att en förlikning inte säger någonting om vad lagen säger.
Jag uppfattade referensen till Google, hur de visar bilder och deras rättsfall; jag tror det är utrett flera gånger att just google får göra det dom gör map bildvisning.

Getty uppfattar i alla fall hotlänkning som olagligt nog att skicka kravbrev och stämma folk. Men den uppgiften verkar enl er vara hörsägen (även om jag fått den direkt från Getty) så vi kommer inte längre där.
 

afe

Aktiv medlem
Att skicka hotbrev och stämningar är inte samma sak som att ha rätt juridiskt. Den skrämseltaktiken har ju använts i Sverige också (inte just för hetlänkning dock), och när det väl gått till domstol har det såvitt jag vet aldrig handlat om de belopp som gällde från början.
 

PMD

Aktiv medlem
Att det är många som blir stämda av Getty kan ni väl ändå inte ifrågasätta?
Vad som troligen är sant är att Getty hotar med att stämma en massa folk om de inte betalar det kravbrev som Getty brukar skicka till folk. Att Getty verkligen stämmer många är däremot mer oklart.
 
ANNONS