Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

seochtamed

Aktiv medlem
Min ringa erfarenhet är att i de övre brukssegmenten är skojerier inte så vanliga. Måhända för att det kommuniceras mer före affären med detaljfrågor och dito bilder.
Läser man hela tråden förefaller det nästan riskfyllt att köpa ett begagnat minneskort;)
De fåtal skojare jag har stött på och polisanmält har försökt sig på Leicapaket, Nikon dito till för låga priser och med så klumpiga metoder att de själva snubblade på dem.
Efter över 200 lyckade nätaffärer, åtminstone för mig, är mitt intryck att det är tämligen säkert ute på nätet. Riktiga varor som inte rör på sig eller får bud får man ju lägga ett vettigare bud på.
Lycka till därute!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Är på telefonen så jag kan inte kopiera URL från blocketappen. Annons i morse, Sony 24-70/2,8 7999:- i Älvsbyn. Bilden är tagen från internet från 2011 - http://f22alpha.blogspot.se/2011/03/having-tried-sony-16-105-f3.html. Beskrivningen är googleöversatt då "minimal bländning" är direkt från engelskans "minimal flare". Den är nu anmäld.

Det har dykt upp annonser på Sony FE 70-200/4 på Tradera (kan det vara stulen identitet då säljaren har bra omdömen?) med samma bild på blocket igår eller i förrgår. Det verkar som om någon fått upp ögonen för bedrägerier på Sony, möjligen. Detta hände mest tidigare med nyare Canon och Nikonprylar. Var försiktiga!
 

Hobbes73

Aktiv medlem
Är på telefonen så jag kan inte kopiera URL från blocketappen. Annons i morse, Sony 24-70/2,8 7999:- i Älvsbyn. Bilden är tagen från internet från 2011 - http://f22alpha.blogspot.se/2011/03/having-tried-sony-16-105-f3.html. Beskrivningen är googleöversatt då "minimal bländning" är direkt från engelskans "minimal flare". Den är nu anmäld.

Det har dykt upp annonser på Sony FE 70-200/4 på Tradera (kan det vara stulen identitet då säljaren har bra omdömen?) med samma bild på blocket igår eller i förrgår. Det verkar som om någon fått upp ögonen för bedrägerier på Sony, möjligen. Detta hände mest tidigare med nyare Canon och Nikonprylar. Var försiktiga!
Texten lät ju onekligen bättre på engelska:)
 

Vassius

Aktiv medlem
http://www.blocket.se/helsingborg/Canon_EOS_1D_C_24mm___50mm_53524852.htm?ca=23_3&w=1

Vad ligger priset på en 1Dc och två objektiv 50mm och 24 mm till det? 27000 kr? Och bra beskrivning.
typ av flyttbara lagrings (kort / disk / tape)
medieformat flash-kort
display storlek 3,2 "
alltid effektiv upplösning 18.1 MP
1080p HD-video stöd
datakabel
svart
Bilden är tagen från engadget, fast delvis blurrad och bortklonad vattenstämpel.

http://www.engadget.com/2012/04/15/canon-cinema-eos-1d-c-hands-on/

Anmäld.
 

houser

Ny medlem
Åkte just på en bluffannons, men något i mig fick mig att kolla upp lite innan jag satte över pengar. Dels enligt "är det för bra för att vara sant..."-principen, men också att överföringen skulle göras till kontonummer trots paysongaranti.

Maildiskussionen inleddes med:
"Ursäkta för det sena svaret, jag har haft begränsad åtkomst till min e-post.
Jag vill tacka för att du visat intresse för min kamera, tyvärr är det så att jag fått åka med jobbet till Visby och kommer tillbaka om 3 veckor."

Googlade hela första meningen och kom då till den här tråden.

Personen i fråga "heter" Jonas Lundqvist och ville sälja en Canon EOS 7D.

Kontonumret jag skulle föra över pengar till var i Nordea och är: 1111 3126396.

Känns inte som en (?) person man vill göra affärer med...
 

Seb68

Aktiv medlem
"Resa bort tricket". Akta dig. Inte många som är tvungna att resa till visby i arbetet utan att resa hem någon gång emellan.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Ja, sådana svar har man fått många gånger. Brukar ALLTID inleda med mail och fråga om avhämtning, går inte det så är det bara att klicka bort annonsen...
 

seochtamed

Aktiv medlem
Den där typen av annonserare har inget mer än bedrägerier i skallen, de äger ingen vara, stjäl bilder och lånar beskrivningar.

Lågt pris är alltid en varningsklocka.

Den som inte har en mantalskrivningsadress, ett artikelindividnummer, ett eget telefonnummer och för att du skall vara riktigt säker ett personnummer, det kan du kontrollera via www.upplysning.se

Saknas ovanstående spara pengarna till en riktig säljare.

Se upp därute
 

afe

Aktiv medlem
Den här annonsen här på FS skulle jag nog hålla mig borta från - en ny D800 för 10 500:- och nyreggad medlem ... http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=223786

Det där med resor får jag dock inte ihop hur det har blivit automatöversatt ...

Redaktionen är kontaktad.

Säljes: Nikon D800 36.3 MP DSLR Kameror
Unik möjlighet för en välbevarad och vacker professionell kamera att köpa!
Tekniskt och visuellt i perfekt skick, knappt några spår av repor aldrig har använts
Komplett med alla original delar, laddare och originalförpackning.
Köpte juli 2014 L + B, garanti Nikon till juli 2019
Kan regelbundet rengöras, inspekterade / servas på Nikon någonstans i världen.
Resor: ungefär ingen tagit
Begärt pris eller till högstbjudande säljes

Styra alla dina förfrågningar och frågor till min mail för mer uppgifter.
 

BluseD

Aktiv medlem
Håller just nu en dialog om en Canon 5D mark iii, ca 1år gammal med 4000 exponeringar, begärt pris är 13500kr.

Spänningen är olidlig.
 

BluseD

Aktiv medlem
Håller just nu en dialog om en Canon 5D mark iii, ca 1år gammal med 4000 exponeringar, begärt pris är 13500kr.

Spänningen är olidlig.
Konstaterat bedrägeriförsök efter anmälan till Blocket.

Hon(?) har haft flera annonser ute på kort tid under olika namn men de jag sett har varit på samma kameramodell och prisat alldeles för lågt.
Ett mönster förutom kameramodell/pris är att när kontakt tas så informerar hon om att annonsen felaktigt hamnat fel geografiskt.

Betalning via Blockets tjänst föreslås men annonsen tas bort ganska fort vilket gör att det inte går om man läser Blocket FAQ då betalningen sker genom knapp i annonsen.

Det var mycket prat om en kölista som skulle finnas och där jag stod först, efter lite diskussioner i en Facebookgrupp hittade jag en till som också låg först i den kön, våra konversationer med annonsören var i princip identiska.

Har i samtliga mail svarat med signaturen "Vänligen" utom i det första där hela hennes namn och adress stod med.
 

BergslagsRonin

Aktiv medlem
Konstaterat bedrägeriförsök efter anmälan till Blocket.

Hon(?) har haft flera annonser ute på kort tid under olika namn men de jag sett har varit på samma kameramodell och prisat alldeles för lågt.
Ett mönster förutom kameramodell/pris är att när kontakt tas så informerar hon om att annonsen felaktigt hamnat fel geografiskt.

Betalning via Blockets tjänst föreslås men annonsen tas bort ganska fort vilket gör att det inte går om man läser Blocket FAQ då betalningen sker genom knapp i annonsen.

Det var mycket prat om en kölista som skulle finnas och där jag stod först, efter lite diskussioner i en Facebookgrupp hittade jag en till som också låg först i den kön, våra konversationer med annonsören var i princip identiska.

Har i samtliga mail svarat med signaturen "Vänligen" utom i det första där hela hennes namn och adress stod med.
Det där med blocket garanti är ingen garanti alls. Blocket garanterar ingenting. Om du får en tegelsten i paketet och skickar tillbaka det så behöver ju inte säljaren lösa ut det. Du få göra en polisanmälan för vad det är värt. För att få pengar tillbaka måste du gå till tingsrätten i ett civilmål där du kanske får stå för rättegångskostnader och ändå inte få din pengar tillbaka, om du nu händelsevis kan bevisa nåt.
 

Bessel

Aktiv medlem
Om du får en tegelsten i paketet och skickar tillbaka det så...
Man kan naturligtvis också tänka sig att man får en kamera,men skickar tillbaka en tegelsten. Till exempel.
De flesta bedragare är rätt korkade, men det förekommer en del trick som är tillräckligt väl uttänkta för att lura nästan vem som helst.
 
ANNONS